به گزارش اکوایران، دو سناتور آمریکایی روز اعلام کردند که اسرائیل از انتقال دو باتری گنبد آهنین متعلق به آمریکا به اوکراین برای تقویت دفاع هوایی کیف در برابر روسیه جلوگیری می‌کند.

طبق آنچه در گزارش تایمز اسراییل آمده، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه و کریس ون هولن، سناتور دموکرات، در نامه‌ای به رهبران کمیته نیروهای مسلح سنا نوشتند که به دلیل نگرانی‌های جدی، کابینه اسرائیل از انتقال این باتری‌ها توسط ایالات متحده جلوگیری کرده است. به اعتقاد آن‌ها: «اگر این باتری‌ها را منتقل کنیم، امروز می‌توانیم جان اوکراینی‌های بیشتری را نجات دهیم».

در حالی که گنبد آهنین توسط ایالات متحده تامین مالی می شود، توسط اسرائیل ساخته شده و تل‌آویو حق وتو دارد که آیا ایالات متحده می‌تواند سیستم دفاع موشکی را به سایر کشورها بفروشد یا خیر. اسرائیل به دلیل ترس از اینکه فناوری حساس به دست دشمن بیفتد، انتقال به کشورهای دیگر را مسدود کرده است.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، در حالی که سایر سکوهای دفاع هوایی مانند سامانه اسپایدر اسرائیل قادر به مقابله با تهدید موشکی روسیه هستند، اوکراین بارها درخواست دریافت گنبد آهنین را داده است و دولت بایدن در حال لابی کردن با اسرائیل در راستای این درخواست بوده است.

گراهام و ون هولن در نامه خود به شهادت یک مقام ارشد ارتش آمریکا اشاره کردند که طی آن او گفت که ایالات متحده در حال حاضر دو باتری گنبد آهنین دارد که می‌تواند در اوکراین مستقر شود. آنها نوشتند: «ما از اسرائیل نمی‌خواهیم سیستم‌های گنبد آهنین خود را که برای امنیت آنها حیاتی است، منتقل کند، بلکه فقط به ایالات متحده اجازه دهد باتری‌های خود را برای کمک به مردم اوکراین انتقال دهد. اگر این انتقال به اوکراین عملی نیست، از شما می‌خواهیم راه‌های دیگری را برای کمک بررسی کرده و بدین ترتیب سایر دارایی‌های دفاع هوایی ایالات متحده را آزاد کنید». 

یک مقام ارشد اسرائیلی به روزنامه هاآرتص گفته که اسرائیل از پیشنهاد سناتورها اطلاعی نداشته است.

پس از گرم شدن ظاهری روابط در کابینه نتانیاهو، کی‌یف با انتقاد از سیاست‌های اخیر تل‌آویو در قبال مسکو، اسرائیل را خشمگین کرد و اظهار داشت که اسرائیل «مسیر همکاری نزدیک» با روسیه را انتخاب کرده است. سفارت اوکراین در اسرائیل در پستی در صفحه فیسبوک خود نوشت: «به اصطلاح «بی‌طرفی» اسرائیل به‌عنوان موضعی آشکار در طرفداری از روسیه در نظر گرفته می‌شود».

سفارت به «یک سری از رویدادهای بحث برانگیز که در نیمه اول سال 2023 رخ داد» اشاره کرد و آنها را منفی ارزیابی کرد. سفارت اوکراین همچنین سفر الی کوهن وزیر امور خارجه کابینه اسرائیل در ماه فوریه به کی‌یف را «بی ثمر» خواند و بنیامین نتانیاهو را متهم کرد.

نتانیاهو هفته گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه جروزالم پست گفت: «ما نگرانی‌هایی داریم که هر سیستمی که به اوکراین می‌دهیم علیه ما استفاده شود، زیرا ممکن است به دست ایران بیفتد و اتفاقاً، این یک احتمال تئوریک نیست. این اتفاق در واقع برای سلاح‌های ضد تانک غربی به وقوع پیوسته و  بنابراین ما باید در این مورد بسیار مراقب باشیم.»

یوگن کورنیچوک سفیر اوکراین به تایمز اسرائیل گفته که ادعاهای نتانیاهو بی‌اساس است.