به گزارش اکوایران، ژاپن و امارات متحده عربی طی دیدار نخست وزیر ژاپن از این کشور حوزه خلیج‌فارس به توافقی برای ترویج فناوری سبز رسیدند . دو رهبر، در مورد مشارکت استراتژیک جامع بین امارات متحده عربی و ژاپن گفتگو کردند. 

تسریع امنیت انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

به گزارش رویترز، ژاپن و امارات متحده عربی در جریان دومین سفر فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، به این کشور، باتمرکز بر تامین امنیت منابع انرژی و ترویج فناوری سبز با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

کیشیدا روز دوشنبه با شیخ محمد بن زاید آل نهیان ، رئیس جمهور امارات در ابوظبی دیدار کرد و طی این دیدار، آنها با یک مشارکت جدید ژاپن و امارات موافقت کردند. بر اساس بیانیه ای که اواخر روز دوشنبه منتشر شد، این مشارکت شامل یک طرح جدید برای تسریع امنیت انرژی و همچنین چارچوبی برای امارات متحده عربی برای همکاری و سرمایه گذاری در ژاپن در زمینه فناوری تراشه و باتری است. همچنین، رهبران دو کشور بیانیه مشترکی را در مورد اقدام اقلیمی به تصویب رساندند که در آن گفته شد هر دو به هدف دستیابی به انتشار گازهای گلخانه ای به صفردرصد تا سال 2050 متعهد هستند و نقش هیدروژن پاک و مشتقات آن از جمله آمونیاک در تسریع انتقال انرژی را تصدیق کردند.

خبرگزاری دولتی امارات همچنین گزارش داد، دو رهبر، در مورد مشارکت استراتژیک جامع بین امارات متحده عربی و ژاپن گفتگو کردند. این خبرگزاری افزود که آنها چندین توافق نامه را امضا کردند که بخش های مختلف را پوشش می دهد.

کیشیدا قرار است در یک مجمع تجاری امارات متحده عربی و ژاپن شرکت کند و روز سه شنبه به تولیدکننده بزرگ گاز در منطقه، قطر سفر کند. ژاپن فعالانه در حال توسعه فناوری‌های انرژی سبز و تجدیدپذیر است و هدف این است که تا سال 2050 کربن خنثی(داشتن تعادل بین انتشار کربن و جذب کربن از جو) شود.

کربن صفر

کیشیدا همچنین تلاش خواهد کرد تا انتقال دانش ژاپنی را ارتقا دهد، زیرا کشورهای تولیدکننده انرژی به تغییر به کربن صفرمتعهد شده‌اند، به ویژه پیش از اجلاس آب و هوای COP28 ماه نوامبر در دبی برگزار می شود. سفر او به امارات پس از توقف در عربستان سعودی در روز یکشنبه انجام می شود که در آن ریاض اعلام کرد که به تامین منابع نفتی ژاپن متعهد است و به همکاری با توکیو در زمینه هیدروژن پاک، آمونیاک و سوخت های کربن بازیافتی ادامه خواهد داد.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی روز دوشنبه گزارش داد کیشیدا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، حاکم واقعی پادشاهی، با راه اندازی طرح " منار " موافقت کردند که به کشورهای سراسر جهان کمک می کند تا به هدف کربن صفر (کاهش تولید گازهای گلخانه ای) کمک کند. بر اساس بیانیه وزارت خارجه ژاپن که روز دوشنبه منتشر شد، توکیو و ریاض نیز گفتگوی راهبردی جدیدی را در سطح وزیر خارجه آغاز خواهند کرد ، اقدامی که هر دو رهبر در نشست خود از آن استقبال کردند. در این بیانیه آمده است: هردو کشور بر تقویت  تبادلات سیاست، دیپلماسی و امنیت توافق کرده‌اند.

هیکاریکو اونو، دبیر مطبوعاتی وزارت خارجه ژاپن گفت: ژاپن و شورای همکاری خلیج فارس در سال 2024 مذاکرات خود را در مورد توافق تجارت آزاد از سر خواهند گرفت . شورای همکاری خلیج فارس یک اتحادیه منطقه ای شش کشوری است که شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، عمان و بحرین است. وی روز دوشنبه گفت: ما تا به امروز مذاکرات خود را برای هیچ هدفی تکمیل نکرده‌ایم و افزود که مذاکرات تجاری قبلی با شورای همکاری خلیج فارس در سال 2009 به حالت تعلیق درآمد.

شرکت ملی نفت ابوظبی پیش از این گفته بود که ژاپن تقریباً 25 درصد نفت خام خود را از امارات متحده عربی وارد می‌کند و این کشور را به بزرگترین واردکننده بین المللی نفت و گاز شرکت ملی نفت ابوظبی تبدیل می کند. کیشیدا در مطلبی که روز یکشنبه توسط خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی وام منتشر شد ، نوشت: تامین انرژی مطمئن از امارات از رشد اقتصادی ژاپن برای سال‌ها حمایت کرده است .

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه ژاپن این هفته به خبرنگاران گفت که کیشیدا قصد دارد در طول سفر خود درباره بازارهای انرژی صحبت کند و در عین حال قصد دارد فناوری های ژاپنی را برای انتقال خالص صفر ارائه دهد.