اکوایران: نبرد در باخموت تمام نشده است.

بنابر گزارش واشینگتن‌پست، روز شنبه سربازان گردان 24ام تهاجمی مستقل اوکراین، از حاشیه کوستیانتینیوکا، در حدود 20 کیلومتری غرب باخموت، سنگرهای دشمن در جناح جنوبی شهر را با یک هویتزر D30 قدیمی متعلق به زمان شوروی کوبیدند.

این حملات با کاری که آنها هفته‌هاست انجام می‌دهند تفاوت چندانی نداشت. اما سربازان اینجا به یک تغییر بزرگ اشاره می‌کنند.

یک فرمانده 26 ساله که خواست با اسم رمز خود، چیچن شناسایی شود، گفت: «آدم‌های واگنر رفته‌اند و [روس‌های معمولی] وارد شده اند.» او برای اشاره به نیروهایی که به نظر می‌رسد جایگزین مزدوران شده‌اند -که برای ماه‌ها حمله روسیه در این شهر را رهبری می‌کردند- از یک توهین قومی ضد روسی استفاده کرد.

در صورت تایید، چرخش نیروها نشانگر یک تغییر بزرگ خواهد بود و به این معناست که واحدهای تحت فرماندهی ارتش متعارف روسیه، مسئول حفظ شهر خواهند بود. این به یوگنی پریگوژین رهبر واگنر اجازه می‌دهد تا پس از ادعای دستیابی به تنها دستاورد بزرگ ارضی کرملین از تابستان سال گذشته، خود را کنار بکشد.

ورود واحدهای متعارف روسی برای دفاع از باخموت می‌تواند آسیب‌پذیری‌هایی را در سایر نقاط در امتداد جبهه ایجاد کند- که صدها کیلومتر امتداد دارد - نقاط ضعفی که اوکراین ممکن است سعی کند از آن‌ها در یک حمله متقابل برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی استفاده کند.

پس از اعلام تصرف کامل باخموت توسط روسیه، پریگوژین به سرعت اعلام کرد که نیروهایش از روز پنج شنبه از این شهر خارج خواهند شد، اما تشخیص انگیزه‌ها و نقشه‌های واقعی او دشوار است.

سربازان گردان 24ام  تهاجمی مستقل گفتند که دیده‌اند که جنگنده‌های واگنر از مناطق مورد هدف آن‌ها عقب‌نشینی می‌کنند و سربازان عادی روسی جایگزین آنها می‌شوند، اما تاکید کردند که نمی‌توانند با اطمینان بگویند که آیا این یک تغییر دائمی است یا در جاهای دیگر هم اتفاق افتاده است یا خیر.

یک اپراتور 26 ساله هواپیمای بدون سرنشین که خواست از اسم رمزش، چاک استفاده شود، گفت: «با توجه به اینکه واگنر منصفانه بازی نمی‌کند، تا زمانی که نبینیم سربازان اسیر شده [روسی] چه می‌گویند، هیچ کار آنها را باور نمی‌کنم.»

چاک گفت که امیدوار است نیروهای واگنر -که از استراتژی‌های غیرمتعارفی استفاده می‌کنند که مقابله با آن‌ها دشوار است، شهر را ترک کنند و افزود: «نبرد با نیروهای عادی روسیه به سختی جنگ با واگنر نیست.»

چیچن گفت که هدف قرار دادن نیروهای عادی روسیه آسان‌تر است.

او گفت: «این جالب است زیرا آدم‌های واگنر در پناهگاه‌های کوچک خود می‌نشستند و بیرون نمی‌آمدند. در حالی که روس‌ها، جوان هستند، تازه نفس و تازه کار هستند، و از سنگرها بیرون می‌آیند. سپس ما کارشان را می‌سازیم.»

imrs.php (7)

مقامات اوکراینی اصرار دارند که هنوز جای پای کوچکی در محدوده شهر باخموت دارند و در کناره‌های شهر دستاوردهایی به دست می‌آورند که به گفته آنها بخشی از یک طرح برای «شبه محاصره» شهر است.

در تئوری، این طرح به آنها اجازه می‌دهد تا در نهایت شهر را بازپس گیرند، تا حدی با مجبور کردن روس‌ها به مقاومت در برابر آتش توپخانه از زمین‌های مرتفع‌تر اطراف شهر. اما حتی برخی از سربازان اوکراینی متقاعد نشده‌اند که این برنامه واقعی است.

