به گزارش اکوایران، «سخنرانی تند قلیچداراوغلو پس از اعلام نتایج انتخابات»، «اعتراف تلویحی اوکراین به دست داشتن در انفجار پل کریمه»، «نخستین پرواز هواپیمای ساخت چین در مسیر شانگهای به پکن»، «هشدار روسیه به غرب بر سر جت‌های اف-۱۶»، «پیشنهاد زلنسکی برای اعمال تحریم‌های ۵٠ ساله علیه ایران»، «علت درگیری در مرز با افغانستان از زبان یک منبع آگاه امنیتی» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند: 

سخنرانی تند قلیچداراوغلو پس از اعلام نتایج انتخابات

کمال قلیچداراوغلو، رقیب اردوغان در یک سخنرانی آتشین حکومت استبدادی اردوغان و آنچه او آن را انتخابات ناعادلانه خواند، محکوم کرد.

قلیچداروغلو، کاندیدای ریاست جمهوری ترکیه در اولین واکنش به شکست انتخاباتی گفت: به مبارزه خود ادامه خواهم داد.

وی افزود: از شما (مردم) می‌خواهم که به مبارزه برای دموکراسی ادامه دهید. این ناعادلانه ترین انتخابات در سال های اخیر بود. همه امکانات کشور در اختیار یک مرد قرار گرفت.

او می‌گوید: «باید بدانید که ما در برابر مشکلاتی که در انتظارمان است، خواهیم ایستاد.» او علنا به شکست در انتخابات اشاره نکرد‌.

آقای قلیچداراوغلو از ۲۵ میلیون شهروندی که به او رای دادند تشکر کرد.

اعتراف تلویحی اوکراین به دست داشتن در انفجار پل کریمه

از انفجار بمب در پل کریمه اکنون بیش از هفت ماه می‌گذرد؛ انفجاری که خسارات زیادی به این پل وارد کرد. اوکراین تا کنون از پذیرفتن مسئولیت این بمب‌گذاری به طور رسمی خودداری می‌کرد. اکنون رئیس سرویس اطلاعاتی اوکراین در مصاحبه‌ای به این مسئله اعتراف کرده است.

واسیلی مالیوک، رئیس سرویس امنیتی‌اطلاعاتی اوکراین در مصاحبه‌ای با دیمیترو کومارف، روزنامه‌نگار اوکراینی که در یوتیوب منتشر شده، به طور تلویحی به مشارکت کی‌یف در این انفجار اذعان داشت.

او بدون ذکر جزییاتی دقیق در این رابطه گفت: «با توجه به اینکه [پل کریمه] مسیری لجستیکی بود و باید مختل می‌شد، اقدمات مشخصی در این رابطه اتخاذ شد.»

تصاویر مربوط به انفجار سنگینی که در روز هشتم اکتبر ۲۰۲۲ در شب هفتادمین سالگرد تولد ولادیمیر پوتین پل کریمه را تخریب کرد، در صدر اخبار روز قرار داشت.

نخستین پرواز هواپیمای ساخت چین در مسیر شانگهای به پکن

اولین جت مسافربری ساخت چین، پس از مدت‌ها آزمون و بررسی‌های فنی، بالاخره نخستین پرواز تجاری خود را روز یکشنبه ۲۸ مه انجام داد.

چینی‌ها مدت‌هاست که به دنبال رقابت با غول‌های صنعت هواپیماسازی همچون بوئینگ و ایرباس هستند اما تاکنون در این امر موفق نشده‌ بودند. با این حال انجام نخستین پرواز هواپیمای C919 می‌تواند نقطه عطفی برای این صنعت در چین باشد.

طبق گزارش روزنامه چاینا دیلی، شرکت هوانوردی تجاری چین این هواپیما را ساخته است. هواپیمای C919 در نخستین پرواز خود میزبان ۱۳۰ مسافر بود که از فرودگاه شانگهای هونگ کیائو به سمت پکن پرواز کرد. این پرواز در کمتر از دو ساعت به مقصد خود رسید.

