به گزارش اکوایران، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از مخرب‌ترین شورش سراسری و پرتنش ترین شبی که در اعتراض به تیراندازی مرگبار پلیس به یک نوجوان 17 گذراند، روز جمعه اتاق بحران تشکیل داد.

به گفته مقام های آگاه، در جریان درگیری معترضان با ماموران پلیس در شهرهای سراسر فرانسه و آتش زدن ساختمان ها و وسایل نقلیه و غارت فروشگاه ها، صدها پلیس مجروح و صدها نفر بازداشت شدند.به نوشته خبرگزاری رویترز، جرالد دارونین، وزیر کشور، که 40 هزار مامور پلیس را به منظور سرکوب معترضان در سومین شب ناآرامی ها مستقر کرده است، در حساب توییتری اش نوشت که پلیس 667 نفر را دستگیر کرده است.این در حالی است که به گفته برخی از مقام های فرانسوی 249 پلیس هم در جریان شورش ها زخمی شدند.

گفته می شود خشونت ها در شهرهایی چون مارسی، لیون، پائو، تولوز و لیل و همچنین بخش‌هایی از پاریس، از جمله حومه طبقه کارگر نانتر بیشتر بود.مکرون که تا کنون با اعلام وضعیت اضطراری مخالفت کرده، نشست سران اروپا در بروکسل را ترک کرد و برای حضور در کابینه بحران راهی پاریس شد.

الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه نیز همزمان با انتشار پیامی در توئیترش نوشت: خشونت های جاری را غیر قابل تحمل و غیرقابل توجیه خواند و بر حمایت خود از پلیس و آتش نشانانی که شجاعانه وظایف خود را انجام می دهند، تاکید کرد.این در حالی است که برخی از دولت های غربی پیشتر به شهروندان خود در فرانسه هشدار داده بودند که احتیاط کنند.

سفارت آمریکا روز پنجشنبه در توئیتی اعلام کرد که آمریکایی‌ها باید از تجمعات گسترده و حضور در مناطقی که پلیس حضوری گسترده دارد، اجتناب کنند، همزمان بریتانیا نیز از شهروندانش خواست تا خبرها را رصد کرده، از حضور در اعتراض ها خووداری و توصیه‌ها را هنگام سفر لحاظ کنند.ویدئوهای موجود در رسانه های اجتماعی نشان می دهد که مناظر شهری در سراسر کشور شعله ور شده است. یک تراموا در شهر لیون در شرق این کشور به آتش کشیده شد و 12 اتوبوس در انباری در اوبرویلیه در شمال پاریس منفجر شدند.کلمنت بوون، وزیر حمل و نقل به رادیو RMC گفت که خبر تعطیلی شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت در اوایل روز جمعه را رد نمی کند.

در نانتر در حومه شهر، معترضان خودروها را به آتش کشیدند، خیابان‌ها را محاصره و پلیس را هدف حملاتشان قرار دادند.به گفته پلیس پاریس، در مرکز خرید Chatelet Les Halles در مرکز پاریس، یک فروشگاه کفش نایک شکسته شد و چندین نفر پس از شکستن ویترین فروشگاه در امتداد خیابان خرید مجاور Rue de Rivoli دستگیر شدند.همزمان یک منبع اگاه نیز به رویترز گفت که چندین سوپرمارکت در سراسر کشور غارت شده اند.پلیس پاریس اعلام کرد که 307 نفر را در داخل و اطراف شهر دستگیر کرده و 9 افسر پلیس و آتش نشانی زخمی شده اند.

مرگ ناهل ام. توسط پلیس فرانسه به تنش های طولانی مدت در مورد خشونت پلیس و نژادپرستی سیستماتیک در سازمان های مجری قانون از سوی گروه های حقوق بشر و در حومه های کم درآمد و دارای نژادهای مختلف در اطراف شهرهای بزرگ فرانسه دامن زده است.

گفته می شود مامور پلیسی که به گفته دادستان ها به این نوجوان شلیک کرده، روز پنجشنبه به دلیل قتل عمد تحت بازجویی رسمی قرار گرفت. او اکنون در بازداشت است.وکیل این مامور پلیس گفته که موکلش پای مقتول را نشانه گرفته اما به واسطه برخورد با مانعی گلوله به سینه اصابت کرده است.

با این همه پنچشنبه شب جنوب فرانسه در آتش سوخت، پلیس نارنجک های گاز اشک آور شلیک کرد و به واسطه درگیری جوانان با پلیس، نقطه داغ توریستی مارسی یعنی بندر لوویو تخلیه شد. پلیس گفت که در این جغراقیا 56 نفر را دستگیر کرده و 38 افسر مجروح شده اند.در روبایکس  واقع در شمال فرانسه، آتش سوزی دفتر شرکت TESSI را نابود کرد و چندین خودرو به آتش کشیده شد.ناآرامی‌ها خاطرات شورش‌های سال 2005 را زنده کرد که فرانسه را به مدت سه هفته دچار تشنج کرد و ژاک شیراک، رئیس‌جمهور وقت، مجبور به اعلام وضعیت فوق‌العاده شد.