به گزارش اکوایران، «افزایش چشمگیر تجارت بین چین و روسیه»، «وعده کمک ۱۵۰ میلیون دلاری آمریکا»، «آتش‌سوزی گسترده در کانادا»، «حمله مرد سوری به کودکان در شرق فرانسه»، «ورود هواپیماهای چینی به حریم هوایی تایوان و فعال شدن پدافند هوایی»، «انفجار در مراسم ختم مقام طالبان»، «تخریب خانه فلسطینی مظنون به بمب‌گذاری توسط اسرائیل»، «دفاع مقام وزارت خارجه از برنامه موشکی» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

افزایش چشمگیر تجارت بین چین و روسیه

داده‌های اداره کل گمرک چین نشان می‌دهد که تجارت دوجانبه بین روسیه و چین از ژانویه تا می سال ۲۰۲۳ به بیش از ۹۳.۸ میلیارد دلار رسیده، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰.۷ درصد افزایش داشته است.

این داده‌ها که روز چهارشنبه منتشر شده‌اند همچنین نشان می‌دهند که صادرات پکن به مسکو از ژانویه ۲۰۲۳ به ۴۲.۹۶ میلیارد دلار رسیده که ۷۵.۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. حجم تجاری بین این دو کشور از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین جهش قابل توجهی داشته است.

با شروع جنگ، کشورهای غربی تحریم‌هایی علیه مسکو وضع کردند که در پی آن روسیه از بخش عمده‌ای از اقتصاد جهانی محروم شد.

اما چین نه تنها برای همسایه شمالی خود هیچ محدودیتی در نظر نگرفت بلکه برای کرملین به یک راه نجات اقتصادی تبدیل شد و تاثیر اخراج این کشور از سیستم مالی جهانی را کاهش داد.

وعده کمک ۱۵۰ میلیون دلاری آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که کشورش حدود ۱۵۰ میلیون دلار برای بازسازی به مناطقی که در سوریه و عراق از دست گروه داعش آزاد شده‌اند، کمک خواهد کرد.

او که در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی عربستان سعودی در ریاض شرکت کرده بود، تصریح کرد که «خوشبختانه داعش دیگر هیچ منطقه ای در جهان را کنترل نمی کند هرچند که همچنان قدرت خود را در آفریقا، آسیا و خاورمیانه حفظ کرده است.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین در جمع همتایان عرب خود تاکید کرد که ایالات متحده بیش از ۶۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با داعش اختصاص خواهد داد.

او گفت: « نبود امنیت و شرایط سخت زندگی باعث می شود تا گروه‌هایی چون داعش در بسیاری از مناطق جهان قدرت بگیرند.»

بلینکن مشخص نکرد که کمک ها به سوریه با چه واسطه ای صورت می گیرد اما گمان می رود که کمک های مالی از طریق سازمان ملل به گروه های عمدتا کرد سوریه واگذار شود.

آتش‌سوزی گسترده در کانادا

آتش‌سوزی‌های عظیم سراسر کبک کانادا را در برگرفته است و این دومین استان پرجمعیت کانادا بی‌صبرانه در انتظار کمک‌های بین‌المللی است. دود حاصل از ۴۰۰ آتش‌سوزی در کانادا حالا به ایالات متحده رسیده و تنفس را برای بیش از ۱۰۰ میلیون آمریکایی دشوار کرده است.

این آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه که ابتدا استان‌های آلبرتا در غرب و نوا اسکوشیا در شرق کانادا را دربر گرفت اکنون کبک را محاصره کرده است. بنابر اعلام انجمن حفاظت از جنگل‌ها در برابر آتش‌سوزی، در حال حاضر بیش از ۱۴۰ آتش‌سوزی فعال است که صدتای آن‌ها از کنترل خارج‌اند. تا عصر دوشنبه هم امید به هیچ بارش قابل توجهی نیست.  

فرانسوا لوگو، نخست‌وزیر استان کبک می‌گوید: «با کادری که در حال حاضر در اختیار داریم، به طور همزمان تنها می‌توانیم حدود ۴۰ آتش‌سوزی را پوشش دهیم. به همین دلیل باید روی مناطقی که وضعیت اضطراری‌ دارند تمرکز کنیم.» 

کبک صد‌ها آتش‌نشان را برای مهار این آتش‌سوزی‌ها به کار گرفته است. همچنین ۱۰۰ آتش‌نشان قرار است روز جمعه برای کمک از فرانسه وارد این استان شود و کبک امیدوار است بتواند در مجموع ۱۲۰۰ نفر را برای مبارزه با این آتش‌سوزی‌ها به کارگیرد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا عصر چهارشنبه پس از گفتگو با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت: «تا کنون صدها آتش‌نشان آمریکایی به کانادا رسیدند و بقیه نیز در راه‌اند.»

‌دود و غبار حاصل از آتش‌سوزی به شمال آمریکا هم رسیده است. حریق نیویورک را غرق در مه نارنجی‌رنگ ساخته است. دید به حدی دشوار است که آژانس هوانوردی غیرنظامی ترافیک هوایی را کاهش داده و حتی برخی پرواز‌ها را لغو کرده است.  

حمله مرد سوری به کودکان در شرق فرانسه

در جریان حمله یک مرد چاقو به دست در شهر انسی در شرق فرانسه شش نفر که چهار تن از آنها کودک هستند مجروح شدند.