این پرواز توسط شرکت هواپیمایی چین شرقی انجام شد و روی بدنه هواپیما عبارت «نخستین C919 در جهان» نقش بسته بود.

اولین پرواز تجاری C919 در حالی انجام شد که شرکت چینی به دنبال ورود به بازار جت‌های تک راهرو است که در حال حاضر بازار آن متعلق به شرکت‌های بوئینگ و ایرباس است. هواپیماهای A320 ایرباس و همچنین بوئینگ B737 در حال حاضر محبوب‌ترین این مدل‌ها هستند و برای پروازهای داخلی و خارجی کوتاه مدت استفاده می‌شوند.

هرچند چین بسیاری از قطعات این هواپیما را طراحی کرده است اما برخی از قطعات کلیدی آن همچون موتور همچنان از غرب تهیه می‌شود. طبق گزارش‌های رسانه‌های چینی شرکت سازنده قصد دارد سالانه ۱۵۰ فروند از این هواپیما را طی پنج سال آینده بسازد.

هشدار روسیه به غرب بر سر جت‌های اف-۱۶

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز یکشنبه ضمن ابراز تاسف از «تشدید تنش‌های غیرقابل قبول» از سوی کشورهای غربی گفت که آمریکا و متحدانش با چراغ سبز نشان دادن برای تحویل جنگنده‌های «اف-۱۶» به کی‌یف، «با آتش بازی می‌کنند».

وزیر امور خارجه روسیه این نوع اقدامات را نوعی «تنش‌زایی غیرقابل قبول» به رهبری «واشنگتن، لندن و کشورهای اقماری (تابع) آن‌ها در اتحادیه اروپا» برشمرد و هدف از آن را «تضعیف» روسیه دانست.

سرگئی لاوروف در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی روسیه گفت: «دارند با آتش بازی می‌کند، در این شکی نیست.»

وی با تکرار مواضع مرسوم مقام‌های روسیه افزود که غرب می خواهد از راه تحویل تسلیحات مدرن به کی‌یف، «یک شکست راهبردی» را به مسکو تحمیل کند و روسیه را «تجزیه» کند.

کشورهای حامی اوکراین با وجود پیگیری‌های مستمر مقام‌های این کشور برای دریافت جنگنده از بیم احتمال تشدید درگیری، بالغ بر یک سال از تحویل هواپیماهای جنگنده به ارتش اوکراین خودداری کردند. با این حال ایالات متحده سرانجام در روز ۱۹ مه به درخواست  تحویل جنگنده‌های اف-شانزده به کی‌یف چراغ سبز نشان داد.

پیشنهاد زلنسکی برای اعمال تحریم‌های ۵٠ ساله علیه ایران

بر‌اساس پیش‌نویس قطعنامه‌ای که روز شنبه به مجلس عالی اوکراین ارائه شد، ولادیمیر زلنسکی پیشنهاد اعمال تحریم‌های ۵۰ ساله علیه جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرد.

‌به گزارش اسپوتنیک، در الحاقیه پیش‌نویس این قطعنامه در سایت پارلمان اوکراین آمده است: «تحریم‌های ویژه اقتصادی و سایر محدودکننده‌های اقتصادی بخشی علیه جمهوری اسلامی ایران برای مدت ۵۰ سال اعمال شود. پیشنهاد می‌شود عملیات تجاری با ایران به‌طور کامل ممنوع شود، ترانزیت منابع، پرواز‌ها و حمل و نقل در خاک اوکراین متوقف شود و از خروج سرمایه توسط ساکنان ایرانی به خارج از اوکراین جلوگیری شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود هرگونه سرمایه‌گذاری در جمهوری اسلامی و انتقال فناوری‌ها، هرگونه فعالیت در کلیه زمینه‌ها دارای حقوق معنوی در اوکراین توسط ساکنان برای ایران ممنوع شود. کابینه وزیران، سرویس اطلاعات خارجی، سرویس امنیتی و بانک ملی اوکراین مسئول اجرای این سند هستند. وزارت امور خارجه اوکراین پس از تصویب این سند توسط مجلس عالی، باید مقامات اتحادیه اروپا و ایالات متحده را در مورد اعمال تحریم‌ها مطلع کند.»

