به گزارش اکوایران، روز یک‌شنبه، مقامات بریتانیایی گفتند که در ضدحمله بزرگ اوکراین برای بیرون‌کردن نیروهای کرملین از مناطق اشغالی، دو طرف متحمل تلفات نظامی بسیاری شده‌اند. این مقامات در ارزیابی معمول خود گفتند که احتمالاً از زمان نبرد باخموت در ماه مارس، تلفات روسیه در بالاترین حد خود قرار دارد.

به نوشته آسوشیتدپرس، به گفته دستگاه اطلاعاتی بریتانیا، منطقه جنوب شرقی زاپوریژیا، حوالی باخموت و غرب استان شرقی دونتسک شاهد سنگین‌ترین نبردها هستند. در حالی که طبق این گزارش، نیروهای اوکراینی در این مناطق موضعی تهاجمی داشته و کمی پیشروی کرده‌اند، نیروهای روسیه نیز عملیات‌های دفاعی نسبتاً مؤثری در جنوب اوکراین انجام داده‌اند.

ارتش اوکراین در گزارش روزانه خود در صبح یک‌شنبه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، روسیه ۴۳ حمله هوایی، ۴ حمله موشکی و ۵۱ حمله راکتی انجام داده است. بنا بر گزارش ستاد مشترک، روسیه همچنان تلاش می‌کند که تمرکز خود را بر عملیات‌های تهاجمی در منطقه صنعتی شرقی اوکراین، حمله در حوالی باخموت، آودیکا، مارینکا و لیمان متمرکز کند.

پاولو کیریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک گفت که در روز گذشته، دو غیرنظامی کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند. مقامات اوکراینی نیز گفتند که نیروهای روس به سایر مناطق شرق و جنوب این کشور حملات هوایی انجام داده است.

الکساندر پروکودین، فرماندار خرسون گفت که در نتیجه حملات روسیه در این استان، یک غیرنظامی کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند. یوری مالاشکو، فرماندار زاپوریژیا نیز گفت که یک نفر در حملات روسیه به ۲۰ شهرک این استان، زخمی شد.

روز یک‌شنبه، ولادیمیر روگوف، یکی از مقامات گماشته مسکو در منطقه نیمه‌اشغالی زاپوریژیا گفت که نیروهای اوکراینی کنترل روستای پیاتیکاتکی در جبهه زاپوریژیا را به دست گرفتند. سرهی براتچوک، سخنگوی دولت محلی جنوب غرب استان اودسا گفت که نیروهای اوکراینی یک انبار مهمات مهم روسیه در نزدیکی شهر بندری هنیچسک استان خرسون را منهدم کردند.

تحلیلگران غربی و مقامات نظامی هشدار داده‌اند که ممکن است ضدحمله اوکراین برای بیرون‌راندن نیروهای کرملین از مناطق اشغالی که با استفاده از تسلیحات پیشرفته غربی و در امتداد خط مقدم هزارکیلومتری در جریان است، طول بکشد.

در روزهای اخیر نیز گروهی از رهبران آفریقایی در مأموریتی به هدف برقراری صلح، به اوکراین و روسیه سفر کردند اما این دیدار بدون هیچ نشانه‌ای از پیشرفت به پایان رسید.

سایر تحولات جنگ

اواخر روز شنبه، وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که در پی تخریب سد کاخوفکا، تعداد تلفات سیل در اراضی تحت کنترل اوکراین به ۱۶ نفر افزایش یافته است. مقامات روس نیز گفتند ۲۹ نفر در مناطق تحت کنترل مسکو جان خود را از دست دادند.

سیل عظیم ناشی از تخریب سد در ۶ ژوئن، شهرهایی را در امتداد رودخانه دنیپر استان خرسون که در خط مقدم جنگ قرار داشت، ویران کرد. روسیه و اوکراین یکدیگر عامل تخریب سد می‌دانند.

با نزدیک‌شدن به مهلت امضای قرارداد توسط نیروهای داوطلب روس با وزارت دفاع روسیه، یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر و منتقد کرملین در روز یکشنبه گفت که ۳۲ هزار زندانی سابق پس از پایان قراردادشان به خانه بازگشته‌اند.

به گفته پریگوژین، از کسانی که به خانه برگشتند، مجموعاً ۸۳ جرم سرزده است که این مقدار نسبت به کسانی که در همین مدت از زندان آزاد شده ولی در گروه واگنر خدمت نکرده بودند، یک‌هشتادم است.

پریگوژین همچنین با بازدید از زندان‌های روسیه سعی دارد تا جنگجویان بیشتری را به خدمت گرفته و قول داد که در صورت زنده‌ماندن آن‌‌ها، نصف سال از خدمت در خط مقدم عفو شوند. ماه گذشته، پریگوژین در مصاحبه‌ای گفت که ۵۰ هزار محکوم را جذب کرده که حدود ۱۰ نفر از آنها در باخموت کشته شدند.