به گزارش اکوایران، اکثریت شهروندان اماراتی ایالات متحده را یا دوست ( 17 درصد) یا شریک امنیتی( 30 درصد) یا شریک اقتصادی(35) کشور خود می دانند.

واشنگتن به اندازه چین و روسیه جذاب است؟

آن‌ها در پاسخ به سوالی در باب اولویت اصلی‌شان برای سیاست آمریکا در منطقه، پاسخ‌ها را به شرح زیر ارائه کردند، 31 درصد بر این باورند که ایالات متحده می تواند به حل مناقشه میان فلسطین و اسرائیل کمک کند، 26 درصد مدعی‌اند که واشنگتن برای کمک به مقابله با تهدیدهای ادعایی از سوی ایران نقش موثری دارد. 21 درصد اماراتی ها نیز بر این باورند که ایالات متحده به ارتقای دموکراسی و حقوق بشر کشورهای عربی می تواند بسیار کمک کند و در نهایت 19 درصد هم از کمک اقتصادی و سرمایه گذاری ایالات متحده در امارات حمایت می کنند.

آن‌گونه موسسه واشنگتن نوشته، اماراتی ها در باب چین و روسیه نیز نظر مشابهی دارند. سه چهارم آنها حتی ترجیح می دهند روس‌ها پیروز جنگ اوکراین شوند. از همین رو آنگونه که ناظران می گویند از منظر اماراتی‌ها هم چین و هم روسیه چشم‌انداز مطلوبی را برای کشورشان ترسیم خواهند کرد.

اماراتی‌ها خواهان پیروزی مسکو در جنگ اوکراین هستند!

چین عمدتا در قامت شریک اقتصادی از حمایت 62 درصدی اماراتی‌ها برخوردار است، از همین رو بیش از یک شریک امنیتی یا یک دوست لحاظ می شود. ارقام برای مقایسه در ارتباط با روسیه بدین شکل است، 42 درصد اماراتی‌ها این کشور را شریک اقتصادی‌شان می دانند، 32 درصد می‌گویند که این کشور شریک امنیتی است و 21 درصد این کشور را دوست خود می دانند.

مقوله غیرمنتظره این است که سه چهارم اماراتی ها حداقل با این گزاره تحریک آمیز موافق هستند؛ این که در جریان جنگی که امروز میان روسیه و اوکراین در جریان است، بهترین نتیجه پیروزی روسیه خواهد بود. با این همه باید خاطر نشان کرد که این نظرسنجی پیش از حضور زلنسکی در نشست سران کشورهای حاشیه خلیج فارس که در عربستان، برگزار شده بود، انجام شد.

وقتی اسرائیل به عنوان شریک اقصادی باور می‌شود

یکی از یافته های حاصل از این نظرسنجی این است که اکثریت قاطع (76 درصد) از شهروندان امارات می گویند که پرتاب موشک با راکت از نوار غزه به اسرائیل، رخدادی که چند هفته بعد از انجام این نظرسنجی رخ داد، تاثیرات منفی را بر شهروندان امارات گذاشته و در عین حال تظاهرات برخی از اسرائیلی ها علیه کابینه جدید نتانیاهو موجب شده تا 65 درصد از شهروندان امارات حس مثبتی داشته باشند.

نگرش‌ها نسبت به روابط اقتصادی با اسرائیل متفاوت تر است اما نسبتا مطلوب قلمداد می‌شود. تقریبا نیمی از اماراتی‌ها ( 45 درصد) نظر مشابهی در ارتباط با سوال های نظرسنجی های پیشین داشتند و بر این باورند که اگر به اقتصاد این کشور کمک شود، انجام برخی از معاملات تجاری با شرکت های اسرائیلی قابل قبول است. در همین راستا 41 درصد برخی از آثار مثبت توافق مرز دریایی میان اسرائیل و لبنان را پیش بینی می کنند.

حاشیه‌های مقوله عادی سازی رابطه با اسرائیل

با این همه به ادعای موسسه واشنگتن بسیاری از آنها در ارتباط با همکاری با اسرائیل علیه ایران تردید دارند. اما در باب برخی دیگر از سوال های ظاهرا بحث برانگزتر که بیشتر در باب عادی سازی و عاطفی بود، افکار عمومی امارات به شکل قابل توجهی کم تر مثبت است.

برخلاف تصور نادرست رایج در رسانه های فرامنطقه ای در باب توافق عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل، تنها اقلیت اندکی(21 درصد) با این گزاره موافق هستند. این گروه مدعی اند علیرغم اختلاف ها با اسرائیل در باب موضوعات دیگر، برخی از کشورهای عربی باید با اسرائیل در برابر تهدیدهای ( ادعایی) از جانب ایران همکاری کنند. اما سه چهارم( 74 درصد) حداقل تا حدودی با این ادعا موافق نیستند و می گویند که حتی نباید کمک های بشردوستانه اسرائیل را پذیرفت.

اکثر مردم امارات ایران را رقیب می دانند؟

 در باب تاثیرات منطقه ای توافق مرتبط با عادی سازی روابط اسرائیل و اعراب، صرفا یک چهارم، 27 درصد چنین اقدامی را مثبت می دانند؛ این داده مشابه داده نظرسنجی های دو سال گذشته است.در مقابل 30 درصد اماراتی ها ایران را به عنوان رقیب می دانند و 55 درصد دیگر مدعی اند که تهران دشمن ابوظبی است. در حالی که تنها 9 درصد از سنی ها در امارات ایران را دوست یا شریک قلمداد می کنند. رقم مشابهی در میان اقلیت کوچک اماراتی های شیعه، رقمی 34 درصدی نگاه متفاوتی دارند.

در همین راستا تنها یک سوم، یعنی 35 درصد اماراتی ها آثار مثبت احیای روابط دیپلماتیک میان عربستان و ایران را پیش بینی می‌کنند. در مقایسه، بخش نسبتا بزرگ‌تری، یعنی 46 درصد انتظار دارند که اقدامات برخی از دولت های عربی چون امارات برای بازگرداندن سوریه تاثیر مثبتی داشته باشد.

اقدام نظامی علیه ایران ایده بدی است

با این حال آنگونه که موسسه واشنگتن مدعی است، نقطه نظرهای منفی درباره ایران به معنای تمایل گسترده برای مقابله نظامی با تهران خواه از جانب قدرت های خارجی است یا از سوی کشورهای عربی نیست. برعکس اماراتی‌ها بر این باورند که حمله نظامی آمریکا یا اسرائیل علیه ایران خطرناک خواهد بود و بنابراین ایده بدی برای کشورشان است.

در مقابل اقلیتی 39 درصدی از شهروندان اماران اعم از سنی یا شیعه مدعی اند از آنجایی که در برنامه هسته ای اش پیشرفت چشم گیری داشته، زمانش رسیده که یک کشور عربی نیز در این زمینه فعال شود.تجزبه و تحلیل انجام شده براساس یافته های یک نظرسنجی است که در میان هزار شهروند و با تکیه ب معیارهای استاندارد انجام شده است.