به گزارش اکو‌ایران، فارغ از این که ولادیمیر پوتین قادر است از خط قرمزها عبور کند، واشنگتن سرانجام با تحویل جنگده های اف-‍‌16 به روسیه موافقت کرده است. 

صبر استراتژیک اوکراین

اوکراین باید صبور باشد. فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده به سی ان ان گفت که دست کم چند ماه طول می کشد تا اوکراین بتواند این جنگده ها را دریافت کند، جت هایی که هدف از دستیابی بدان ها مقابله با حملات پوتین به سراسر این کشور است. از آغاز حمله روسیه به اوکراین، این کشور بارها از ایالات متحده و متحدانش خواسته تا از منظر نظامی این بازیگر را تامین کنند.

 به نوشته نیوزویک، از آن بازه زمانی تاکنون تانک های لئوپارد و سیستم های موشکی پاتریوت و سایر تجهیزات دیگر در اختیار کی‌یف قرار گرفته، بدون آن که روسیه واکنش تندی نشان دهد یا محاسباتش در میدان نبرد را به گونه ای دیگر بازتعریف کند.با این همه ولادیمیرپوتین 23 می 2023 و همزمان با رسانه‌ای شدن خبر ارسال جنگده های اف-16 به اوکراین، به این خبر واکنش نشان داد و گفت که چنین فعلی صرفا به تنش ها دامن خواهد زد. 

np_file_211486

حال سوال این است که آیا تعهد ایالات متحده مبنی بر آموزش خلبان های اوکراینی و ارائه جت های اف-16 و تحویل جنگده های برتر میگ-29 و سو 27 به این کشور، بازی در میدان جنگ اوکراین را تغییر خواهد داد؟ 

فرصت سازی برای پاسخ هسته ای پوتین

تام رابرتز، استادیار کالج اسمیت در این باره به نیوزویک گفت که پوتین ممکن است در واکنش به تحویل جت های جنگده دست به تغییر معادلات بزند چرا که ارائه چنین تسلیحاتی به کی‌یف خط قرمز کرملین است.به گفته او، در حالی که ارزیابی این گزاره که تحویل جنگده های اف-16 به اوکراین چگونه می‌تواند مسیر جنگ را تغییر داده و آن را تحت تاثیر قرار دهد، اما چنین فعلی نشانه ای از تشدید تنش تعبیر می شود و قادر است روایتی گسترده‌تر از جنگ حاکم را ارائه دهد. 

گری رز، استاد علوم سیاسی بر انی باور است که تحویل اف-16 ها به اوکراین مطمئنا فرصت های بیشتری را برای پوتین فراهم می‌کند تا ادعا کند که غرب، بالاخص ایالات متحده جنگ را تشدید کرده اند.او در ادامه به نیوزویک گفت که تصور می کنم فعل اخیر ایالات متحده پوتین را وادار کند تا برای مقابله با تشدید تنش ها از سوی غرب، به گزاره های سخت گیرانه تری چون پاسخ هسته ای متوسل شود.

ApNewsroom_APTOPIX_Russia_Ukraine_War_11801

پوتین بازنده بازی هسته ای است

شبح توانایی روسیه جهت استفاده از سلاح هسته‌ای هنوز از میان نرفته. رهبر کرملین ماه اکتبر تهدید کرد و گفت، این که روسیه برای حراست از خاک خود به هر اهرمی متوسل خواهد شد، بلوف نیست. از همین رو باید اذعان کرد که تهدید روسیه جهت استفاده از سلاح هسته‌ای حرفی گزاقه نیست. به همین دلیل تحلیلگران می گویند فارغ از مخالفت های چین و هند، متحدان کلیدی پوتین مبنی بر استفاده این کشور از سلاح هسته ای، رهبر روسیه ممکن است دست به ماجراجویی هسته ای بزند.

طبیعتا ارائه اف-16 ها به اوکراین در شرایطی که نظامیان روس از میدان نبرد عقب نشینی می‌کنند و ضعف ساختار نظامی این کشور روز به روز عریان تر می‌شود، می‌تواند عاملی محرک قلمداد شود. وس رنفررو، استاد علوم سیاسی در این باره گفت: به عبارت ساده، تا زمانی که پوتین مایل به استقرار تسلیحات هسته ای‌اش نباشد، نمی‌تواند به شیوه‌ای معنادار انتقام بگیرد.

 به باور این تحلیلگر، تشدید تنش ها با توسل به سلاح هسته ای برای پوتین بازی را با حاصل جمع صفر رقم خواهد زد و او را بازنده قطعی میدان می کند.

بازی انتظار

فعلا جزئیات ارائه جت های اف-16 به اوکراین در حال بررسی است و دوره آموزشی معمول خلبان ها دو سال به طول می انجامد. حال اگر به واسطه اصرار کی‌یف این فرایند کوتاه هم شود، در باب این که شاهد تغییر در میدان باشیم، می‌بایست به مدتی طولانی انتظار بکشیم. پیتر روتلند، استاد مطالعات روسیه نیز گفته، اهمیت اصلی تصمیم بایدن در ارائه اف-16 ها به اوکراین در این گزاره خلاصه می شود که واشنگتن برای حمایت از کی‌یف قاطع است. 

او در ادامه تاکید کرد، با توجه به قدرت دفاع هوایی روسیه، هواپیماها در میدان نبرد، تغییر دهنده بازی نیستند. اما پوتین درگیر بازی انتظار است به این امید که اگر تا پایان بهار بن بست حاکم بر خط مقدم شکسته نشود، غرب تمایلش به حمایت از اوکراین را از دست بدهد.به باورش چنین وضعیتی نشان‌دهنده افزایش فشار بر روسیه است بدون ایجاد تغییر بنیادی برای توجیه پاسخ رادیکال مسکو. شخصیت های نظامی، تحلیلگران و چهره‌های مخالف روسیه دائما استدلال می‌کنند که کی یف باید تمامی تسلیحات مورد نیاز خود را داشته باشد بالاخص برای بازپس گیری کریمه.ایالات متحده و متحدانش در این زمینه محتاطانه گام برداشتند با این همه امروز نگرانی ها درباره این که ارسال نوع جدیدی از کمک‌های نظامی به اوکراین ممکن است موجب حمله متعارف روسیه به ناتو شود، نادیده گرفته شده است.با این همه چهره‌هایی چون لوئیس گرفیس، استاد مطالعات بین الملل ارائه اف-16 ها را گامی در پیشبرد فن آوری نظامی اوکراین قلمداد کرده و بر این باور است که این فعل عامل تشدید تنش‌ها نمی‌شود.