به گزارش اکوایران، ایران به سازمان همکاری شانگهای ملحق شد که گامی دیگر در جهت پایان‌دادن به فشارهای جهانی علیه خود به وسیله گسترش روابط با روسیه و چین است.

به نوشته بلومبرگ، عضویت ایران توسط نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند اعلام شد. این دیدار اولین حضور مشترک شی جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین پس از شورش ماه گذشته گروه واگنر بود.

مودی در سخنرانی افتتاحیه اجلاس گفت: «پیوستن کشورهای جدید به این گروه تأکیدی بر اهمیت این نهاد است». امنیت منطقه‌ای، اقتصادی، غذایی، اقلیمی و وضعیت افغانستان نیز در دستور کار این نشست بود.

ایران به تدریج در حال خروج از انزوای دیپلماتیک بوده و یک اتحاد نظامی کلیدی با روسیه ایجاد می‌کند. تهران همچنین روابط دیپلماتیک خود با عربستان سعودی را احیا کرده و متحدانش در فلسطین را به حمله علیه اسرائیل تشویق می‌کند. این کشور همچنین در حال افزایش غنی‌سازی اورانیوم است و در عین حال، هرگونه برنامه برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد می‌کند.

عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای که توسط چین تأسیس شده و یک گروه امنیتی منطقه‌ای است، نشان‌دهنده تمایل کشورهای عضو برای تعامل با ایران است.

اهداف استراتژیک و تجاری ایران در بریکس

در گزارشی دیگر توسط جورزلم پست آمده که ایران قصد افزایش روابط با اتحادیه کشورهای «بریکس» را دارد. تهران پیش از نشست کشورهای بریکس که شامل برزیل، هند، چین، آفریقای جنوبی و روسیه می‌شود، به دنبال جلب حمایت آفریقای جنوبی است.

این بلوک که از اقتصادهای قدرتمند، از جمله کشورهای نیم‌کره جنوبی تشکیل می‌شود، برای روابط استراتژیک ایران اهمیت زیادی دارد. تهران می‌خواهد با کشورهای غیرغربی همکاری کرده تا نظم جهانی تحت رهبری آمریکا را بر هم بزند. کشورهایی مانند آفریقای جنوبی معمولاً یا طرف روسیه را گرفته یا اعلام بی‌طرفی می‌کنند و ایران می‌خواهد از این شکاف در عرصه بین‌المللی استفاده کند.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه ایران در هفته جاری با همتای هندی خود گفتگو خواهد کرد. روز دوشنبه نیز حسین امیرعبداللهیان با گریس نالدی مندیسا پاندور، وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی گفتگو کرد.

در این گزارش آمده که ایران به دنبال ایفای نقش در نشست‌های آتی بریکس است. به گزارش خبرگزاری فارس، آفریقای جنوبی رئیس‌جمهوری ایران را به اجلاس آتی بریکس دعوت کرده است. آفریقای جنوبی میزبان اجلاس بعدی بریکس در آگوست ۲۰۲۳ خواهد بود.

قرار است که یکی دیگر از نشست‌های بریکس به نام نشست «شِرپا بریکس» از ۴ تا ۶ ژوئن در دوربان برگزار شده و در آن، بر نهایی‌کردن سند توسعه و بررسی آن توسط وزرای خارجه و رهبران کشورهای عضو، تمرکز خواهد شد.

ایران می‌خواهد که در این نوع رویدادها شرکت کرده و در حاشیه تلاش کند تا نفوذ بیشتری در این کشورها به دست آورد. ایران همچنین از نفوذ خود برای افزایش تجارت انرژی و همچنین تلاش برای مقابله با اسرائیل استفاده خواهد کرد.

این بدان معناست که ایران ممکن است از روابط با روسیه، چین، آفریقای جنوبی و برزیل در برنامه‌های ضد اسرائیلی خود استفاده کند. ایران در مورد هند چنین موفقیتی نخواهد داشت، زیرا هند و اسرائیل روابط استراتژیک دارند.