به گزارش اکوایران، «تصمیم رهبران عربستان و فرانسه برای تعمیق روابط استراتژیک»، «ورود هیات میانجی‌گر آفریقایی به روسیه»، «حمایت بلینکن از روابط "کامل" سئول و پکن »، «درخواست مالی برای "خروج فوری" نیروهای حافظ صلح سازمان ملل»، «تشدید مجدد مناقشه ارمنستان و آذربایجان»،‌ «اهداف روسیه در اوکراین از زبان پوتین» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

بایدن: عضویت اوکراین در ناتو را تسهیل نخواهم کرد

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به سوال خبرنگاران مبنی بر این‌که آیا او برای تسهیل عضویت اوکراین به ناتو گامی بر می‌دارد، پاسخ منفی داد.

جو بایدن که روز شنبه برای پیوستن به نخستین کارزار انتخاباتی خود عازم فیلادلفیا است، در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد: «نه، چون آن‌ها هم باید از استانداردهای یکسانی پیروی کنند. پس من این راه را برایشان تسهیل نمی‌کنم. به نظر من آن‌ها هرچه در توان داشتند برای نشان‌دادن توانایی هماهنگی نظامی‌شان به نمایش گذاشتند، اما مساله این است که آیا سیستم آن‌ها ایمن است؟ آیا فاسد نیست؟ آیا آن‌ها هم از همه استاندارد‌هایی که دیگر کشورها رعایت می‌کنند، پیروی می‌کنند؟ فکر می‌کنم پیروی خواهند کرد. به نظر من می‌توانند. اما این روند خودکار نیست.»

پیش‌تر گزارش‌های مبنی بر گفتگوی آقای بایدن و تیم او با دیگر اعضای ناتو بر سر زمان عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی منتشر شده بود.

نشست بعدی کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو قرار است ماه آینده در ویلینوس لیتوانی برگزار شود و پیش‌بینی می‌شد اعضای این پیمان در این نشست عضویت اوکراین را به شور گذارند.

تصمیم رهبران عربستان و فرانسه برای تعمیق روابط استراتژیک

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، خواهان گسترش همکاری‌ها بین کشورهایشان هستند.

ولیعهد عربستان روز جمعه ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) در کاخ الیزه با رئیس‌ جمهور فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

کاخ الیزه در پی این دیدار اعلام کرد که مکرون در نشست روز جمعه در پاریس تأکید کرده است که کشورش آماده است تا عربستان سعودی را در تقویت ظرفیت دفاعی خود همراهی کند.

وزارت خارجه عربستان هم گفت که این گفت‌وگوها در مورد روابط استراتژیک میان عربستان سعودی و فرانسه و چگونگی بهبود این روابط در آینده بوده است.

ورود هیات میانجی‌گر آفریقایی به روسیه

هیات متشکل از سران چند کشور آفریقایی با هدف میانجی‌گری در برقراری مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین روز شنبه برای ملاقات با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه وارد سنت‌پترزبورگ شدند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پیش‌تر، درخواست میانجی‌گری آن‌ها را رد کرده بود.

 به گزارش دفتر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی، سیریل رامافوسا، رئیس جمهوری این کشور که رهبری این هیات را بر عهده دارد روز شنبه پیش از همه اعضا با هدف یافتن راهی برای صلح میان مسکو و کی‌یف به پایتخت پیشین امپراطوری تزار رسید.

این سفر یک روزه پس دیدار آقای رامافوسا با ولودیمیر زلنسکی انجام می‌شود. به گزارش دفتر ریاست جمهوری اوکراین، آقای رامافوسا در سفر روز گذشته خود به کی‌یف با رئیس جمهوری اوکراین «گفتگویی سازنده» داشته و ارزیابی کرده است که برای حصول نتیجه باید «تنش‌زدایی از هر دو طرف» انجام شود.

حمایت بلینکن از روابط «کامل» سئول و پکن 

وزارت امور خارجه کره‌جنوبی روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از تلاش‌های سئول برای ایجاد روابط «پویا و کامل» چین و کره‌جنوبی پشتیبانی می‌کند.

