به گزارش اکوایران، رهبر اوکراین توانسته است، خسارت عظیمی را به روسیه و گروه واگنر وارد کند و روند جنگ با شورش و ضدحملات اوکراین تغییر کرده است. بنابر گزارش منتشر شده در وبگاه سی‌ان‌ان، جهان در کنار اوکراین ایستاده است و زلنسکی به طور قطع در سخنرانی روز شنبه، از باخت روسیه در میدان جنگ خبر داد. این در حالیست که برخی از اعضا در محافل احزاب جمهوری‌خواه حمایت خود را از اوکراین کمرنگ کرده‌اند.

خسارت‌های عظیم به واگنر

بنابر گفته‌های رهبر اوکراین، شرکت‌های نظامی خصوصی متحمل خسارت‌های عظیمی به ویژه در بخش شرقی کشور که در حال جنگ شده است. زلنسکی روز شنبه به خبرنگاران در کیف گفت: «سربازان ما حدود ۲۱۰۰۰ نیروی واگنر را کشته و ۸۰۰۰۰ را زخمی کرده‌اند». او افزود: «این آمار نشان‌دهنده خسارت عظیمی به واگنر است در حالی که سربازان روسی را باانگیزه توصیف کرده است».

سی‌ان‌ان نتوانست ادعای زلنسکی در کنفرانس مطبوعاتی با رسانه‌های اسپانیایی را هم‌زمان با سفر پدرو سانچز (نخست‌وزیر اسپانیا) به کیف را تأیید کند.

این سومین باری است که سانچز به اوکراین سفر می‌کند و این در حالی است که اسپانیا ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را برعهده گرفته و به دنبال اخباری که منتشر شده است، ویلیام برنز (مدیر سی‌آی‌اِی) نیز اخیراً به اوکراین سفر کرده و با زلنسکی و مقامات اطلاعاتی اوکراین دیداری داشته است.

 واگنر و آینده‌ای نامعلوم

ادعاهای زلنسکی درمورد خسارت‌های وارد شده به واگنر یک هفته بعد از رهبری یوگنی پریگوژین برای شورش نافرجامش علیه مسکو، مطرح شد. نیروهای واگنر پس از حمله نظامی روسیه به اردوگاه واگنر، به سمت پایتخت روسیه حرکت کرده و کنترل تأسیسات نظامی در دو شهر را به دست گرفتند.

آینده پیش روی گروه واگنر با توجه به قراردادی که با میانجیگری لوکاشنکو انجام شد، در وضعیت کنونی نامشخص است. این قرارداد پریگوژین را ملزم می‌کرد که به بلاروس و سربازانش برگشته و در ارتش روسیه یا سازمان‌های اجرایی ملحق شود یا به خانواده و دوستانش بازگشته یا به بلاروس بازگردد.

اوکراین برنده میدان جنگ

زلنسکی در سخنرانی روز شنبه به تضعیف قدرت روسیه در میدان نبرد به دلیل شورش پریگوژین اشاره کرد و بر مفیدبودن این رویداد، بر ضد حمله اوکراین تأیید کرد. وی افزود: «ما باید از این فرصت برای بیرون‌راندن دشمن از سرزمینمان استفاده کنیم و روسیه در این جنگ بازنده خواهد بود و هیچ پیروزی در میدان مبارزه با اوکراین نخواهد داشت و به همین دلیل به دنبال یافتن مقصری برای باختشان هستند».

با وجود چنین سخنانی، او افزود: «برای ضدحمله عجله‌ای نخواهیم کرد زیرا جان انسان‌ها ارزشمند است و باید نیروها را با استراتژی اعزام کنیم. ما می‌توانیم تکانشی عمل کنیم اما میدان‌ها مین‌گذاری شده است. مردم گنجینه ما هستند. به همین دلایل است که باید بسیار مراقب باشیم».

ترس زلنسکی از جمهوری‌خواهان

همچنین در کنفرانس روز شنبه، به دنبال پیام‌های خطرناک از سوی جمهوری‌خواهان، نگرانی خود را نسبت به از دست دادن حمایت احزاب ایالات متحده  ابزار کرد. زلنسکی گفت: «مایک پنس به عنوان یک آمریکایی و جمهوری‌خواه از اوکراین حمایت کرد».

با وجود برخوردار بودن از حمایت هر دو حزب، گاهی پیام‌های بر مبنای کاهش حمایت از سوی برخی جمهوری‌خواهان در محافل شنیده می‌شود که خطرناک است. او افزود: «مهم‌ترین مسئله برای اوکراین، حمایت هر دو حزب بود».

وی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار که آیا جان او در خطر است گفت: «صادقانه، جان پوتین بیشتر از من در خطر است زیرا تمام دنیا قصد جان او را دارند اما فقط روس‌ها هستند که می‌خواهند من را بکشند».