به گزارش اکوایران، در درگیری روز دوشنبه با معترضان صرب، حدود ۲۵ سرباز حافظ صلح ناتو که از سه ساختمان شهرداری در شمال کوزوو دفاع می‌کردند، مجروح شدند. رئیس‌جمهور صربستان ارتش را در بالاترین سطح آماده‌باش جنگی قرار داد.

به نوشته پایگاه رویترز، نیروی حافظ صلح ناتو در کوزوو (کی‌اف‌او‌آر) با محکوم‌کردن خشونت در بیانیه‌ای گفت: «در حین مقابله با بخش کوچکی از معترضین، چند تن از سربازان گروه کی‌اف‌او‌آر ایتالیا و مجارستان مورد حمله قرار گرفته و بر اثر انفجار مواد محترقه دچار شکستگی، سوختگی و ضربه روانی شدند».

کریستوف زالای بوبرونیچکی، وزیر دفاع مجارستان گفت که ۷ سرباز مجارستانی به شدت مجروح شده‌اند و برای مداوا به مجارستان منتقل خواهند شد. وی گفت که تعداد سربازهای زخمی‌شده ۲۰ نفر است. سربازان ایتالیایی نیز در درگیری زخمی شدند.

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا در بیانیه‌ای گفت: «آنچه که جریان دارد، کاملاً غیر قابل قبول و غیرمسئولانه است. اجتناب از اقدامات یک‌جانبه بیشتر از سوی مقامات کوزوو ضروری بوده و همه طرف‌ها باید برای کاهش تنش‌ها یک گام عقب بروند».

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان گفت که ۵۲ صرب مجروح شده‌اند که حال سه نفر از آن‌ها وخیم است.

ویوسا عثمانی، رئیس‌جمهور کوزوو همتای صرب خود را به بی‌ثبات‌کردن کوزوو متهم کرد. عثمانی در توییتی نوشت: «گروه‌های غیرقانونی صرب که به باندهای جنایت‌کار تبدیل شده‌اند، به پلیس کوزوو، افسران حافظ صلح و روزنامه‌نگاران حمله کرده‌اند».

ووچیچ آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو را به ایجاد تنش متهم کرد. او از صرب‌های کوزوو خواست از درگیری با سربازان ناتو اجتناب کنند.

در پی تحریم انتخابات شهرداری‌های منطقه صرب‌نشین شمال کوزوو توسط صرب‌تبارها و در نتیجه، روی کار آمدن شهرداران آلبانیایی‌تبار در این منطقه، تنش‌ها آغاز شد. به گفته شاهدان، در زوچان، یکی از شهرهای شمالی کوزوو، پلیس که پس از خروج صرب‌تبارها از این نیرو، از آلبانیایی‌تبارها تشکیل شده است، برای مقابله با صرب‌هایی که از سد امنیتی عبور کرده و سعی داشتند به زور وارد ساختمان شهرداری شوند، گاز فلفل پاشید.

معترضان صرب در زوچان به سوی سربازان ناتو گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی پرتاب کردند. صرب‌ها همچنین با پلیس زوچان درگیر شده و حرف «Z» را بر روی خودروهای ناتو رنگ‌آمیزی کردند که به علامت روسیه در جنگ اوکراین اشاره دارد. در لپوساویچ و نزدیک به مرز با صربستان، نیروهای حافظ صلح ایالات متحده با تجهیزات ضدشورش در اطراف تالار شهر سیم‌خاردار قرار داده تا مقابل صدها صرب خشمگین دفاع کنند.

در اواخر روز نیز معترضان به سمت خودروی پارک‌شده شهردار جدید لپوساویچ تخم‌مرغ پرتاب کردند.

میلوش ووچویچ، وزیر دفاع صربستان به خبرنگاران گفت که رئیس‌جمهور و فرمانده ستاد مشترک این کشور ارتش را در بالاترین سطح آماده‌باش قرار داده است. شاهدان گفتند که نیروهای حافظ صلح ناتو همچنین ساختمان شهرداری در زوبین پوتوک را مسدود کرده تا از آن در برابر معترضین خشمگین محلی دفاع کنند.

ایگور سیمیچ، معاون حزب صرب‌ها، بزرگ‌ترین حزب صرب‌های کوزوو که مورد حمایت بلگراد است آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو را به دامن‌زدن به تنش‌ها در شمال متهم کرد. سیمیچ در زوچان به خبرنگاران گفت: «ما به صلح علاقه‌مندیم. آلبانیایی‌هایی که اینجا زندگی می‌کنند به صلح علاقه‌مند بوده و تنها او (کورتی) می‌خواهد هرج‌ومرج ایجاد کند».

صرب‌ها که اکثریت شمال کوزوو را تشکیل می‌دهند، هرگز اعلامیه استقلال سال ۲۰۰۸ از صربستان را نپذیرفته و با گذشته بیش از دو دهه از قیام آلبانیایی‌های کوزوو علیه حاکمیت صربستان، بلگراد را پایتخت خود می‌دانند. آلبانیایی‌تبارها بیش از ۹۰ درصد جمعیت کوزوو را تشکیل می‌دهند، اما مدت‌ها است که صرب‌های شمال خواستار اجرای توافقنامه سال ۲۰۱۳ با میانجیگری اتحادیه اروپا برای ایجاد انجمنی از شهرداری‌های خودمختار منطقه هستند.

صرب‌ها از شرکت در انتخابات محلی ماه آوریل خودداری کرده و نامزدهای آلبانیایی‌تبار با مشارکت ۳.۵ درصدی، شهرداری‌های چهار شهر صرب‌نشین، از جمله میتروویکا شمالی، جایی که فعلاً هیچ حادثه‌ای از گزارش نشده را به دست آوردند. صرب‌ها از دولت کوزوو می‌خواهند که شهرداران آلبانیایی‌تبار را از برکنار کرده و به ادارات محلی که بودجه آنها توسط بلگراد تأمین می‌شود اجازه دهد کار خود را از سر بگیرند.

روز جمعه، سه شهردار توسط پلیس به داخل دفاتر خود اسکورت شدند که با پرتاب سنگ از طرف مردم روبرو شدند. پلیس نیز در پاسخ به معترضین از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش استفاده کرد. ایالات متحده و متحدانش که قویاً از استقلال کوزوو حمایت می‌کنند، روز جمعه پریشتینا را سرزنش کرده و گفتند که شهرداران تحمیلی در مناطق صرب‌نشین تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط را تضعیف می‌کند.

کورتی پس از تماس تلفنی آخر هفته با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از موضع پریشتینا دفاع کرد و در توییتی نوشت: «که شهرداران منتخب به همه شهروندان خدمات ارائه خواهند داد».

ایویکا داچیچ، وزیر امور خارجه صربستان گفت: «امکان ندارد در شهرهای صرب‌نشین، کسانی شهردار شوند که توسط صرب‌ها انتخاب نشده باشند».

جفری هوونیر، سفیر ایالات متحده در کوزوو پس از دیدار با کورتی به خبرنگاران گفت: «ما نگران گزارش‌ها در مورد خشونت علیه اموال عمومی هستیم. ما تصاویر گرافیتی روی خودروهای ناتو و پلیس را دیدیم و خبر حمله به خبرنگاران را شنیدیم. ما این‌ها را محکوم می‌کنیم».