به گزارش اکوایران، ناصر کنعانی - سخنگوی وزارت امور خارجه - در نشست خبری با خبرنگاران درباره توافق ایران و آمریکا گفت: اینکه برخی رسانه‌ها این موضوع را مطرح می‌کنند، باید از خودشان پرسید. موضع ایران در ارتباط با آمریکا کاملاً مشخص است. ما در هفته بازخوانی نقض حقوق بشر در آمریکا هستیم. نگاه ایران به آمریکا برآمده از همان اقدامات خصمانه است. ایران همانطور که در عمل اثبات کرده روابط خارجی خود و منافع ملت ایران را به موضوع خاصی گره نزده و نخواهد زد.

وی گفت: نگاه دولت سیزدهم ایجاد روابط متعادل و متوازن مبتنی بر احترام متقابل است که هیچگاه این احترام را از سوی آمریکا شاهد نبودیم. هرگز منافع ملی را به یک کشور خاص گره نخواهیم زد. ارتباطات خارجی ما مبتنی بر منافع ملی و احترام متقابل است که هیچ گاه در این احترام را در رفتار طرف آمریکایی ندیده‌ایم.

کنعانی به انصراف قزاقستان از میزبانی نشست آستانه اشاره کرد و گفت: قزاقستان نقش مثبتی در روند آستانه داشت. این در اختیار دولت قزاقستان است که دیگر میزبانی انجام ندهد. روند آستانه در موضوع سوریه موکول به مکان نیست و کشورهای عضو درباره مکان جدید تصمیم خواهند گرفت.

وی در پاسخ به سوالی در مورد انتشار اخبار مبنی بر تفاهم غیرمکتوب میان ایران و آمریکا، بیان کرد: در مورد گمانه زنی‌های رسانه‌ای در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها اظهار نظر نمی‌کنیم. ایران پایبند روند مذاکره و میز مذاکره بوده که بتواند حقوق حقه ملت ایران را تأمین کند.

کنعانی به دیدار باقری و مورا در قطر اشاره کرد و گفت: با توجه به تمایل اروپا برای انجام گفت‌وگو با ایران، نشست مذاکره‌کننده ارشد ایران با مقامات ارشد سه کشور اروپایی برگزار و در ادامه گفت‌وگوهای قبلی، نشست جدیدی در ابوظبی و نشستی هم با مورا در دوحه برگزار شد.

وی افزود: مواضع ایران به صراحت به طرف‌های اروپایی بیان و دیدگاه‌های طرف مقابل شنیده شده است. ما برای دستیابی به نتایج مثبت از روند مذاکرات رفع تحریم از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده می‌کنیم و تبادل پیام‌ها داشتیم.

کنعانی درباره آخرین وضعیت تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: کماکان این موضوع در دستور کار ماست و از طریق طرف‌هایی که با حسن نیت در پی ایفای نقش در این زمینه  هستند، این موضوع در حال پیگیری است. البته باید دید که دولت آمریکا برای تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه آمادگی لازم را دارد یا خیر. امیدواریم هرچه زودتر  شاهد چنین اقدام مثبتی باشیم  .

سخنگوی وزارت خارجه درباره رابطه ایران و آذربایجان گفت: الآن نمی‌توانم بگویم در چه مرحله‌ای از پیشرفت مذاکرات هستیم، ولی روند مثبتی است. کریدور ترانزیتی شمال-جنوب و استمرار و تقویت همکاری‌ها مورد گفت‌وگو قرار گرفت و همچنین درباره گام‌های بعدی که باید برای بهبود روابط باید برداریم، تبادل نظر شد. امیدواریم به نتایج خوب و سازنده‌ای برسیم.

کنعانی در مورد بازگشایی سفارت عربستان در ایران گفت: مقدمات گشایش سفارت عربستان در ایران و سرکنسولگری در مشهد انجام شده است.

وی در مورد تشکیل کمیته مشترک بین ایران و مصر، افزود: موضع جدیدی در این مورد ندارم.

کنعانی دباره گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزیرخارجه سوئد، تصریح کرد: آزادی آقای حمید نوری جزو مطالبات ما است که این شهروند بدون هیچ قید و شرطی آزاد شود. همواره ما این را تاکید کردیم که اصل این است دولت سوئد شهروند ما را آزاد کند. در گفتگوهای ما با مقامات سوئدی همین موضوع مورد توجه دستگاه دیپلماسی بود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۲ جلسه به عنوان دادگاه تجدیدنظر برگزار شده و این جلسات ادامه خواهد داشت و ما هم از مجاری حقوقی و قانونی پیگیر این موضوع هستیم.

کنعانی درباره دارایی‌های بلوکه شده ایران نیز گفت: پیشرفت‌هایی در این خصوص حاصل شده است. برای انسداد کامل دارایی‌های بلوکه شده ایران در برخی کشورها اقدامات خود را با جدیت انجام خواهیم داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حق‌آبه ایران اظهار کرد: مذاکرات ما با مقامات سرپرستی افغانستان در سطوح مختلف ادامه دارد و ما گفتگوهای تخصصی هم انجام دادیم. مقامات دولت سرپرستی افغانستان دلایلی را از جمله خشکسالی مطرح می‌کنند که بر اساس مفاد عهدنامه باید بازدید فنی ایران، مورد توجه قرار گیرد.

وی در مورد ادعاهای ارسال پهپادها به روسیه برای جنگ در اوکراین اظهار کرد: ما این اتهامات را رد کرده و نمی‌پذیریم. رابطه ایران و روسیه مبتنی بر مصالح دوجانبه در چارچوب نورم‌های پذیرفته شده بین‌المللی است و علیه هیچ طرفی نبوده و نیست. هرگونه ارتباط دادن همکاری‌های ایران و روسیه به موضوع اوکراین یک نگاه توأم با انگیزه‌های سیاسی است.

کنعانی تصریح کرد: در مذاکرات ایران و اوکراین هم طرف مقابل هیچ مستنداتی را ارائه نکرد. در خواست ما از همه طرف‌ها این است که از رویکردهای سیاسی خودداری کنند. ایران جنگ اوکراین را تأیید نمی‌کند و خسارت بشری که متأسفانه وارد شده برای ماهم تأسف بار است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران گفت: این تحریم‌ها یک حرکت در مسیر باطل است. حرکت در مسیری است که سال‌ها انجام شده و نتیجه نگرفتند. این یک اقدام غیرسازنده و متضاد با درخواست مذاکره است. اروپا باید رفتار خودش را اصلاح کند و قطعاً نتایج ناشی از استفاده از تحریم‌ها صرفاً به ضرر ایران نیست و دولت‌های اروپایی هم قطعاً ضرر خواهند کرد.