از دست دادن باخموت تفاوت عملی کمی برای این یگان توپخانه ایجاد کرد، که ماه‌هاست از یک مزرعه متروکه کوچک برای هدایت حملات خود به سرزمین‌های تحت اشغال روسیه استفاده می‌کنند.

اما سربازان واحد توپخانه اعتراف کردند که از دست دادن باخموت یک ضربه روحی بود.

چیچن گفت: «ما تقریباً یک سال است که در باخموت هستیم. ما هر درخت و هر مزرعه را می‌شناسیم. دیدن اینکه اکنون آن را از دست داده‌ایم، این با روحیه شما بازی می‌کند.»

سربازان گفتند که از تحرکات واگنر گیج شده‌اند و خاطرنشان کردند که پریگوژین در گذشته نیز تهدید کرده بود که از باخموت عقب‌نشینی می‌کند. چیچن گفت تاکتیک‌های غیرمعمول مزدوران شامل ماندن در مخفیگاه‌ها تا زمان پیشروی اوکراینی‌ها است تا بتوانند از پشت به آن‌ها حمله کنند.

چیچن، که این تاکتیک را با تاکتیک‌هایی که نیروهای چریک کمونیست در جنگ ویتنام استفاده می‌کردند مقایسه کرد، گفت: «در اطراف آنها اجساد و اسلحه روی زمین است و این طور به نظر می‌رسد که این موقعیت رها شده است. اما وقتی نزدیک‌تر می‌شوید، از سوراخ بیرون می‌آیند و از پشت به شما شلیک می‌کنند.»

بر اساس برآوردهای اخیر ایالات متحده، این استراتژی منجر به خسارات سنگین برای واگنر شد، که حداقل 100،000 کشته در عملیات باخموت داشته است.

اما به طرف روسی اجازه داد که پیشروی کندی داشته باشد و به طور پیوسته اوکراین را به سمت لبه جنوب غربی شهر براند.

برخی از مقامات و تحلیلگران اوکراینی استدلال کرده‌اند که کیف از نبرد برای باخموت برای کاهش توان و انرژی روسیه قبل از حمله متقابل خود استفاده کرده است.

چیچن در مورد ضدحمله قریب الوقوع گفت: «امیدهای زیادی دارم. فکر می‌کنم این حمله به زودی اتفاق می‌افتد، اما نمی‌توانم بیشتر در مورد آن صحبت کنم.»

چاک گفت اوکراینی‌ها توانسته‌اند در هفته‌های اخیر پاسخی «مناسب» به دشمن بدهند و اضافه کرد: «من ناراحت نیستم. نبرد باخموت دشمن ما را کند کرده است. این شهر چرخ گوشت نیروهای آنهاست.»

اما تحلیلگران دیگر می‌گویند سیاست «شبه محاصره» که توسط مقامات نظامی اوکراین تبلیغ می‌شود، مستلزم ارسال منابع بیشتری به باخموت است، در حالی که این یک اولویت استراتژیک نیست. در حال حاضر، بسیاری از واحدهای توپخانه مانند تیم چیچن برای یافتن گلوله‌های بیشتر با مشکل مواجه‌اند.

چیچن گفت: «من نمی‌دانم جریان این صحبت‌ها در مورد محاصره باخموت چیست. به نظر می‌رسد یک عملیات اطلاعاتی باشد.»

او همچنین تأکید کرد که در حالی که بسیاری از نیروهای ذخیره روسیه بی‌تجربه هستند- که می‌تواند به اوکراین امکان پیشروی در این شهر را بدهد- واحدهای آموزش‌دیده دیگری نیز در حال ورود به باخموت هستند. او گفت: «نیروهای چترباز روسیه در سطح بسیار بالایی هستند.»

چیچن گفت که مشاهده تصاویر پهپادی از نیروهای روسی که اکنون در همان ساختمانی در غرب باخموت مستقر هستند که واحد توپخانه او از تابستان تا اوایل زمستان امسال از آن به عنوان پایگاه داخل شهر استفاده می‌کرد، دردناک است.

او گفت: «روس‌ها طوری در آن ‌جا عبور و مرور می‌کنند که انگار خانه آنهاست. انگار خانه خود را از دست داده‌ایم. این واقعاً خوشایند نیست.»