به گزارش اکوایران، وزارت دفاع اوکراین با به سخره گرفتن موانع دفاعی «دندان اژدها» که توسط نیروهای روسی در مناطق اشغالی اوکراین برپا شده است، ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌دهد مواضع دفاعی که روسیه ماه‌ها برای ایجاد آن‌ها تلاش کرده است، ممکن است در مقابل تانک‌های چلنجر 2 اوکراین شانسی نداشته باشند.

بنابر گزارش نیوزویک، تانک چلنجر 2 که در اختیار اوکراین است، تانک جنگی اصلی انگلستان است - ماشینی آزمایش شده که در سال 1994 توسط بریتانیا معرفی شد و برای جایگزینی چلنجر 1 طراحی شده بود. کاربری اصلی آن نابود کردن تانک‌های دیگر است.

وزارت دفاع اوکراین با به اشتراک گذاشتن فیلمی از حرکت یک تانک چلنجر 2 در مکانی نامشخص در اوکراین و کنار زدن «دندان‌های اژدها» از مسیر خود، در توییتی نوشت: «چلنجر 2: اگر چیزی به نام دندان اژدها وجود دارد، باید یک دندانپزشک اژدها هم وجود داشته باشد.»

«دندان اژدها» موانع هرمی شکل ضد تانک ساخته شده از بتن مسلح است که از زمان جنگ جهانی دوم برای جلوگیری از حرکت تانک‌ها و پیاده نظام مکانیزه استفاده می‌شوند. آنها دقیقاً همانطور که از نامشان پیداست مانند دندان‌های عظیمی هستند که از زمین بیرون زده‌اند.

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده اخیر از مناطق جنگی اوکراین، نیروهای روسی در طول سال گذشته مشغول کار گذاشتن «دندان‌های اژدها» در برخی از مناطق اشغال شده این کشور بوده‌اند، در حالی که پیش‌بینی می‌کنند ضد حمله برنامه‌ریزی شده اوکراین، قریب‌الوقوع باشد.

یک تصویر هوایی که توسط «کاپلا اسپیس»، یک شرکت فضایی آمریکایی، در پایان ماه آوریل به اشتراک گذاشته شد، نشان می‌دهد که نیروهای روسی «دندان‌های اژدها» را در کنار دیگر استحکامات - مانند خندق‌های ضد تانک و سنگرهای سرنشین‌دار - نصب کرده‌اند؛ که از غرب روسیه تا شرق اوکراین و تا شبه جزیره کریمه ادامه دارد.

اما اوکراین در مواجهه با دفاع روسیه مصمم به نظر می‌رسد، همانطور که در ویدئوی تمسخرآمیز منتشر شده در توییتر می‌توان مشاهده کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا، ریشی سوناک، در ژانویه وعده یک اسکادران - 14 عدد - از تانک‌های چلنجر 2 را به کیف داد، اعلامیه‌ای که به سرعت با شروع آموزش نیروهای اوکراینی در بریتانیا دنبال شد.

بر اساس گزارش‌ها، این تانک‌ها در اواخر ماه مارس به اوکراین تحویل داده شدند و انتظار می‌رود که به عنوان بخشی از ضد حمله اوکراین علیه روسیه مورد استفاده قرار گیرند.

سرلشکر کایریلو بودانوف، رئیس اداره کل اطلاعات اوکراین، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ژاپنی NHK در اوایل این هفته گفت که ضدحمله این کشور «به زودی آغاز خواهد شد.»

او روز سه شنبه گفت: «ما در حال حاضر حداقل ذخایر تسلیحات و تجهیزات مورد نیاز دیگر را در اختیار داریم. فقط می‌توانم بگویم که حمله ما به زودی آغاز خواهد شد.»