به گزارش اکوایران، اوکراین مدت‌هاست که از حامیان بین‌المللی خود درخواست جت‌های جنگنده ساخت غرب را دارد و رئیس‌جمهور ولدیمیر زلنسکی در جریان یک تور اروپایی در اوایل ماه جاری درخواست خود را برای آنچه «ائتلاف جت‌های جنگنده» می‌نامید، تکرار کرد. مسئله تامین جت‌های F-16 همچنین در جلسات متعددی در نشست جی۷ در هیروشیما در آخر هفته مطرح شد.

به گفته نیوزویک، جت های جنگنده ساخت غرب ارتقای قابل توجهی در قابلیت‌های هوایی اوکراین ایجاد خواهند کرد. ارتش کیف در حال حاضر از هواپیماهایی مانند جنگنده دو موتوره MiG-29 استفاده می‌کند و قبلاً تعدادی از این جت متعلق به دوران شوروی را از کشورهایی مانند لهستان و اسلواکی تحویل گرفته است. با این حال، تجهیز نیروی هوایی اوکراین با جت‌های سریع‌تر ساخت غرب، قبلاً روی میز نبود.

اما رئیس جمهور جو بایدن در جریان نشست سران در ژاپن گفت که ایالات متحده «در حال آغاز برخی تلاش‌های مشترک جدید با شرکای ما برای آموزش خلبانان اوکراینی در یک هواپیمای جنگنده نسل چهارم مانند F-16 است.» کشورهایی مانند بریتانیا قبلاً متعهد شده بودند که پرسنل نظامی اوکراین را با هواپیماهای جنگنده پیشرفته غربی آموزش دهند.

روز شنبه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، گفت که همزمان با برگزاری این آموزش‌ها «در ماه‌های آینده، ما با متحدان خود برای تعیین زمان تحویل هواپیماها، تأمین کنندگان آن‌ها و تعداد آنها کار خواهیم کرد.»

زلنسکی در سخنرانی خود در هیروشیما گفت: زمانی که خلبانان ما با F-16 آموزش ببینند و این هواپیماها در آسمان ما ظاهر شوند، نه تنها برای اوکراین اهمیت خواهد داشت، بلکه یک لحظه تاریخی برای کل معماری امنیتی اروپا و جهان خواهد بود.»

به گفته فرمانده ارشد سابق نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا و مارشال هوایی گرگ بگول، فواید F-16 برای اوکراین دو چندان است. او به نیوزویک گفت که هواپیماهای مدرن‌تر، مجهز به سیستم‌های اویونیک برتر هستند و در نتیجه «مزایای تاکتیکی» دارند، اما ممکن است همراه با آن‌ها، سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته نیز عرضه شوند.

باگول استدلال می‌کند: «با فرض اینکه این تجهیزات در کنار هواپیماها ارائه شوند، مجموعه کاملی از سیستم‌های تسلیحاتی جدید را در اختیار اوکراین قرار می‌دهند که می‌توانند آن‌ها را با سیستم‌های فعلی ادغام کنند و به کار ببرند، که بسیاری از آن‌ها هم پیچیده‌تر و هم دور بردتر از سیستم‌هایی هستند که در حال حاضر دارند».

KJBSBIV25JPD3P6Z6HFR2TIY4M

در 11 مه، وزارت دفاع بریتانیا تایید کرد که تعداد نامشخصی موشک کروز دوربرد «سایه طوفان» به اوکراین ارسال کرده است و ارتش کیف را به دوربردترین موشک‌هایی که تا کنون ارائه‌ کرده مجهز کرده است. با اشاره به این قابلیت‌های جدید، دسترسی طولانی‌تر نیروهای مسلح اوکراین «همین حالا هم نحوه استقرار و جنگیدن روسیه در داخل اوکراین را تغییر داده است.»

به گفته دیوید جردن، یکی از مدیران مؤسسه هوایی و فضایی فریمن در کینگز کالج لندن، اف-16هایی که اوکراین احتمالا دریافت خواهد کرد، می‌توانند انواع سلاح‌های هوا به زمین را حمل کنند. او به نیوزویک گفت: «آن‌ها ممکن است به موشک‌های هوا به هوای میان‌برد AIM-120، یا مهمات حمله مستقیم مشترک با برد گسترده (JDAM)، و همچنین موشک‌های ضد تشعشع هوا به سطح AGM-88 HARM مجهز شوند.»

اما جنگنده‌های چند منظوره تک موتوره، با همه مزیت‌هایشان، برای نیروی هوایی اوکراین مشکلاتی نیز ایجاد می‌کنند. آموزش F-16 برای همه پرسنل درگیر زمان می‌برد و با انبوهی از ملاحظات لجستیکی و نگهداری مواجه است. آناتولی آنتونوف، سفیر مسکو در واشنگتن، در بیانیه‌ای که صبح روز دوشنبه سفارت روسیه در آمریکا در تلگرام منتشر کرد، گفت: «هیچ زیرساختی برای استفاده از F-16 در اوکراین وجود ندارد و تعداد خلبانان مورد نیاز و پرسنل تعمیر و نگهداری نیز موجود نیست.»

با این حال کارشناسان استدلال می‌کنند که علی‌رغم این ملاحظه‌ها، ارائه F-16 به اوکراین یک تعهد بلندمدت ضروری برای حفاظت از این کشور در آینده است.

باگول گفت علیرغم موانع بسیار، «در دراز مدت، ارزشش را خواهد داشت. روسیه از همین حالا هم در مورد تغییراتی که در حال رخ دادن است و معنای آن برای نحوه جنگیدنش، عصبی خواهد شد.»

او همچنین افزود که اوکراین پس از آن می‌تواند از دکترین نظامی غربی طراحی شده برای مبارزه با روسیه استفاده کند.

باگول گفت که ارائه F-16 تضمینی برای پیروزی اوکراین در جنگ نیست و ادامه داد: «با این حال، روسیه دیگر نمی‌تواند مانند گذشته عملیات انجام دهد، و مسکو را مجبور می‌کند تا محاسبات خود را تغییر دهد و در نهایت با احتیاط بسیار بیشتری عمل کند.»