به گزارش اکوایران،‌ پنتاگون در حال اعزام جت‌های پیشرفته اف۳۵ و یک ناوشکن به خاورمیانه است تا جلوی پروازها و گشت‌زنی‌های خطرناک خلبانان روس بر فراز سوریه را گرفته از توقیف نفتکش‌ها توسط ایران جلوگیری کرند.

یک ماه قبل از اعزام جت‌های اف۳۵، جنگنده‌های اف۲۲ از اروپا برای یک دوره کوتاه جهت دورکردن جت‌های روسی به اردن آمدند.

به نوشته المانیتور، سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه از استقرار اف۳۵ها خبر داد و گفت که ممکن است برخی از این هواپیماها در حال حاضر در مسیر باشند، اما نگفت تا چه مدت در منطقه باقی خواهند ماند. اواخر هفته گذشته، یک ناوشکن موشک هدایت‌شونده نیروی دریایی آمریکا پس از عبور از کانال سوئز به مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی در بحرین رسید. در آخر هفته، نیروی هوایی ایالات متحده پرواز اف۱۶های تازه‌رسیده برای گشت‌زنی بر فراز خلیج‌فارس را برای نظارت بر کشتی‌های تجاری آغاز کرد.

تانک‌شکن‌های آمریکایی اِی۱۰ وارثاگ مستقر در منطقه از اواخر ماه مارس پروازهای گشت‌زنی منظم خود بر فراز خلیج‌فارس را آغاز کردند که بخشی از گشت‌های گروهی آمریکا و متحدانش در اطراف تنگه هرمز در واکنش به توقیف نفت‌کش‌های اخیر توسط ایران است.

پس از حکم دادگستری ایالات متحده برای مصادره محموله نفتی روی نفتکش سوئز راجان با پرچم جزایر مارشال که عازم چین بود، نیروهای دریایی ایران حداقل سه نفتکش را از آوریل توقیف کرده‌اند. توقیف نفتکش با پرچم پاناما از سوی ایران که بین بنادر اماراتی دبی و فجیره در ۳ می در حرکت بود، موجب گلایه امارات متحده عربی از آمریکا به خاطر عدم تأمین آبراه‌های منطقه شد. در ۵ جولای، نیروی دریایی آمریکا دو تلاش نیروی دریایی ایران برای توقیف دو نفتکش را به فاصله چند ساعت در خلیج عمان خنثی کرد.

به ادعای المانیتور، در یکی از آن حوادث، نیروهای کشتی تعقیب‌کننده نیروی دریایی ایران به نفتکش ریچموند وویجر تیراندازی کردند. کشتی ایرانی پس از نزدیک‌شدن ناوشکن یواس‌اس مک‌فال به منطقه که به گفته مقامات آمریکایی بیش از ۲۰ مایل دریایی از سواحل عمان فاصله داشت، از صحنه خارج شد.

دولت بایدن در حال انجام اقداماتی برای تقویت امنیت در منطقه است زیرا به کاهش ناراحتی کشورهای عربی خلیج‌فارس و فشار قانون‌گذاران کنگره است که خواستار سرکوب صادرات نفت و گاز ایران به چین شده‌اند. در حالی که واشنگتن توجه استراتژیک خود را در اروپا و آسیا متمرکز کرده است، مقامات پنتاگون در حال لابی‌کردن برای استقرار توان نظامی بیشتر در منطقه هستند و استقرار سریع و کوتاه‌مدت را راهی برای اطمینان‌بخشی به متحدان خاورمیانه‌ای می‌دانند.

یک مقام ارشد ارتش آمریکا هفته گذشته به خبرنگاران گفت که اف۲۲ها توانستند جت‌های روس را عقب برانند. او گفت: «ما توانستیم پشت سر آنها مانور دهیم و موقعیت برتر را حفظ کنیم».