به گزارش اکوایران، پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر این‌که دولت بایدن به دنبال متعهدساختن تهران به توافقی غیررسمی برای محدودسازی غنی‌سازی هسته‌ای آن است، در این هفته رزمایش مشترکی بین آمریکا و اسرائیل به نام «جونیپِر اوک» برگزار شد.

تداوم تعهد واشنگتن به دفاع از اسرائیل

به نوشته المانیتور، روز یکشنبه، ایالات متحده و اسرائیل دومین سری از مانورهای جنگی جدید را آغاز کردند که به نیروی هوایی اسرائیل کمک می‌کند تا به اهدافی استراتژیک که صدها کیلومتر دورتر از حریم هوایی‌اش قرار دارند، حمله کند. 

به گفته ستاد فرماندهی منطقه‌ای خاورمیانه پنتاگون، آخرین رزمایش جونیپر اوک در روز یکشنبه با حضور جنگنده‌های اف۱۶ آمریکایی، یک هواپیمای کِی‌سی۱۰ و یک هواپیمای کی‌سی۴۶ برای پشتیبانی سوخت‌گیری در هوا در اسرائیل آغاز شد. روز دوشنبه، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این رزمایش شامل سناریوهای متعددی از جمله حمله راهبردی دوربرد، دستیابی به برتری هوایی در منطقه و دفاع سایبری در مواجهه با انواع تهدیدها خواهد بود».

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در بیانیه مطبوعاتی جداگانه‌ای اعلام کرد که این رویداد پنج‌روزه شامل «پاسخ دوجانبه به حوادث سایبری» و «استقرار رزمی سریع تهاجمی هوایی» در داخل اسرائیل خواهد بود. سنتکام گفت: «جونیپر اوک تعهد ایالات متحده به دفاع از اسرائیل و افزایش آمادگی نظامی دو شریک را نشان می‌دهد».

اهداف رزمایش

در اعلامیه‌های پنتاگون و نیروهای دفاعی اسرائیل به طور مشخص به ایران اشاره نشد، اما برگزاری دومین دو این رزمایش ظرف شش ماه نشان می‌دهد که دولت بایدن به دنبال تأکید بر هشدارهای خود به تهران در مورد غنی‌سازی بیشتر هسته‌ای است. ایران پس از خروج دولت ترامپ از توافق برجام در سال ۲۰۱۸، غنی‌سازی اورانیوم خود را تسریع کرد. تاکنون تلاش‌های دولت بایدن برای بازگشت به این توافق به جایی نرسیده است.

نیروی هوایی اسرائیل فاقد مهمات و هواپیماهای مورد نیاز برای انجام حملات دوربردی است که بتواند به اندازه کافی به تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران آسیب رسانده تا برنامه هسته‌ای این کشور را متوقف کند. مقامات ارشد سابق آمریکایی آگاه به المانیتور گفته‌اند که چنین عملیاتی به قابلیت‌های رزمی هوا به زمین و هوا به هوای قابل توجهی علیه خلبانان و پدافند هوایی ایرانی حتی قبل از رسیدن به اهداف نیاز دارد.

مقامات اسرائیلی از همتایان آمریکایی خود در مورد دولت مختلف آمریکا درخواست کرده‌اند تا به آن‌ها برای ایجاد و تقویت توانایی نظامی چنین عملیاتی کمک کنند، اما موانع بوروکراتیک، مانند قرارداشتن سابق اسرائیل در منطقه تحت مسئولیت فرماندهی اروپایی ایالات متحده و نگرانی واشنگتن از نتیجه حمله یک‌جانبه اسرائیل مانع از همکاری شده است. اسرائیل در سال ۲۰۲۱ در بحبوحه تلاش‌های دولت ترامپ برای تحت فشار قراردادن کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو، در منطقه جغرافیایی مسئولیت سنتکام گنجانده شد.