علت درگیری در مرز با افغانستان از زبان یک منبع آگاه امنیتی

یک منبع آگاه  جزئیات جدیدی از علت آغاز درگیری اخیر مرزی با طالبان را تشریح کرد.

خبرگزاری تسنیم نوشت: یک منبع آگاه امنیتی درباره علت آغاز درگیری مرزی اخیر با نیروهای طالبان در مرز ایران و افغانستان، اظهار داشت: روز شنبه 7 خرداد یک کاروان از قاچاقچیان مواد مخدر از سمت شرق قصد ورود به داخل خاک کشورمان را داشتند که نیروهای مرزبانی ایرانی متوجه شده و با آنها درگیر می‌شوند.

وی افزود: در پی این درگیری، نیروهای طالبان مستقر در مرز که از موضوع بی‌اطلاع بودند، اقدام به تیراندازی به طرف نیروهای ایرانی می‌کنند که این تیراندازی به درگیری میان دو طرف منجر می‌شود.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: در جریان این درگیری، متاسفانه یکی از نیروهای مرزبانی کشورمان به شهادت رسیده و چند نفر از نیروهای طرف مقابل (طالبان) هم کشته شدند که آمار دقیقی از آنها نداریم.

اظهارات وزیر دفاع درباره خرید سوخو 35

امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح درباره برخی گمانه‌زنی‌ها و اخبار پیرامون خرید جنگنده «سوخو ۳۵» از روسیه و احتمال ورود آن به کشور در آینده نزدیک، عنوان کرد: ما خودمان تولیدکننده هستیم و در بخش صنعت هوایی در حوزه جنگنده‌ها، هواپیمای ترابری، هواپیمای آموزشی و سایر بخش‌ها کار می‌کنیم، اما اگر درباره توان دفاعی‌مان احساس نیاز کنیم، سعی می‌کنیم از هر کشوری که امکانات فناوری و یا تجهیزات داشته باشد، دریافت کنیم.

آشتیانی ادامه داد: مباحث مطرح‌شده درباره جنگنده سوخو نیز بیشتر گمانه‌زنی است؛ البته بر اساس قرارداد‌هایی که جمهوری اسلامی ایران از قبل در حوزه‌های مختلف با کشور‌های مختلف داشته است، کار را دنبال می‌کنیم، ممکن است در هر مقطعی بعضی از آن‌ها به نتیجه برسد و بگوییم موردی که مثلاً ۵ سال پیش قرارداد آن را بستیم، الآن به نتیجه رسیده است.

پکن، تنها امید طالبان

طالبان می‌گویند که امارت اسلامی تمام تسهیلات از جمله امنیت را برای سرمایه‌گذاری چین در افغانستان فراهم کرده‌اند. براساس خبرنامه طالبان، به‌تازگی معاون سیاسی رئیس‌الوزرای طالبان دیداری با سفیر چین در کابل داشته است. وانگ‌یو به مولوی عبدالکبیر گفته است که «مقامات چین خواهان صلح و ثبات دائمی در افغانستان هستند و بر این باورند که ثبات و آرامش در افغانستان به نفع منطقه و کشورهای همسایه است.» مولوی عبدالکبیر نیز متقابلا به سفیر چین اطمینان داده است که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

پیش از این نیز مقام‌های طالبان از علاقه‌مندی شرکت‌های وابسته به دولت چین برای سرمایه‌گذاری در افغانستان سخن گفته بودند، اما هنوز مشخص نیست که چین تا چه اندازه برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های معادن در افغانستان جدیت دارد. از ابتدای سال ‌جاری میلادی یک شرکت چینی قراردادی به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار برای اکتشاف و توسعه ذخایر نفت در شمال افغانستان امضا کرد. در ماه آوریل، طالبان اعلام کردند که در حال مذاکره با یک شرکت چینی برای انجام اکتشاف و توسعه ذخایر لیتیوم افغانستان هستند.