به گزارش اکوایران، روسیه قراردادی که با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل برای جبران کمبود غلات در جهان، منعقد کرده بود را به حالت تعلیق درآورده است. این اقدام  چند ساعت پس از حمله به پل کریمه اتفاق افتاد. روسیه می‌گوید این سیاست به انفجار پل ربطی ندارد و پس از اجرایی شدن وعده‌هایی که به روسیه داده شده، این کشور باز به قرارداد بازخواهد گشت. 

حمله به پل و خاتمه قرارداد غلات

به گزارش رویترز، روسیه روز دوشنبه اجرای توافق غلاتی که با میانجی‌گری سازمان ملل اجازه صدور غلات اوکراینی از طریق دریای سیاه را می‌داد، متوقف کرد. این بیانیه تنها چندساعت پس از حمله به پل کریمه اعلام شد. در جریان این حمله، پدر و مادری کشته و دخترشان زخمی شد. کرملین گفت: توقف قرارداد غلات از طریق دریای سیاه با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه برای مبارزه با بحران جهانی غذایی که با حمله روسیه به اوکراین وخیم‌تر شده، ارتباطی با حمله به پل ندارد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت : در واقع، قراردادهای دریای سیاه امروز اعتبار خود را از دست دادند. بخشی از این قراردادهای دریای سیاه که مربوط به روسیه است تاکنون اجرایی نشده است، بنابراین بهتر است به این قراردا خاتمه بدهیم.

زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم گفت: روسیه به ترکیه، اوکراین و سازمان ملل متحد اطلاع داده است که مسکو با تمدید این توافق مخالف است. روسیه و اوکراین دو تولید کننده برتر کشاورزی در جهان و بازیگران اصلی در بازارهای گندم، جو، ذرت، کلزا، روغن کلزا، تخمه آفتابگردان و روغن آفتابگردان هستند. روسیه همچنین ،در بازار کود مسلط است .

تعلیق قرارداد از سوی روسیه

ولادیمیر پوتین, رئیس جمهور روسیه، هم هفته گذشته گفته بود: بخش‌های توافق مربوط به روسیه اجرا نشده است و به همین دلیل به تعلیق مشارکت روسیه برای تمرکز ذهن‌ها فکر می‌کند و روسیه پس از برآورده شدن شرایطش به توافق بازمی‌گردد. 

برای متقاعد کردن روسیه به موافقت با قرارداد دریای سیاه، یک قرارداد سه ساله نیز در ژوئیه 2022 منعقد شد که بر اساس آن مقامات سازمان ملل موافقت کردند به روسیه کمک کنند تا صادرات مواد غذایی و کود خود را به بازارهای خارجی برساند.در حالی که صادرات مواد غذایی و کود روسیه مشمول تحریم‌های غرب اعمال شده پس از حمله روسیه نیست، مسکو گفته است که محدودیت‌ها در پرداخت‌ها، تدارکات و بیمه به عنوان مانعی برای محموله‌ها بوده است.

روسیه در سال گذشته سه بار با تمدید قرارداد دریای سیاه موافقت کرده است، اما برای مدت کوتاهی مشارکت خود را در پایان اکتبر در پاسخ به حمله پهپادی به ناوگان خود در کریمه به حالت تعلیق درآورد. 

پوتین افزود: ما توانایی توقف این مشارکت را داریم اما اگر وعده‌هایی که به ما داده‌اند را اجرایی کنند، ما بلافاصله به این توافق خواهیم پیوست. 

روسیه همچنین از کمبود رسیدن غلات کافی به کشورهای فقیر شکایت کرده است. سازمان ملل متحد استدلال کرده است که این ترتیبات با کمک به کاهش بیش از 20 درصدی قیمت مواد غذایی در سطح جهان به نفع این کشورها بوده است.

تخریب پل کریمه 

توقف قرارداد غلات تنها چند ساعت پس از حمله به پلی که روسیه را به کریمه متصل می کند، رخ داد. تصاویر تأییدنشده نشان می‌دهند که بخشی از جاده روی پل تخریب شده است. 

ارتش اوکراین گفته که این حمله می تواند نوعی اقدام تحریک‌برانگیز از سوی خود روسیه باشد، اما رسانه‌های اوکراینی به نقل از منابع ناشناس می‌گویند که سرویس امنیتی اوکراین پشت این حادثه بوده است. گفته شده، در اثر این حمله، پدر و مادر یک دختر در یک خودروی سواری کشته و دخترشان زخمی شده است. روسیه، اوکراین را مسئول حمله به این پل در اکتبر گذشته دانسته و گفته که این حمله توسط اطلاعات نظامی اوکراین و مدیر آن، کایرلو بودانوف ، سازماندهی شده است . اوکراین ماه‌ها بعد به طور غیرمستقیم به این حمله اعتراف کرد.

پس از حمله اکتبر، روسیه حملاتی را علیه شهرهای اوکراین از جمله منابع برق ،انجام داد. پوتین دستور تعمیر پل را داد و حتی یک مرسدس بنز را از آن عبور داد.