در ژانویه، ارتش اسرائیل و سنتکام اولین دوره از رزمایش‌های جونیپر اوک را آغاز کردند. این رزمایش بزرگ‌ترین مانور نظامی ترکیبی بود که تاکنون توسط آن‌ها برگزار شده است و بر حملات دوربرد به اهداف استراتژیک توسط بمب‌افکن‌های بی۵۲ ایالات متحده با اسکورت جت‌های جنگنده آن‌ها که از یک ناو هواپیمابر آمریکایی در دریای مدیترانه پرتاب شده بودند، متمرکز بود. روز دوشنبه، ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام گفت: «این رزمایش همکاری نیروهای ما در حوزه‌های مختلف برای پاسخ محکم در مواقع بحران را تقویت خواهد کرد».

سیگنال بایدن

تکرار دوباره رزمایش جونیپر اوک بعد از انتشار گزارش‌هایی اتفاق افتاد مبنی بر این‌که دولت بایدن با مقامات ایرانی تماس گرفته تا به جای بازگشت متقابل به برجام، بر سر یک توافق غیررسمی و مختصرتر را مذاکره کنند. طبق گزارش‌ها، پیشنهاد جدید شامل توقف غنی‌سازی بیشتر ایران و رقیق‌کردن ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد، توقف حملات به نیروهای آمریکایی در منطقه و آزادی سه شهروند آمریکایی در ایران است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در ماه می ادعا کرد: «ما برای این ایران روشن کردیم که حق نخواهد داشت به سلاح هسته‌ای دست یابد . رئیس‌جمهور هر کاری که لازم باشد برای جلوگیری از آن را انجام خواهد داد؛ از جمله قبول آزادی عمل اسرائیل». [این در حالی است که تهران هرگونه تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد کرده است]. با این حالدر گزارشی که دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در روز دوشنبه منتشر کرد، آمده است: «ایران در حال حاضر به دنبال سلاح هسته‌ای نیست».

در ماه مارس، مارک میلی، ژنرال ارشد پنتاگون به قانون‌گذاران کنگره گفت که اگر مقامات ایران چنین دستوری بدهند، ایران می‌تواند ظرف دو هفته اورانیوم کافی برای گریز هسته‌ای را تولید کند، اما فرآیند کامل آن حدود چند طول خواهد کشید.

مماشات با افراطی‌ها

دولت بایدن رویکرد متعادلی را با ائتلاف راست‌گرای نتانیاهو اتخاذ کرده است. از یک سو، ایالات متحده به رهبران اسرائیل در مورد خطرات سیاست‌های خود در قبال فلسطینی‌ها هشدار داده‌اند، از سوی دیگر، در بحبوحه نگرانی در مورد احتمال درگیری چندجانبه با اسرائیل، متعهد شده‌اند که از آن در برابر ایران و شبکه‌های مورد حمایت‌ش آن پشتیبانی نظامی کند.

اکسیوس در ماه می گزارش داد که مقامات ارشد پنتاگون به همتایان اسرائیلی پیشنهاد کرده‌اند که در طراحی برنامه‌های عملیاتی مشترک برای حملات احتمالی آینده علیه ایران شرکت کنند که منجر به شک و تردید در میان رهبری اسرائیل شد. یک مقام ارشد سابق آمریکایی به المانیتور گفت: «من هرگز دولتی ندیده‌ام که بخواهد اسرائیل به تنهایی در برابر ایران موفق عمل کند. زیرا ما ترجیح می‌دهیم اسرائیل را کنترل کنیم. ما می‌دانیم که از بین بردن سایت‌های هسته‌ای ایران سخت است و می‌دانیم که اگر اسرائیل تلاش کند این کار را بدون حمایت نظامی آمریکا انجام دهد، موفق نخواهد شد».

به گفته منابع المانیتور، حتی اگر چنین عملیاتی موفقیت‌آمیز باشد، خطر انتقام‌جویی ایران علیه کشورهای همسایه همسو با آمریکا را در پی خواهد داشت. تحلیلگران و مقامات سابق آمریکایی گفته‌اند که اگر حمله اسرائیل موفقیت‌آمیز نباشد، می‌تواند مقامات ایران را متقاعد کند تا گام‌های هسته‌ای را تسریع کنند.