به گزارش اکوایران، دو هفته پس از پایان شورش جنگجویان گروه شبه‌نظامی واگنر در روسیه، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که مزدوران این گروه دیگر «به‌طور موثری» در عملیات جنگی در اوکراین شرکت ندارند.

بنابر گزارش بی‌بی‌سی، ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، در یک کنفرانس خبری گفت: «در حال حاضر، ما شاهد مشارکت نیروهای واگنر در عملیات جنگی در اوکراین به گونه‌ای موثر نیستیم.»

وی با این حال اضافه کرد که ایالات متحده معتقد است «اکثر» جنگجویان گروه واگنر هنوز در مناطق تحت اشغال روسیه در اوکراین حاضر هستند.

در اواخر ماه گذشته گروه شبه‌نظامی واگنر، که نقش کلیدی در حمله مسکو به اوکراین داشت، در یک شورش ناگهانی تلاش کرد فرماندهی نظامی روسیه را سرنگون کند.

در این شورش که به رهبری یوگنی پریگوژین در ۲۴ ژوئن انجام شد، جنگجویان واگنر کنترل شهر جنوبی روستوف و یک پایگاه مهم نظامی را به دست گرفتند، ولی این حرکت در نهایت با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو رهبر بلاروس، بدون رسیدن به نتیجه‌‌ای پایان یافت.

یوگنی پریگوژین گفته است که هدف این شورش سرنگونی دولت نبود، بلکه قصد آنان «بازخواست کردن» ارتش و فرماندهان نظامی روسیه به دلیل بی‌کفایتی، اشتباهات و اقدامات غیرحرفه‌ای آنها در اوکراین بوده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به جنگجوهای شورشی پیشنهاد پیوستن به نیروهای عادی ارتش، رفتن به بلاروس یا بازگشت به زندگی غیرنظامیشان را داده است.

پس از آن‌که آقای پریگوژین موافقت کرد که افرادش سلاح‌های خودشان را به نیروهای نظامی روسیه تحویل دهند، ارتش روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد از گروه واگنر بیش از ۲ هزار قطعه تجهیزات نظامی، ۲۵۰۰ تن مهمات و ۲۰ هزار قبضه سلاح سبک دریافت کرده است.

از زمان شکست این شورش شایعاتی تایید نشده درباره تغییرات در فرماندهی نظامی روسیه، به ویژه در مورد ژنرال سرگئی سوروویکین که مدت‌ها متحد واگنر به حساب می‌آمد، منتشر شده است. با این حال آقای پوتین تاکنون سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه را در سمت‌های خود نگه داشته است.

روزنامه وال استریت ژورنال پیش‌تر به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکایی اعلام کرد که دستکم «۱۳ افسر ارشد روسی» به دلیل دست داشتن در این شورش از سمت خود برکنار و دستگیر شده‌اند.

در ابتدا و طبق توافق قبلی با میانجی‌گری لوکاشنکو، قرار بود آقای پریگوژین به بلاروس برود. اما الکساندر لوکاشنکو هفته گذشته گفت که وی به روسیه بازگشته است و جنگجوهای واگنر هنوز پیشنهاد نقل مکان به بلاروس را نپذیرفته‌اند.