به گزارش اکوایران، تنش‌ها میان اسرائیل و ایالات متحده بویژه بعد از تاکید کابینه افراطی تحت رهبری بنیامین نتانیاهو بر اصلاحات قضایی، تشدید شده است؛ تا جایی که آمریکا ناچار شده برای پایان دادن به بی‌ثباتی حاکم در سرزمین‌های اشغالی به این ماجرا ورود کند.

در همین راستا نشریه نیویورکر با انتشار یادداشتی تحت عنوان «بایدن برای نتانیاهو چه کاری می‌تواند انجام دهد؟» ضمن اشاره به چالش‌هایی که امروز کابینه راست‌گرا و افراطی «بی ‌بی» برای واشنگتن ایجاد کرده، به سیاست پیشین رؤسای جمهوری آمریکا در ارتباط با متحدانشان همچون اسرائیل اشاره دارد و در این باره نوشته که بایدن ناچار شده است برای پایان دادن به تنش‌ها دست به سنت‌شکنی بزند.

بخش نخست این یادداشت تحت عنوان«ترفند نتانیاهو برای بقا / « بی‌بی» بایدن را ناچار به سنت‌شکنی کرد» توسط اکو ایران منتشر شده و بخش دوم و نهایی آن در ادامه آمده است.

نتانیاهو اشتباه اسحاق رابین را تکرار می‌کند؟

بایدن ممکن است احساس کند که نزدیک شدن به صفوف نیروهای نتانیاهو برای جمهوری خواهان امتیاز مثبتی است و کنار منتقدان «بی بی» قرار گرفتن، لزوما برای دموکرات نمی تواند کارساز باشد. از همین منظر، رئیس جمهوری آمریکا شاید عدم محبوبیت نتانیاهو در ایالات متحده را دست کم بگیرد.داده های نظرسنجی گالوپ در ماه مارس نشان می دهد که برای نخستین بار فلسطینی ها بیش از اسرائیلی ها همدردی دموکرات ها را جلب می کنند. با این همه این گزاره نیز وجود دارد که حراست از امنیت اسرائیل همچنان یک وظیفه برای آمریکایی ها است. به نظر می رسد هیچ سیاستمدار دموکرات نمی تواند از این واقعیت طفره برود. از همین رو این احتمال وجود دارد که تمایلی به جنگ فرهنگی با اسرائیل وجود نداشته باشد. گلیاد زویک، مشاور رسانه ای نتانیاهو، پیشتر بایدن را گزینه ای نامناسب برای تصدی چنین سمتی توصیف کرده بود و با انتشار توئیتی اعلام کرد که از مخالفان نتایج انتخابات آمریکا دفاع خواهد کرد.

با این حال اسرائیل درگیر سیاست های داخلی اش است و به نظر می رسد یایدن نیز نفوذ بالقوه اش در سرزمین های اشغالی را دست کم می گیرد بالاخص زمانی که گزاره امنیت در اولویت ها باشد. ایهود اولمرت، نخست وزیر پیشین اسرائیل گفت: در سال 1975، جرالد فورد، رئیس جمهوری ایالات متحده درگیر کابینه اسحاق رابین شد آن هم در شرایطی که نخست وزیر وقت شرایط برای عقب نشینی نیروهایش در صحرای سینا را رد کرد. هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه ایالات متحده صرفا خواستار ارزیابی دوباره سیاست آمریکا در خاورمیانه شد و دولت رابین تسلیم گشت.

تل‌آویو خود به مانع تبدیل شده است

اولمرت افزود، اگر بایدن چنین موضعی را اعلام کند قادر است معادلات بازی را تغییر دهد. مشاور امنیت نتانیاهو نیز خاطر نشان کرد که اگر اسرائیل مسیر خود را تغییر دهد و خود را کاملا در اردوگاه دموکراسی های غربی قرار دهد، می تواند زمینه را برای داشتن اتحاد امنیتی نزدیک تر با ایالات متحده هموار کند. همه ان گزاره ها حکایت از آن دارد که هشدار ایالات متحده مبنی بر این که همکاری امنیتی پایدار بسته به نحوه بازی اسرائیل و رفتار این بازیگر با فلسطینی ها دارد، اهمیت یافته است.

