به گزارش اکوایران، گزارشی جدید فاش کرد که امارات متحده عربی در کمپینی، بیش از هزار نفر و صدها سازمان را هدف قرار داده و به آن‌ها تهمت ارتباط با اخوان المسلیمن زده است.

به نوشته میدل‌ایست آی، بر اساس ۷۸ هزار سند محرمانه که توسط مدیاپارت، یک روزنامه اینترنتی فرانسوی به دست آمده است، گزارش شده که در این کمپین، شرکت آلپ سرویس که توسط دولت امارات استخدام شده بود، از افرادی از ۱۸ کشور مختلف اروپایی جاسوسی می‌کرد. برخی از کسانی که هدف قرار گرفته‌اند تلاش کرده‌اند خود را از این اتهامات مبرا کنند، در حالی که برخی دیگر، نسبت به هدف قرار گرفتن مجدد یا از دست‌دادن همه چیز ابراز نگرانی کرده‌اند.

این تحقیقات که در ۱۳ نشریه مختلف منتشر شده، نشان می‌دهد که مقامات اماراتی حداقل ۵.۷ میلیون یورو برای این کمپین هزینه کرده‌اند. سفارت امارات در پاریس به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ نداد. ماریو بررو، بنیانگذار آلپ سرویس نیز به سوالات پاسخی نداد. کریستین لوشر و یوآن لامبرت، وکلای بررو گفتند که اسناد مذکور به طور غیرقانونی و مجرمانه به دست آمده‌اند. وکلا گفتند که شکایت کیفری در این خصوص مطرح شده و این پرونده اکنون در دست بررسی است. آنها همچنین ادعا کردند که مدیاپارت اعلامیه‌های رسمی آنها که دستور داده بود تمام داده‌های مربوط به مدیران ما را از بین ببرد را نادیده گرفته است.

نشریه سوئیسی آرتی‌اس که این تحقیقات را منتشر کرد، گفت که علیرغم اینکه این اسناد به احتمال زیاد توسط هکرها به سرقت رفته است، این کار را در راستای منافع عمومی انجام می‌دهد. قبلاً امارات دست داشتن در کمپین‌های مشابه را رد کرده بود. دولت بلژیک نیز سفیر امارات را به دلیل این کمپین احضار کرد.

اسرار ابوظبی چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهد که شرکت اطلاعاتی سوئیسی آلپ سرویس که اکنون به «اسرار ابوظبی» معروف شده، برای جاسوسی از شهروندان ۱۸ کشور مختلف اروپایی توسط دولت امارات به کار گرفته شده است.

بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، آلپ سرویس جزئیات بیش از هزار نفر و ۴۰۰ شرکت و سازمان را به سرویس‌های اطلاعاتی امارات داد که ادعا می‌کرد همه آنها عضو یا هوادار اخوان‌المسلمین هستند.

اخوان المسلمین یک جنبش اسلام‌گراست که پس از افزایش اعتراضات بهار عربی در سال ۲۰۱۱ و انتخاب محمد مرسی در سال ۲۰۱۲ برای مدت کوتاهی در مصر قدرت یافت. امارات این گروه را یک سازمان تروریستی دانسته و حمایت قطر از آن را عامل تنش بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دلیلی برای محاصره قطر بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ می‌داند.

همکاری‌های تحقیقاتی اروپا (ای‌آی‌سی) نقشه‌هایی از آلپ سرویس را منتشر کرد که مکان افراد مورد هدف را نشان می‌داد. برخی از ارجاعات روی نقشه شامل «سایر تروریست‌ها»، «مؤسسات خیریه قطری» و «سایر واعظان رادیکال» می‌شد.

