به گزارش اکوایران، یکی از منابع آگاه به سی‌بی‌اس نیوز گفت که اف‌بی‌آی در حال انجام تحقیقاتی از راب مالی در مورد نحوه رسیدگی او به اسناد محرمانه است. مشخص نیست که آیا این تحقیقات شامل موضوعات دیگری می‌شود یا خیر. این منبع هیچ اشاره‌ای به جنایی‌بودن ماهیت این تحقیقات توسط اف‌بی‌آی نکرد.

به طور معمول، کمیته‌های اطلاعاتی کنگره در مورد این نوع مسائل توسط مقامات مطلع می‌شوند، اما به دلیل حساسیت این موضوع، قانون‌گذاران از اظهار نظر خودداری کردند.

مالی به عنوان نماینده ریاست‌جمهوری در امور ایران در وزارت امور خارجه مستقر بود و کارنامه او شامل تلاش برای احیای مجدد برجام و همچنین مذاکرات بر سر آزادی حداقل سه شهروند آمریکایی در ایران بود. مالی از نزدیک با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و شورای امنیت ملی کاخ سفید که بخش خاورمیانه آن توسط برت مک‌گورک رهبری می‌شود، هماهنگ بود.

مایکل مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه تگزاس و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان که از عدم اشتراک‌گذاری اطلاعات با کمیته‌های نظارت از وزارت خارجه گله کرده بود، نامه‌ای ارسال کرد و در آن تا ۱۱ جولایطژ به این وزارتخانه مهلت داد تا نمایندگان را از جزئیات پرونده مطلع سازد. او در این نامه نوشت وزارت خارجه با نسبت‌دادن دلیل مالی به یک مشکل خانوادگی، کنگره را گمراه کرده است.

مت میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه در روز دوشنبه گفت: «ما تعهدات نظارتی خود را بسیار جدی می‌گیریم. ما نامه رئیس کمیته را دریافت کرده، آن را بررسی کرده‌ایم و با دفتر او در این مورد تعامل خواهیم داشت».

کریس کونز، سناتور دموکرات ایالت دلاور و عضو کمیته روابط خارجی سنا گفت که در مورد «وضعیت امنیتی» مالی یا هرگونه دخالت اف‌بی‌آی به او اطلاعی داده نشده است. وی همچنین از کنگره خواست تا در مورد بسیاری از موضوعات مرتبط با ایران از جمله وضعیت هرگونه مذاکره احتمالی با تهران مطلع شود. روز یکشنبه، کونز گفت: «ایرانی‌ها با روسیه همکاری نظامی دارند. من فکر می‌کنم که این مسئله تنش بیشتری بر هر گونه گفتگوی احتمالی بین آمریکا، متحدان منطقه‌ای ما و ایران وارد می‌کند».

مالی در بیانیه‌ای که در ۲۹ ژوئن به دست سی‌بی‌اس نیوز رسید، گفت که پس از اطلاع از اینکه مجوز امنیتی‌اش در دست بررسی است، به مرخصی رفته است. او سپس گفت که اطلاعات بیشتری در مورد این تحقیقات ارائه نشده است، اما اذعان کرد که انتظار دارد به نحوی مطلوب و به زودی حل شود. مالی مشخص نکرد که آیا این پرونده در اداره امنیت دیپلماتیک باقی مانده است یا خیر.

در غیاب مالی، معاون او مسئولیت‌ها را بر عهده می‌گیرد. وزارت امور خارجه در این مورد اظهار نظری نکرده است. میلر افزود: «راب مالی در مرخصی است و آبرام پیلی کار وزارت در این زمینه را به عهده می‌گیرد. علاوه بر اینکه در مورد هیچ گزارشی از تحقیقات اظهار نظر نمی‌کنم، به دلیل حفظ حریم خصوصی، مطالب کمی می‌توانم در مورد آن بگویم».

دادگستری و اف‌بی‌آی نیز از اظهار نظر خودداری کردند. دخالت اف‌بی‌آی اولین‌بار روز جمعه توسط پایگاه سِمافور گزارش شد.