به گزارش اکوایران، روز یک‌شنبه خانه شهردار یکی از بخش‌های حومه‌ پاریس هدف حمله با یک خودرو قرار گرفت، حمله‌ای که موجی از واکنش مقام‌های سیاسی فرانسه را برانگیخت. همزمان، با کشیده شدن اعتراضات چندین روزه فرانسه به شهر فرانسوی‌زبان لوزان در سوئیس، هفت نفر در این شهر به دلیل شکستن شیشه ویترین مغازه‌ها بازداشت شدند.

دادستان کرتی، منطقه‌ای که خانه شهردار حومه پاریس در آن قرار دارد، روز یکشنبه ۱۱ تیر درباره این حمله اعلام کرد که تحقیقات در زمینه «تلاش برای قتل» آغاز شده است

بنا بر گزارش رویترز، ساعت یک و نیم بامداد روز یکشنبه به وقت محلی، یک خودرو در حال آتش‌سوزی به ورودی خانه شهردار منطقه لای‌له‌رز برخورد کرد و در این خانه و همچنین خودرویی را که در حیاط آن پارک شده بود، تخریب کرد.

در زمان این حمله، همسر و دو فرزند خردسال شهردار نیز در خانه حضور داشتند.

الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه، برای ابراز همبستگی با خانواده این شهردار، روز یکشنبه در محل حادثه حاضر شد.

این اتفاق در پنجمین شب اعتراضات سراسری فرانسه روی داد، که طی آن در مجموع خشونت‌های کمتری نسبت به شب‌های گذشته اعتراضات گزارش شد.

بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه، ۷۱۹ نفر در شامگاه شنبه در سراسر فرانسه بازداشت شدند که این آمار شامل ۳۱۵ بازداشتی در پاریس و حومه است.

همچنین پلیس سوئیس روز یکشنبه گزارش داد که پس از حمله به چندین مغازه در شهر لوزان، هفت نفر که بیشتر آنان نوجوان بودند بازداشت شدند.

بر اساس این گزارش، این افراد «با الهام از» ناآرامی‌های فرانسه دست به چنین اقدامی زدند.

پلیس سوئیس در بیانیه‌ای نوشت که عصر شنبه بیش از صد نفر در مرکز شهر لوزان در غرب سوئیس، در پاسخ به یک فراخوان در شبکه‌های اجتماعی تجمع کردند.

این افراد همچنین به سوی پلیس که در تلاش برای متفرق کردن آنان بود، سنگ و کوکتل مولوتوف پرتاب کردند. شهر لوزان از شهرهای فرانسوی‌زبان سوئیس است.

روز پنجشنبه نیز حدود ده نفر در شهر فرانسوی‌زبان بروکسل، پایتخت بلژیک، در حادثه مشابهی بازداشت شده بودند.

یک دستیار امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در مصاحبه با رویترز ضمن تأیید لغو سفر او به آلمان، وضعیت این روزهای پاریس را «مهم» خواند

اعتراضات اخیر فرانسه در واکنش به قتل یک نوجوان ۱۷ ساله الجزایری‌تبار به دست یک پلیس ۳۸ ساله آغاز شد که اکنون این نیروی پلیس به اتهام «قتل عمد» متهم و زندانی است. نائل، نوجوان کشته‌شده، نیز روز شنبه به خاک سپرده شد.

در جریان این اعتراضات، صحنه‌های تخریب ساختمان‌ها و غارت مغازه‌ها در بسیاری از شهرهای فرانسه، شگفتی‌های بسیاری برانگیخت.

برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه، روز شنبه اعلام کرد که بیش از ۷۰۰ مغازه و فروشگاه طی چهار شب اول ناآرامی‌ها غارت شدند.

این موج از خشونت‌ها برای فرانسوی‌ها یادآور شورش‌های سال ۲۰۰۵ است که در واکنش به مرگ دو نوجوان تحت تعقیب پلیس فرانسه روی داد.