این حمله در نزدیکی دریاچه انسی صورت گرفت که از مراکز گردشگری منطقه محسوب می‌شود. کودکان زخمی‌شده ۲۲ ماهه تا سه ساله هستند. حال سه نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است.

مرد ۳۱ ساله‌ای که مظنون به انجام این حمله است بازداشت شد. الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه بعدازظهر پنجشنبه به همراه ژرالد دارمنن در محل حادثه حضور یافت.

او ضمن ابراز همدردی با قربانیان گفت که مردی که به ظن انجام این حمله بازداشت شده است یک پناهنده سوری است. او پناهندگی خود را از سوئد دریافت کرده است.

دادستان انسی گفت که انگیزه مرد مظنون به انجام این حمله مشخص نیست اما به نظر نمی‌رسد که این حمله جنبه «تروریستی» داشته باشد. 

ورود هواپیماهای چینی به حریم هوایی تایوان و فعال شدن پدافند هوایی

مقامات تایوان پس از پرواز ۳۷ هواپیمای نظامی چینی بر فراز منطقه دفاع هوایی این جزیره، سیستم‌های دفاعی خود را فعال کردند.  

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد، از ساعت ۵ صبح ۳۷ هواپیمای نیروی هوایی چین از جمله جنگنده‌های جی۱۱ و جی ۱۶ و همچنین بمب‌افکن‌های اچ-۶ با قابلیت حمل هسته‌ای را در جنوب غربی این کشور شناسایی کرده است.

مقامات این کشور اعلام کردند که تایوان هواپیماها و کشتی‌های خود را برای مراقبت فرستاده و سامانه‌های موشکی زمینی را فعال می‌کند.

پکن که تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، پس از سفر تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان به ایالات متحده، رزمایش‌های مختلفی را  نزدیکی تایوان انجام داده است. 

روز گذشته مسکو و پکن رزمایشی را با هدف گشت هوایی مشترک در منطقه آسیا و اقیانوسیه آغاز کردند. کشورهای ژاپن و کره جنوبی به صورت جداگانه نسبت به این رزمایش ابراز نگرانی کردند.

انفجار در مراسم ختم مقام طالبان

در پی یک حمله انتحاری در مسجدی در شمال افغانستان دست‌کم ۱۱ نفر کشته و بیش از ۳۰ نفر زخمی شدند.

این حمله به مردمی انجام شد که برای تشییع جنازه نثار احمد احمدی، معاون والی بدخشان به مسجد نبوی شهر فیض آباد آمده بودند.

وزارت کشور طالبان اعلام کرد که حمله پیش از ظهر پنجشنبه رخ داده است.

نثار احمد احمدی در یک حمله انتحاری در فیض آباد در روز سه شنبه کشته شد. شاخه خراسان داعش مسئولیت قتل او را برعهده گرفته است.

وزارت کشور طالبان این حمله را «وحشی گری دشمن بی شرافت» خواند.

تخریب خانه فلسطینی مظنون به بمب‌گذاری توسط اسرائیل

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد که خانه یک فلسطینی را که در دو بمب‌گذاری در بیت‌المقدس در ماه نوامبر دخیل بوده و بر اثر آن دو نفر کشته و دست‌کم ۱۸ نفر زخمی شدند، تخریب کرده است.

مقامات اسرائیلی اسلام فاروق را در ماه دسامبر به ظن انجام این بمب‌گذاری‌ها بازداشت کردند. 

ارتش اسرائیل ویدئوهایی را منتشر کردند که در آن سربازان با انفجارهای کنترل شده آپارتمانی را در شهر رام‌الله ویران می‌کنند.

ارتش گفت که مردم به سمت سربازان سنگ پرتاب کردند که آن‌ها با تیراندازی پاسخ دادند. وزارت بهداشت فلسطین گزارش داد که یک فلسطینی در اثر تیراندازی به شدت زخمی شده است. 

اسرائیل خانه‌های مهاجمان را در تلاش برای بازدانگی دیگران تخریب می‌کند، تاکتیکی که منتقدان می‌گویند مجازات دسته جمعی است. 

دفاع مقام وزارت خارجه از برنامه موشکی

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به برخی اعتراض‌های بین‌المللی علیه رونمایی از موشک «فتاح» گفت: «فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران متعارف و دفاعی و براساس حقوق بین‌الملل کاملا مشروع است.»

وزارت امور خارجه بریتانیا روز گذشته در بیانیه‌ای گفته بود: «ایران با وجود درخواست‌های مکرر شورای امنیت سازمان ملل برای توقف برنامه‌‌‌های موشکی‌اش، ساخت یک موشک جدید بالستیک را اعلام کرده است.»

 هیچ توافقی با ایران برای اسرائیل الزام‌آور نیست

نخست وزیر اسرائیل خطاب به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که هیچ‌گونه توافقی با تهران نمی‌تواند برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را متوقف کند. نتانیاهو گفته:‌ «هیچ تواقفی با جمهوری اسلامی ایران برای اسرائیل الزام‌آور تلقی نمی‌شود و اسرائیل موظف به رعایت هیچ‌ توافقی با ایران نخواهد بود و هر آنچه که بتواند برای دفاع از خود انجام خواهد داد.»

به گزارش دفتر نخست وزیری اسرائیل، نتانیاهو این سخنان را طی تماس تلفنی با بلینکن ابراز کرد. بنا به این گزارش نخست‌وزیر اسرائیل و وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره همکاری میان دو طرف، چالش‌ها و فرصت‌ها در منطقه و مسئله جمهوری اسلامی ایران صحبت کردند.