به گزارش اکوایران: وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه چهار شرکت اعلام و اعمال کرده است. این اقدام روز سه‌شنبه در بیانیه این وزارتخانه اعلام شد.

شرکت‌های مورد اشاره در کشورهای امارات متحده عربی، جمهوری آفریقای مرکزی و روسیه قرار دارند و اتهام آنها ارتباط با گروه واگنر و رهبر آن یوگنی پریگوژین است که موجب تحریم‌شدن آنها از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا شده است.

بر اساس گزارش یورونیوز، این شرکت‌ها با انجام معاملات غیرقانونی طلا به نوعی در تامین مالی عملیات شبه‌نظامیان واگنر در اوکراین و برخی از کشورهای آفریقایی، نقش داشته‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که «گروه واگنر تا حدودی از طریق بهره‌برداری از منابع طبیعی در کشورهایی مانند جمهوری آفریقای مرکزی و کشور مالی، بودجه عملیات وحشیانه خود را تامین می‌کند.»

بیانیه تحریمی جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه گروه مزدوران نظامی واگنر درست در شرایطی منتشر شده که همین چند روز قبل این گروه یک شورش مسلحانه اما ناکام علیه دولت مسکو را ترتیب داد و کار به تقابل جدی ولادیمیر پوتین و پریگوژین کشیده شد. در نهایت شورش با پادرمیانی رئیس‌جمهور بلاروس به اتمام رسید و رهبر این گروه به این کشور متحد روسیه رفت.

هرچند تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا بسیار گسترده است و بارها گروه‌های نظامی و شبه‌نظامی را هم شامل شده، اما اعلام این خبر در این برهه زمانی ظن فشار ایالات متحده بر واگنرها و ارسال سیگنال‌هایی از سوی جو بایدن به رئیس‌جمهور روسیه را پررنگ می‌کند.

با این حال، وزارت خارجه ایالات متحده پیش از اعلام و انتشار این خبر تاکید کرده بود که اقدام علیه گروه واگنر با شورش نافرجام روز شنبه ارتباطی ندارد.