به گزارش اکو‌ایران، بسیاری از اعراب چین را به سان دوست می دانند آن هم در شرایطی که تلویزیون دولتی چین دائما روابط اقتصادی این کشور با منطقه را تبلیغ کرده و به گونه ای نشان می‌دهد که مواضع سیاسی پکن و متحدانش در تضاد با مواضع غرب قرار دارند.

اهرم نرم قدرت نمایی چین

آنگونه که موسسه مطالعاتی ویلسون نوشته، تصویر امروز چین بسیار متفاوت‌تر از تصویری است که از این کشور در گذشته وجود دارد؛ امروز چین به عنوان قدرتی اقتصادی که در رقابت جدی با ایالات متحده قرار دارد و به فن آوری هایی چون «جی 5» مجهز هست، شناخته می‌شود. علاوه بر این «سی جی تی وی» شبکه تلویزیونی عربی در قالب یک پروزه ملی چینی که سال 2009 در امارات راه انداز شد و بیش از 4 میلیارد دلار هزینه برجای گذاشت در تلاش برای پخش اخبار و سایر آثار فرهنگی مرتبط با چین در خاورمیانه بالاخص در امارات است.

به بیانی بهتر «سی جی تی وی» اهرم قدرت نرم چین در جهان عرب است که بیش از 450 میلیون نفر را مخاطب قرار داده است. در بررسی و ارزیابی‌های انجام شده در 9 کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا، چین محبوب‌تر از ایالات متحده است.براساس اطلاعات مرتبط با نظرسنجی دیگری که از 50 شهر در سراسر منطقه به دست آمده، مشارکت کنندگان چین را شریک و متحد قابل اعتمادی برای خود می‌دانند. چینی ها نیز از این فرصت استفاده کرده و تاکید دارند که برخلاف واشنگتن خواهان دخالت نظامی در کشورهای عرب نیستند.

روایت قهرمان جنوب جهانی

با لحاظ کردن روایت چین در خاورمیانه، جای تعجب نیست که بسیاری از شهروندان عرب، چین را برایالات متحده ترجیح دهند. مائو نینگ، سخنگوی وزات خارجه چین در همین راستا تاکید دارد که در ده سال گذشته، همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین با اعراب موجب شده تا پکن به بزرگ ترین شریک تجاری کشورهای عربی تبدیل شود.او در ادامه تاکید کرد که در سال 2021، سرمایه گذاری مستقیم خارجی چین در کشورهای عربی به میزان 23 میلیارد دلار رسیده و حجم تجارت میان طرفین 330 میلیارد دلار تخمین زده شده است. عربستان در راس کشورهایی قرار دارد که با چین دارای روابط تجاری است.

پادشاهی بزرگ ترین تامین کننده نفت خام چین است. علاوه بر این، در جریان نشست مشترک رهبر چین با کشورهای عرب، ریاض و پکن بیش از 34 قرارداد سرمایه گذای در بخش‌های مختلف اعم از انرژی سبز، صنایع پزشکی، حمل و نقل و اطلاعات امضا کردند.در این میان چین از «سی جی تی وی» برای به چالش کشیدن ایالات متحده و ارزش‌های آمریکایی استفاده می‌کند. همانگونه که یکی از مقام‌های فعال در مرکز رسانه‌ای چین تاکید دارد، برای بهبود وجهه چین، این کشور خود را حامی آرمان فلسطین معرفی می‌کند. به گفته او، چین خود را قهرمان جنوب جهانی می داند.

فراتر از مسئله فلسطین، اخبار چین به زبان عربی نشان می‌دهد که این کشور چگونه از همبستگی اعراب و اصل تعیین سرنوشت توسط آنها حمایت می‌کند.در واکنش به تحولات سیاسی در باب پذیرش سوریه در اتحادیه عرب نیز« سی جی تی وی» تاکید دارد که چین با اشتیاق از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت کرده و برای تقویت روابط اعراب تلاشش را خواهد کرد.

پاشنه آشیل چین

علیرغم روایتی که چین تلاش دارد تا از خود ارائه دهد، نقض حقوق بشر توسط این بازیگر بیش از هر زمان دیگر خودنمایی می‌کند. در همین راستا جیانگ یانگ، محقق چینی و فعال حقوق بشر تاکید دارد که بسیاری از دولت ها و رهبران خاورمیانه بر این باورند که چین شریک خوب و قابل اعتمادی است که می تواند فن آوری و تجارت را در اختیا‌شان قرار دهد بدون آن که بر مقوله حقوق بشر تاکید داشته باشد.

یکی از موضوعاتی که موجب شده تا چین هدف انتقادهای بسیاری قرار بگیرد، ماجرای اویغورها است؛ 12 میلیون مسلمان که در منطقه سین کیانگ در بحرانی ترین شکل ممکن زندگی می کنند.با این همه اعراب نیز در برابر نقض حقوق اویغورهای مسلمان سکوت اختیار کرده‌اند، به عنوان نمونه وزیر امور خارجه مصر در پاسخ به سوالی درباره اویغورها و روابط با چین به مرکز مطالعات ویلسون گفت که کشورش در امور داخلی چین دخالتی نمی‌کند. پیشتر هم مصر، عربستان، پاکستان، امارات و سایر کشورها مانع از اجرایی شدن طرح حمایتی غرب از مسلمانان اویغور شدند.

وقتی حقوق بشر قربانی اقتصاد می شود

به باور چند تحلیلگر فعال در حوزه چین و خاورمیانه، مسئله اویغورها و معیشتشان در معادلات خاورمیانه فاقد اهمیت است و در اولویت‌های سیاست خارجی تعریف نشده است. دلیلش ساده است. رهبران و شرکت‌های تجاری منطقه رابطه با چین را با ارزشمند تر از وضعیت اویغورها می‌دانند.

طارق عمان، مورخ و نویسنده مصری در پاسخ به سوالی در باب نزدیکی اعراب و چین خاطر نشان کرد که عناصری از قرابت تاریخی دور و دوستی در تاریخ طرفین ثبت شده است.به واسطه جدیدترین مانورهای دیپلماتیک چین در خاورمیانه، بالاخص به دلیل نقشش در میانجیگری میان عربستان وایران که موجب احیای روابط دیپلماتیک دو کشور شد، این احتمال وجود دارد که چین به شکلی خزنده از حوزه اقتصادی وارد میدان سیاست شود.