به گزارش اکوایران، جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، گفت که روابط خوب با چین حتی بدون مشارکت در طرح ابتکار کمربند و جاده (BRI) امکان پذیر است، در حالی که دولت وی در حال بررسی ترک این پروژه است.

به گفته خبرگزاری رویترز، ایتالیا تنها کشور بزرگ غربی است که به ابتکار کمربند و جاده چین پیوسته است، طرحی که در نظر دارد جاده ابریشم قدیمی را برای متصل کردن چین به آسیا، خاورمیانه، اروپا و فراتر از آن، با هزینه های زیرساختی عظیم بازسازی کند.

ملونی در مصاحبه با روزنامه «مساگرو» گفت که برای پیش بینی نتیجه تصمیم ایتالیا در مورد باقی ماندن در این پروژه خیلی زود است؛ طرحی که دولت پیشین این کشور در سال 2019 آن را امضا کرد و انتقاد واشنگتن و بروکسل را برانگیخت.

ملونی گفت: «روند ارزیابی ما بسیار ظریف است و منافع بسیاری را در نظر می‌گیرد. این قرارداد در مارس 2024 منقضی می‌شود و به‌طور خودکار تمدید می‌شود، مگر اینکه یکی از طرفین حداقل سه ماه قبل به طرف دیگر اطلاع دهند که از آن خارج می‌شوند.

ملونی سال گذشته، قبل از اینکه در انتخابات سپتامبر به قدرت برسد، در مصاحبه‌ای با رویترز به صراحت اعلام کرد که با اقدام سال 2019 مخالف است و گفت که «هیچ اراده سیاسی... برای حمایت از گسترش نفوذ چین در ایتالیا یا اروپا» ندارد.

ملونی خاطرنشان کرد که ایتالیا تنها کشور دموکراتیک ثروتمند عضو گروه هفت (G7) است که تفاهم‌نامه کمربند و جاده را امضا کرده است، در حالی که در میان کشورهای اروپایی و غربی، قوی‌ترین روابط اقتصادی و تجاری را با چین ندارد.

او گفت: «این به این معنی است که می‌توان روابط خوبی، از جمله در زمینه‌های مهم، با پکن داشت، بدون اینکه لزوماً بخشی از یک طراحی استراتژیک کلی‌تر باشیم.»

در اوایل ماه جاری، یک مقام ارشد دولت ایتالیا به رویترز گفت بعید است که ایتالیا قرارداد کمربند و جاده را تمدید کند.

اولین آزمون از نگرش این دولت جناح راست نسبت به چین در حالی رخ می‌دهد که رم در حال بررسی قرارداد سهامداران شرکت تایرساز پیرلی است که بزرگترین سرمایه‌گذار آن سینوکم چین است.

چین یکی از بزرگترین بازارها برای اکثر کشورهای گروه 7، به ویژه برای اقتصادهای متکی به صادرات مانند ژاپن و آلمان است.

در یک نشست در آخر هفته گذشته، رهبران گروه 7 متعهد شدند که از روابط با چین ریسک‌زدایی کنند، بدون اینکه از اقتصاد این کشور جدا شوند، رویکردی که به گفته مقامات و کارشناسان نشان‌دهنده نگرانی اروپا و ژاپن در مورد اعمال فشار بیش از حد به پکن است.