عملکرد کمپین

به گفته لِسور، گروهی سوئیسی که گزارش‌هایی را درباره افراد هدف تهیه کرده است، آلپ سرویس و بررو به ازای هر فرد ده‌ها هزار یورو دریافت می‌کرد. اطلاعات ارسال‌شده به سرویس‌های اطلاعاتی امارات شامل شماره تلفن و مشخصات شخصی بود. آلپ سرویس ادعا کرد که این اتهام مبتنی بر «داده‌های سرقت‌شده» است و گفت پرسش‌های روزنامه‌نگاران حاکی از آن است که این اسناد «تا حدی جعلی» هستند.

پس از ارسال اطلاعات به سرویس‌های اطلاعاتی امارات، مأموران می‌توانستند از طریق کمپین‌های مطبوعاتی، نشریات، ایجاد پروفایل‌های جعلی و اصلاح صفحات ویکی‌پدیا افراد را بیشتر مورد هدف قرار دهند. حتی در برخی موارد، تلاش می‌شد که حساب‌های بانکی افراد و سازمان‌های هدف مسدود شود.

چه کسانی هدف قرار گرفتند؟

در میان کسانی که هدف قرار گرفتند، سیاستمداران، نمایندگان سازمان‌های اسلامی، فعالان و چهره‌های برجسته فمینیستی بودند. تحقیقاتی که توسط شبکه رسانه‌ای ای‌آی‌سی و سایت خبری اسپانیایی اینفولیبره انجام شد، نشان داد که بیش از ۱۶۰ نفر در اسپانیا در کمپین بدنام‌کردن هدف قرار گرفتند. همگی آن‌ها داشتن رابطه یا وابستگی به اخوان المسلمین را انکار کردند.

یکی از کسانی که در اسپانیا هدف قرار گرفت، ریای تاتاری، مؤسس و دبیر کل اتحادیه جوامع اسلامی اسپانیا بود. تاتاری که در آوریل ۲۰۲۰ بر اثر کرونا درگذشت، امام جماعت مسجد تتوان مادرید بود.

پدرو روخو پرز، یکی از مدیران رصدخانه اسلام‌هراسی در رسانه‌ها و بنیان‌گذار بنیاد الفنار نیز هرگونه وابستگی به این گروه را رد کرد. پرز گفت که فکر می‌کند علت هدف قرارگرفتنش توسط آلپ سرویس این است که به تسهیل جلسات بین سیاستمداران اسپانیایی و یک وزیر منتخب مصری که با اخوان‌المسلمین همسو بود کمک کرده است. او گفت: «ما او را با نمایندگان سابق پارلمان اسپانیا گرد هم آوردیم تا بتوانند به او در مورد گذار اسپانیا به دموکراسی توضیح داده تا بداند که این یک روند بسیار پیچیده است».

به گزارش مدیاپارت، حدود ۲۰۰ فرد و ۱۲۰ سازمان نیز در فرانسه هدف این کمپین قرار گرفتند. در میان آنها بنوا هامون، نامزد سابق سوسیالیست ریاست‌جمهوری، سامیه غالی، معاون شهردار مارسی و روخایا دیالو، فعال و روزنامه‌نگار بودند.

زکیه خطابی، وزیر آب‌وهوای بلژیک، فهرست افرادی را که مورد هدف قرار گرفته‌اند، به شدت مضحک و پوچ توصیف کرد که نه شایسته اظهار نظر است و نه توجه. نام جرمی کوربین، رهبر سابق حزب کارگر بریتانیا نیز در برخی گزارش‌ها به چشم می‌خورد.

در ماه مارس، نشریه نیویورکر گزارش داد که امارات متحده عربی کمپین آلپ سرویس را برای لکه‌دارکردن مؤسسه خیریه اسلامی امداد جهانی مستقر در بریتانیا تأمین مالی کرد و به دنبال پیونددادن مقامات این سازمان به اخوان‌المسلمین است.

بسیاری از کسانی که در نقشه‌ها و گزارش‌های آلپ سرویس ظاهر شده‌اند، به دلیل ترس از آزار و اذیت یا هدف قرارگرفتن مجدد، درخواست کرده‌اند که نامشان علنی نشود.