به گزارش اکوایران، از ابتدای هفته گذشته مشخص شد که نیروهای اوکراینی فعالیت‌های خود را در امتداد خط مقدم در جنوب شرقی شهر زاپوریژژیا افزایش داده‌اند، حتی با وجود اینکه بسیاری از توجه‌ها به پیامدهای فروریختن سد نوا کاخوفکا متمرکز بود.

اما هنوز خیلی زود است که تصویری واقعی از آنچه در حال رخ دادن است و میزان منابعی که اوکراین در تلاش خود برای یک پیشروی بزرگ به کار گرفته است، داشته باشیم.

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، روز پنجشنبه کانال تلگرامی وزارت دفاع روسیه به نقل از سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور اعلام کرد که تیپ 47 مکانیزه اوکراین چهار تلاش برای شکستن خطوط روسیه با حداکثر 1500 نفر و 150 خودروی زرهی انجام داده است.

شویگو گفت که این حملات دفع شده است و افزود که نیروهای اوکراینی متحمل خسارات قابل توجهی در سربازان و تسلیحات شده‌اند. وزارت دفاع در مسکو یک ویدئوی پهپادی منتشر کرد که ظاهراً نشان می‌دهد در طول این درگیری، یک سری حملات به تانک‌های اوکراینی انجام شده است.

118

به طور متناقضی، صبح روز جمعه، سمیون پگوف – یکی از پرخواننده‌ترین روزنامه‌نگاران و مبلغان روسی که اخبار جنگ را پوشش می‌دهند– گزارش داد که نیروهای مسلح اوکراین در جنوب اوریخیف به سمت شهر توکماک در قلمرو تحت کنترل روسیه، دستاوردهایی کسب کرده‌اند. او گفت که وضعیت پیش روی نیروهای روسیه بسیار جدی است.

ماه‌هاست که توجه بر این بخش از خط مقدم متمرکز شده است، بنابراین افزایش فعالیت اوکراین در این منطقه جای تعجب ندارد. تخریب پل زمینی روسیه به کریمه، با عقب راندن نیروهای روسیه به دریای آزوف، به وضوح یک هدف نظامی کلیدی برای اوکراین بوده است. توکماک در مسیر شهر ملیتوپل قرار دارد ، یکی از سه شهر بزرگ تحت کنترل روسیه (در کنار بردیانسک و ماریوپل) که در ساحل دریای آزوف یا بسیار نزدیک به آن قرار دارند.

مقامات اوکراینی در مورد اینکه اوضاع چگونه پیش می‌رود، بسیار اندک صحبت کرده‌اند. رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی عصر پنجشنبه خود، «نبردهایی بسیار سخت» را توصیف کرد.

زلنسکی گفت: «نتایجی به دست آمده است و من از همه کسانی که این نتیجه را تضمین کردند سپاسگزارم.» اگرچه احتمال دارد که او به نبرد در اطراف باخموت اشاره داشته باشد که در امتداد بخش بسیار متفاوتی از خط مقدم قرار دارد و نیروهای اوکراینی اخیراً به دستاوردهای محدودی در آن دست یافته‌اند.

یکی دیگر از وبلاگ نویسان نظامی روسی، الکساندر کوتس، تحرکات اوکراین از ابتدای هفته در منطقه زاپوریژژیا را تلاشی ناموفق برای یک «حمله رعدآسا» خوانده است.

ولادیمیر روگوف، یک رهبر محلی منصوب روسیه، در حالی که گزارش داد که اوکراین در «نبردهای شدید» متحمل «تلفات سنگین» شده است، همچنین خواستار احتیاط شد. او در تلگرام نوشت: «دشمن هنوز ذخایر اصلی خود را در جهت ما درگیر نکرده است. همه چیز تازه شروع شده است.»

سی‌ان‌ان نمی‌تواند به طور مستقل ادعاهای مطرح شده توسط مقامات روسی یا وبلاگ نویسان نظامی را تأیید کند. اما یک فرمانده محلی اوکراینی که نیروهای نظامی را در امتداد همان خط مقدم رهبری می‌کند، این گمانه‌زنی که اوکراین تلاش بزرگ خود برای بازپس گیری قلمرو را آغاز کرده است رد کرد. در عوض، این فرمانده حملات اخیر را به‌عنوان عملیات «شناسایی قوا» توصیف کرد - عملیات‌هایی که برای بررسی نقاط ضعف دفاعی دشمن و آزمایش آمادگی رزمی آن طراحی شده‌اند.