در این میان لحاظ کردن منافع واشنگتن نیز با اهمیت است. جیک سالیوان، ماور امنیت ملی بایدن به موسسه واشنگتن گفت که در تلاش است تا زمینه را برای مشارکت تحت رهبری ایالات متحده هموار کند که در این مسیر کنار هم قرار گرفتن ریاض و تل اویو بسیار با اهمیت خواهد بود. با این همه تجاوز پی در پی ائتلاف تحت رهبری نتانیاهو به اماکن مقدس در ماه آوریل و گسترش شهرک سازی ها موجب شده که نزدیک شدن ریاض و تل آویو اگر غیر ممکن نباشد، دشوار گردد.

گزارش ها حکایت از آن دارد که ماه گذشته، اسرائیل از رایزنی های سالیوان و بن سلمان درباره پروژه راه آهن حذف شده است. بلینکن در سفر هفته گذشته اش به پادشاهی بر هدف عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان تاکید داشت اما قریب الوقوع بودن چنین خواسته ای را دور از ذهن دانست.  

هنریکه سایمرمن، رئیس هیئت تجاری منطقه ای در این باره گفت: بایدن ممکن است دوست داشته باشد تا توافق با سعودی ها اجرا شود، با این همه شاهد این حقیقت هم هست که افراطی ها بارها به حرمین شریف حمله کردند.

بایدن فاقد گزینه «بی» است

چالش فوری‌تر برای منافع ایالات متحده همچنان ایران است که به تازگی روابط دیپلماتیک خود را با عربستان احیا کرده است. در این میان، اختلاف هایی که توسط ائتلاف تحت رهبری نتانیاهو ایجاد شدند، همکاری استراتژیک را خنثی کردند. ایهود باراک، نخست وزیر پیشین اسرائیل گفت: ترامپ به اصرار نتانیاهو از توافق هسته ای با ایران خارج شد آن هم در شرایطی که گزینه «بی» نداشت.

 به گزارش آکسیوس، برت مک گورک اوایل ماه می مخفیانه به عمان رفت تا روابط دیپلماتیک امریکا با ایران در حوزه برنامه هسته‌ای این کشور را بهبود بخشد. ظاهرا هیات های آمریکایی و ایرانی در عمان رایزنی های غیر مستقیم هم داشتند تا جایی که امروز گمانه زنی هایی درباره توافق موقت میان طرفین مطرح شده شده است. با این همه با فرض این که این طرح شکست بخورد، ممکن است حمله هوایی به تاسیسات هسته ای ایران توسط ایالات متحده  و با هماهنگی نیروی هوایی اسرائیل گزینه دوم باشد.

اسرائیل شریک خوبی برای آمریکا نیست

رابرت مالی، فرستاده ویژه بایدن ماه می به ان پی آر گفت، اگر به نتیجه برسیم که ایران به دنبال فرایند خود خواسته خود هست، گزینه نظامی روی میز قرار دارد. اما برای اجرایی شدن این گزینه ابتدا باید در تهران، تل آویو و واشنگتن اعتماد در باب هدف تهران آشکار شود. به طور خلاصه، دولت بایدن همانطور که سالیوان تاکید دارد بر مقوله تنش زدایی در منطقه تاکید دارد.خودکامگی نتانیاهو موجب شده تا اسرائیل امروز شریک نادرستی برای ایالات متحده باشد با این حال به نظر می رسد که مقام های دولت بایدن تمایلی ندارند تا در این باره مستقیماً اظهارنظر کنند.

بایدن ممکن است در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2024 از سر و صدا اجتناب کرده و از عریان کردن آشفتگی ها خودداری نماید. به باور باراک، نمی توان از بایدن انتظار داشت که برای اعتراض به سیاست های اسرائیل روی سیم خاردار دراز بکشد اما به قول معروف، اگر ندانید به کدام بندر می روید، هیچ بادی شما را به مقصد نمی رساند.