به گزارش اکوایران، بر اساس گزارش‌ها در ماه گذشته، دادستان‌های فدرال به «صوتی از یک جلسه در تابستان ۲۰۲۱ دست یافتند که در آن دونالد ترامپ اذعان می‌کند که یک سند محرمانه پنتاگون درباره طرح حمله احتمالی به ایران را پیش خود نگه داشته است».

به نوشته حمید دباشی در میدل ایست آی، در حال حاضر، این صوت یک مدرک مهم مجرمانه است که مقامات فدرال ایالات متحده از آن در پرونده‌ای که علیه ترامپ در مورد نگه‌داری اسناد محرمانه باز کرده‌اند، استفاده خواهند کرد. باید منتظر عواقب حقوقی و سیاسی این و سایر فعالیت‌های رئیس‌جمهور سابق آمریکا باشیم. آیا ترامپ در نهایت به زندان می‌افتد یا یک‌بار دیگر و برای دور دوم به کاخ سفید باز خواهد گشت؟

همان‌طور که نیویورک‌تایمز می‌گوید: «مجموع حکم زندان برای ترامپ در این پرونده به ۴۲۰ سال می‌رسد؛ البته محکومیت تقریباً هیچ‌وقت به معنای مقدار حداکثری مجازات نیست. اما این محاکمه کشور را با احتمال دلخراش سال‌ها زندانی‌شدن رئیس‌جمهور سابق روبرو می‌کند».

ترامپ نه اولین و نه تنها رئیس‌جمهوریست که مشکلات حقوقی داشته است. بیل کلینتون و ریچارد نیکسون، مانند وارن هاردینگ در دهه ۱۹۲۰، با چنین مشکلاتی روبرو شدند. با این حال، سیستم حقوقی ایالات متحده تنها مکانیزم طرح اتهامات علیه رؤسای جمهور ایالات متحده نبوده است.

به عنوان مثال، جورج بوش و نیکسون به دلیل جنگ‌افروزی خود، همیشه در سراسر جهان با احتمال متهم‌شدن به جنایت جنگی مواجه بودند. در سال ۲۰۱۵، دادگاهی در مالزی جورج بوش، دیک چِینی، دونالد رامسفلد و چند تن از مشاوران حقوقی آنها را به جنایات جنگی شکنجه و رفتار غیرانسانی متهم، محاکمه و محکوم کرد.

مخمصه یک ذهن زیبا

اما امروز شاهد اتفاقی بی‌سابقه‌ای از رفتارهای غیرقانونی ترامپ هستیم. کسی که میلیون‌ها آمریکایی دو بار متوالی او را به عنوان رئیس‌جمهور خود انتخاب کردند.

در سرمقاله نیویورک‌تایمز آمده که در مرکز مشکلات حقوقی ترامپ، طرح حمله نظامی به ایران قرار دارد. گزارش شده که رئیس‌جمهور سابق پس از نشان‌دادن سند به فردی در اتاق با افتخار می‌گوید: «شگفت‌انگیز نیست»؟

اما این حادثه چندین سؤال را ایجاد می‌کند: «یک طرح نظامی دقیق برای حمله به ایران در اقامتگاه شخصی ترامپ چه می‌کرد؟ چرا یک رئیس‌جمهور سابق انبوهی از جعبه‌های اسناد طبقه‌بندی‌شده را انبار کرده که فقط یک رئیس‌جمهور مستقر می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد»؟

حتی گزارش‌های جدید ادعا می‌کنند که ترامپ به جعبه‌هایش وابستگی روانی دارد: «مدت‌هاست که رئیس‌جمهور سابق اسنادش را در کارتن‌هایی ذخیره می‌کند و دوست دارد آن‌ها را نزدیک خود نگه دارد. دستیارانش این اسناد را «ذهن زیبا» نامیده‌اند».

«ذهن زیبا» دیگر چیست؟ این اصطلاح به کتاب و فیلمی اشاره دارد که زندگی جان اف. نش جونیور، ریاضیدان مبتلا به اسکیزوفرنی را به تصویر می‌کشد. او که دفتر خود را با بریده‌های روزنامه پوشانده بود، باور داشت که در این کاغذها کدهایی اطلاعاتی از روسیه وجود دارد که باید آن‌ها رمزگشایی کند.

وسواس ایرانی

تنها یک سال پس از روی کار آمدن، ترامپ برای خشنودکردن حامیان صهیونیست خود، از توافق هسته‌ای ایران خارج شد. همان‌طور که نیویورک‌تایمز در آن زمان گزارش داد، ترامپ «ایالات متحده را از متحدان غربی خود منزوی کرد و قبل از مذاکره هسته‌ای مخاطره‌آمیز با کره شمالی، تخم عدم اطمینان را کاشت».

سپس ترور هدفمند سرلشکر ایرانی قاسم سلیمانی که در سال ۲۰۲۰ توسط پهپاد تهاجمی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد در عراق رخ داد. وی پس از ترور این سردار ایرانی ادعا کرد: «دیشب به دستور من، ارتش ایالات متحده یک در حمله‌ای دقیق بی‌عیب‌ونقص، قاسم سلیمانی را کشت. سلیمانی در حال طراحی حملاتی قریب‌الوقوع علیه دیپلمات‌ها و پرسنل نظامی آمریکایی بود، اما ما به کار او پایان دادیم».

سپس ترامپ تهدید کرد که اماکن فرهنگی ایران را تخریب خواهد کرد. او در یک سری توییت نوشت که «اگر ایران بخواهد به آمریکایی‌ها یا دارایی‌های آمریکایی حمله کند، آمریکا نیز ۵۲ مکان ایرانی را هدف قرار داده و برخی از آن‌ها اهمیت فراوانی برای ایران و فرهنگ ایرانی دارد».

اکنون معلوم شد که ترامپ در واقع دستور داده بود تا نقشه کاملی برای حمله نظامی به ایران طراحی شده و زمانی که نتوانست در کاخ سفید بماند و آن را اجرا کند، نقشه‌ها را با خود به خانه برد.

با این حال، حتی به عنوان تشبیهی به یک کتاب یا یک فیلم، ترامپ ذهن زیبایی ندارد. برنامه‌های او برای حمله به ایران بر اساس مدل پیشینیانش در حمله به افغانستان و عراق محقق نشد و در جعبه «ذهن زیبای» او باقی ماند. حتی ممکن است این اسناد آخرین ضربه‌ای باشد که پشت او را به خاک مالیده و او را به زندان بیاندازد.

اما جهان قرار نیست به چنین فرجام عادلانه‌ای امیدوار باشد. مشکلی عمیق‌تر در تعداد زیادی از رأی‌دهندگان آمریکایی وجود دارد مشتقاند او را به کاخ سفید فرستاده تا یک‌بار دیگر هر کاری او می‌خواهد انجام دهد.