به گزارش اکوایران، عناوین زیر مشروح اخبار نیم روز گذشته هستند:

اردوغان : لابی پشت پرده مانع حل جنگ اکراین می‌شود

اردوغان گفت : ترکیه در حال تلاش برای میانجی گری حل و‌ فصل بحران اوکراین است. اما حامیان این درگیری با لابی گری مانع این کار می شوند.

پیش از این، رجیب طیب اردوغان در سخنانی تصریح کرد که قصد دارد با زلنسکی گفتگو کند تا از موضع کی یف در مورد مذاکرات صلح با مسکو مطلع شود.

ترکیه بارها آمادگی خود برای میانجی گری میان اوکراین و روسیه را اعلام کرده، و‌ در تفاهم غلات پوتین با اردوغان گفتگو و تبادل نظر مفصلی در مورد مسائل مربوط به وضعیت فعلی اجرای توافق غلات داشتند.

دیدار سفیر ایالات متحده با روزنامه‌نگار زندانی آمریکایی در مسکو

لین تریسی برای دومین بار در سه ماه اخیر موفق شد با خبرنگار وال‌‌استریت ژورنال که به اتهام جاسوسی در روسیه زندانی است، دیدار کند

روزنامه وال‌استریت ژورنال دوشنبه، سوم ژوئیه (۱۲ تیر)، اعلام کرد که لین تریسی، سفیر آمریکا در روسیه، موفق شده است برای دومین بار با ایوان گرشکوویچ، خبرنگار این روزنامه که در روسیه زندانی است، دیدار و گفت‌وگو کند.

اولین اظهارات وزیر دفاع روسیه پس قیام واگنر

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدوران واگنر بارها وزیر دفاع روسیه را متهم به بی‌لیاقتی نظامی کرده بود و این‌که سوءرفتارهای او باعث قیام واگنر شده است.

حال سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، حدود ده روز بعد برای نخستین بار سخنانی در مورد رویداد «قیام واگنر» گفته است.

شویگوی ۶۸ ساله بدون نام بردن از واگنر و پریگوژین، این رویداد را «تلاش برای بی‌ثباتی» خواند.

️شورای همکاری خلیج فارس: حملات اسرائیل به جنین نقض قوانین بین‌المللی است

شورای همکاری خلیج فارس روز دوشنبه ۱۲ تیرماه (۳ ژوئیه) «تجاوزهای مستمر اسرائیل» علیه مردم فلسطین را محکوم و حملات به جنین را نقض آشکار قوانین بین‌المللی توصیف کرد.

به گزارش شرق الاوسط، جاسم محمد البدیوی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس با محکوم کردن این حملات گفت که آخرین تجاوزهای اسرائیل حمله به اردوگاه جنین بود. او همچنین گفت که حملات اسرائیل به اردوگاه جنین نقض آشکار کنوانسیون‌ها و قوانین بین‌المللی است و تلاش‌ها برای آغاز روند صلح برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل را مختل می‌کند.

البدیوی بر لزوم مداخله فوری بین‌المللی برای پایان دادن به حملات و سرکوب وحشیانه اسرائیل، تاکید کرد.

سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به چین

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه ۳ ژوئیه اعلام کرد جانت یلن از پنجشنبه تا یکشنبه (۶ تا ۹ ژوئیه) در پکن خواهد بود. هدف این سفر تلاش در جهت حفظ کانال‌های ارتباطی میان دو کشور عنوان شده است.

گفتگوهای چین و آمریکا پیرامون تحولات کلان اقتصادی و مالی جهان خواهد بود و جانت یلن در مورد "اهمیت دو اقتصاد بزرگ جهان، آمریکا و چین" صحبت خواهد کرد.

جمع آوری بیش از یک میلیون یورو برای خانواده افسر پلیس فرانسوی

راستگرایان افراطی فرانسه برای حمایت از خانواده افسر پلیسی که نائل هفده ساله را در حین بازرسی هدف گلوله قرار داد، صندوق اعانه‌ای راه اندازی کردند که توانسته است تا ساعت ۱۹ دوشنبه رقمی بالغ «یک میلیون و  ۱۵۳ هزار یورو» جمع کند.

این صندوق اعانه که توسط ژان مسیحه، مشاور سابق مارین لوپن سازماندهی شده، بسیار بیشتر از صفحه کمک مالی برای خانواده قربانی نوجوان یعنی «نائل مرزوقی» اعانه جمع‌آوری کرده است.

ادعای مسکو درباره خنثی کردن تلاش برای ترور رهبر کریمه

سرویس‌های امنیتی روسیه (FSB) روز دوشنبه اعلام کردند که سوءقصد انجام شده علیه سرگئی آکسیونوف،رهبر روسی شبه جزیره کریمه و یکی از نزدیک ترین افراد به ولادیمیر پوتین را خنثی کردند. آن‌ها کی‌یف را متهم کردند که خواستار قرار دادن بمبی در خودروی وی بوده است.

اف‌اس‌بی به نقل از خبرگزاری های روسی اعلام کرد: «تلاش برای ترور سرگئی آکسیونوف رهبر کریمه که توسط سرویس‌های ویژه اوکراین سازماندهی شده بود خنثی شد.» در ادامه تحقیقات یک مرد دستگیر شده است.

شبه‌جزیره اوکراینی کریمه در سال ۲۰۱۴ به روسیه ضمیمه شده بود.

آغاز به کار مرکز ویژه پیگیری جنایات جنگ روسیه در شهر لاهه

پس از ماه‌ها تلاش کی‌یف، بالاخره مرکز بین‌المللی تعقیب جنایت روی داده توسط روسیه در جریان حمله به اوکراین، در شهر لاهه افتتاح شد.

این مرکز که با حمایت ایالات متحده و اتحادیه اروپا تشکیل شده، در ساختمان آژانس دولتی «یورو جاست» قرار دارد.از زمانی که در ماه آوریل صدها جسد پس از خروج نیروهای روسیه در شهر «بوچا» پیدا شد، اوکراین تلاش کرده تا این مرکز ویژه تشکیل شود.

بنا بر اعلام بروکسل، هدف نهایی این مرکز، محاکمه کسانی است که مسئول تهاجم به اوکراین هستند.

️کویت: ایران مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی را با ما و عربستان آغاز کند

یک منبع مسئول در وزارت خارجه کویت امروز دوشنبه در اظهاراتی گفت که از ایران می خواهیم مذاکرات درخصوص ترسیم مرزهای دریایی با عربستان و کویت را آغاز کند. وی در ادامه اظهارات خود به مساله میدان مشترک گازی الدره(آرش) نیز پرداخت و مدعی شد که این میدان گازی در مناطق دریایی کویت قرار دارد.

رئیس اتاق عراق: طلب ۱۰ میلیارد دلاری آزاد شده است

 رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: عراق ضمن تأیید طلب‌ ۱۰میلیارد دلاری ایران از عراق اعلام کرده است که این مبلغ به بانک تی‌بی‌آی داده شده است تا از این پول در موارد غیرتحریمی نظیر کالاهای اساسی و دارو استفاده شود.

یحیی آل‌اسحاق امروز در نشست اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: فرصت طلایی برای حضور در بازار کشور عراق وجود دارد؛ اقتضائات دو کشور به‌گونه‌ای است که فرصت روابط تجاری برای دو کشور استراتژیک و ضروری است.

وی افزود: این ظرفیت وجود دارد که تا چند سال آینده تجارت دو کشور را به 20 میلیارد دلار برسد.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر روابط تجاری دو کشور از مرز 10 میلیارد دلار عبور کرده است.