به گزارش اکوایران، موشک هایپرسونیک «فتاح»، جدیدترین موشک نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز سه‌شنبه (16 خرداد) با حضور ابراهیم رئیسی - رئیس‌جمهور - رونمایی شد.

در این مراسم رونمایی، سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز حضور داشتند.

صبح امروز در فضای مجازی توئیتی منتسب به سردار حاجی‌زاده منتشر شد که در آن با هشتگ فتاح نوشته بود: «طلوع سه‌شنبه طلوع خورشید در یک روز عادی نیست؛ خورشید امروز با فتاح طلوع می‌کند.»

گفته شده که این موشک سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند ‌مانور دهد. همچنین این موشک جدید می‌تواند از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و سامانه‌های ضد موشکی دشمن را هدف قرار دهد.

آنطور که سپاه اعلام کرده، موشک فتاح «با بهره‌مندی از قابلیت‌های تاکتیکی و برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، توان دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و انجام مانورهای گوناگون در داخل و خارج از جو زمین با هدف غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.»

همچنین برد این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر و سرعت آن پیش از اصابت به هدف ۱۳ تا ۱۵ ماخ است.

سردار امیر علی حاجی زاده- فرمانده نیروی هوافضای سپاه- با اشاره به رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح گفت: موشکی که امروز رونمایی آن صورت گرفت، موشکی است که در دنیا کم نظیر است به نحوی که با رونمایی این موشک ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری شد.

وی ادامه داد: موشک فتاح به دلیل فناوری که دارد هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد در حالی که برای سایر سلاح‌ها مانند تانک، ناو، هواپیما و غیره موشک ضد آن وجود دارد و حتی برای سایر موشک‌ها هم ضدموشک هایی ساخته شده است.

به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، موشک فتاح به دلیل نوع حرکت آن که در جهات و ارتفاع مختلف است توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست برای اینکه موشک‌های ضدموشک طبق یک بردار مشخص حرکت می‌کنند که البته سرعت آنها از سرعت کمی هم برخوردار است.

سردار حاجی‌زاده گفت: سرعت موشک فتاح ۱۳ ماخ است، موشکی که دارای چنین سرعتی باشد مقابله با آن ناممکن خواهد بود؛ برد این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر تعیین شده که در محدوده هدف به صورت دقیق اصابت می‌کند.