قرار است بلینکن روز یکشنبه برای دیدار با مقامات چینی وارد پکن شود.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه کره‌جنوبی آقای بلینکن در تماس با همتای کره‌ای خود موضوعاتی همچون روابط دوجانبه، روابط چین و کره جنوبی، و همچنین کره شمالی را با او به بحث و گفت‌وگو گذاشت.

بیانیه می‌افزاید بلینکن و پارک در این تماس اقدامات تحریک‌آمیز مکرر کره شمالی را به شدت محکوم کردند. همچنین، دیپلمات‌های ارشد آمریکا و کره جنوبی درباره لزوم تداوم اصرار واشنگتن، سئول، و توکیو به پکن برای ایفای نقشی سازنده در شورای امنیت سازمان ملل متحد در موضوع عاری‌سازی شبه‌جزیره کره از جنگ‌افزارهای هسته‌ای اتفاق‌نظر داشتند.

درخواست مالی برای "خروج فوری" نیروهای حافظ صلح سازمان ملل

عبدالله دیوپ، وزیر امور خارجه مالی طی سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک خواستار خروج "بدون تاخیر" نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (موسوم به "مینوسما") از کشورش شد.

او اشاره کرد: «از نظر واقع‌بینانه، این مأموریت شکست خورده است و الزامات امنیتی در مالی را برآورده نمی‌کند.»

وزیر امور خارجه مالی همچنین خاطرنشان کرد: «به نظر می‌رسد مینوسما با دامن زدن به تنش‌های شدید در مالی، خود تبدیل به بخشی از مشکل شده است.»

تشدید مجدد مناقشه ارمنستان و آذربایجان

ارمنستان آذربایجان را به پیگیری سیاست «پاکسازی قومی» در منطقه ناگورنو-قره‌باغ متهم کرد. این منطقه در چند دهه اخیر مرکز مناقشات دو کشور بوده است.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان با متهم کردن باکو به این که از روز پنجشنبه تردد وسایل نقلیه در کوریدور لاچین، تنها راه ارتباطی ارمنستان به مناطق قره‌باغ را مسدود کرده است، گفت: «وضعیت بشردوستانه در قره‌باغ به شدت وخیم‌تر شده است. رساندن مواد غذایی به قره‌باغ عملا غیرممکن است و بیماران نمی‌توانند برای درمان به بیمارستان‌های ارمنستان مراجعه کنند. این اقدام باکو ثابت می‌کند که آذربایجان به دنبال سیاست پاکسازی قومی در قره‌باغ است.»

آذربایجان در ۲۳ آوریل در ورودی کوریدور لاچین نخستین ایست بازرسی مرزی را مستقر کرد. این تصمیم از سوی ایروان «غیرقابل‌ قبول» خوانده شد. با کو تاکید کرد که این اقدام برای جلوگیری از انتقال تسلیحات ضروری است.

اهداف روسیه در اوکراین از زبان پوتین

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه  اعلام کرد که هم اکنون سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خود را در بلاروس مستقر کرده است، چیزی که او برای اولین بار آن را تأیید کرد. وی این اقدام را نوعی یادآوری به کشورهای غربی دانست که نمی‌تواند شکست راهبردی به روسیه تحمیل کنند.

پوتین در سخنرانی خود در مجمع اقتصادی روسیه در سن پترزبورگ گفت کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه در حال حاضر به متحد نزدیکش یعنی بلاروس تحویل داده شده است، با این حال تاکید کرد که فعلا نیازی نمی‌بیند که به سلاح‌های هسته‌ای متوسل شود.

پوتین گفت: «همانطور که می‌دانید ما در حال رایزنی با متحد خود لوکاشنکو [رئیس جمهوری بلاروس] بودیم که بخشی از این سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را به خاک بلاروس منتقل کنیم؛ [در اینجا می‌گویم که] این موضوع اتفاق افتاده است.»

ولادیمیر پوتین در این رابطه افزود که هدف از اولین استقرار چنین کلاهک‌هایی (سلاح‌های هسته‌ای کوتاه‌بردی که می‌توانند به طور بالقوه در میدان نبرد مورد استفاده قرار گیرند) در خارج از روسیه از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی، هشدار به غرب در مورد تسلیح و حمایت از اوکراین بوده است.