به گزارش اکوایران، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده از وزارت امور خارجه این کشور خواست تا اطلاعات بیشتری درباره تعلیق نماینده ویژه ایران به علت لغو مجوز امنیتی او ارائه کند.

بنا بر گزارش واشنگتن‌پست به نقل از آسوشیتدپرس، مایکل مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه تگزاس، روز جمعه گفت که دولت بایدن به کنگره توضیح کاملی پیرامون تعلیق مجوز راب مالی و به مرخصی فرستادن بدون حقوق او بدهکار است.

مالی تلاش‌های دولت بایدن را برای احیای توافق هسته‌ای با ایران را رهبری می‌کرد. اما او هفته‌های اخیر، در شغل اصلی خود فعال نبود، تا این که روز پنج‌شنبه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که او در مرخصی طولانی مدت به سر می برد. با این حال، مقامات این وزارتخانه تایید کردند که مالی مورد تحقیق در مورد سوء استفاده از اطلاعات طبقه‌بندی شده بوده و به مرخصی بدون حقوق رفته است.

مک‌کال در نامه‌ای خطاب به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، نوشت: «این گزارش‌ها نگرانی‌های جدی را هم در مورد رفتار مالی و هم اینکه آیا وزارت خارجه کنگره و افکار عمومی آمریکا را گمراه کرده، ایجاد می‌کند». به نوشته او: «در حالی که تعلیق مجوز مالی به طور مستقل نگران‌کننده است، نگرانی ما با ناکامی وزارت خارجه در پاسخ به تلاش‌های کمیته برای نظارت بر مذاکرات و سیاست خود در قبال ایران، تشدید می‌شود».

مک‌کال همچنین خاطرنشان کرد که توضیح اولیه برای غیبت مالی از حضور در شغل خود، و عدم شرکت او در جلسات استماع کنگره درباره سیاست ایران، نادرست بوده است. مک کال گفت: «مقامات ارشد وزارت امور خارجه به کمیته اطلاع دادند که مالی، قادر به شهادت یا ارائه توضیحاتی نبود، زیرا به دلیل بیماری یکی از اعضای نزدیک خانواده در مرخصی شخصی به سر می برد، و کارکنان من برای آن ابراز همدردی کردند». او افزود: «به هیچ وجه این وزارتخانه نشان نداد که مجوز امنیتی مالی به حالت تعلیق در آمده یا در حال بررسی است، یا اینکه وی به دلیل سوءرفتار احتمالی تحت بازجویی قرار گرفته است».

وزارت امور خارجه هیچ اظهارنظری فوری در مورد نامه مک کال نداشت.

مالی روز پنجشنبه در بیانیه کوتاهی که در اختیار چندین رسانه خبری قرار گرفت، گفت که به او اطلاع داده شده که مجوز امنیتی او در دست بررسی است. او افزود: «اطلاعات بیشتری به من ارائه نشده، اما من انتظار دارم که تحقیقات به نحو مطلوب انجام و به زودی حل شود. در ضمن من در مرخصی هستم.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که مالی رسما در سمت خود باقی می‌ماند اما در مرخصی به سر می‌برد و معاون او، آبرام پیلی، در حال حاضر به عنوان سرپرستی نماینده ویژه امور ایران را بر عهده دارد.