به گزارش اکوایران، در طول جنگ اوکراین، پل کریمه به شریان مهمی تبدیل شده که از طریق آن تسلیحات و نیروهای روسی را به سرزمین‌های اوکراینی سرازیر می‌کرد. اکنون به گفته مقامات روسیه، اوکراین طی دو حمله این پل را تخریب کرده و به روسیه ضربه سنگینی وارد سازد. 

چرا پل کریمه برای شخصِ پوتین مهم است؟

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، پل کریمه که سالیان پیش ضمیمه سرزمین روسیه شد، بامداد روز دوشنبه تحت حملات قرار گرفت. این پل که به عنوان پل کرچ نیز شناخته می شود، به عنوان شریانی بسیار مهم برای روسیه در جنگ با اوکراین بشمار می‌آمد، که تسلیحات و نیروهای روسی را به سرزمین‌های اوکراینی سرازیر می‌کرد. 

این گذرگاه یک شریان حیاتی برای تامین جنگ جاری روسیه علیه اوکراین است که به مردم و کالاها اجازه می‌دهد به سرزمین‌های اوکراینی که مسکو در جنوب و شرق این کشور اشغال کرده سرازیر شوند. این پل، برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ارزش شخصی دارد و در روایت کرملین، با عنوان «اتحاد مجدد» کریمه با سرزمین اصلی روسیه را نشان می‌دهد.

حمله روز دوشنبه به این گذرگاه دومین حمله از زمان آغاز تهاجم کامل پوتین به اوکراین بود -و کی‌یف بار دیگر تاکید کرده که امیدوار است بتواند شبه جزیره را در ضدحمله‌های خود پس بگیرد.

چرا این پل برای روسیه اهمیت دارد؟

پل کرچ از نظر استراتژیک هم مهم است، زیرا منطقه کراسنودار روسیه را به کریمه متصل می‌کند که در سال 2014 به طور غیرقانونی توسط روسیه اشغال شد. همچنین برای روسیه این پل 12 مایلی که با هزینه حدود 3.7 میلیارد دلار ساخته شده، اهمیت نمادین زیادی دارد. ساخت این پل، در راستای هدف پوتین برای تسلط بر اوکراین و پیوند دادن آن به روسیه برای همیشه بود.

روزی که این پل افتتاح شد، پوتین یک کاروان پیروزمندانه را بر فراز پل هدایت کرد. همواره اوکراینی‌ها این پل را که یادآور اشغال روسیه است، تحقیر می‌کنند. در ماه اکتبر، بر اثر انفجار یک تانکر سوخت و آسیب رساندن به بخش بزرگی از جاده، پل تا حدی تخریب شد. کرملین به سرعت کی‌یف را مسئول آن انفجار معرفی کرد و پوتین مدعی شد که این اقدام "خرابکاری" توسط سرویس‌های امنیتی اوکراین بوده است. مسکو پس از انفجار سال گذشته به سرعت این پل را تعمیر کرد.

استفاده جنگی روسیه از پل

این پل به عنوان خط حیاتی برای تامین نیازهای کریمه و تدارکات ارتش و سوخت و کالا برای غیرنظامیان است. کاروان‌های نظامی روسیه به طور مرتب از این پل برای کمک به تهاجم تمام عیار خود به اوکراین استفاده می‌کنند. با ضربه به این پل، خطوط تدارکاتی آن به نیروها در جنوب اوکراین ضعیف‌تر می‌شود.

روسیه از راه‌آهن کریمه برای انتقال تجهیزات به نیروهای خرسون(شهری بندری اوکراین در کنار دریای سیاه) استفاده کرده و چندین مرکز ریلی در کریمه و خرسون مورد حمله راکت‌های دوربرد اوکراینی قرار گرفته‌اند. بر اساس ویدئو در رسانه های اجتماعی، یک مقام روسی و رسانه دولتی روسیه، ترافیک ریلی از طریق پل کریمه در روز دوشنبه را گزارش دادند.

ضدحمله اوکراین در حال پیشروی به سمت منطقه خرسون است که درست در شمال کریمه قرار دارد. ستاد کل ارتش اوکراین هفته گذشته اعلام کرد که در جنوب اوکراین، به ویژه در مسیرهای زاپوریژیا و خرسون، نیروهای روسیه تلاش های اصلی خود را بر جلوگیری از پیشروی بیشتر نیروهای اوکراینی متمرکز کرده اند.

وضعیت پل در شرایط فعلی

با توجه به ویدیو پخش شده در رسانه‌های اجتماعی آسیب قابل توجهی به یکی از ورودی‌های پل وارد شده است. ولادیمیر کنستانتینوف، رئیس شورای دولتی جمهوری کریمه در کانال تلگرامی خود گفت: «راه‌آهن آسیبی ندیده است». رسانه‌های دولتی روسیه، ریانووستی و تاس گزارش می‌دهند که حمل و نقل ریلی با تاخیر به کار خود ادامه می دهد.

وبلاگ نویس نظامی برجسته روسی بوریس روژین صبح روز دوشنبه گفت: «کشتی‌ها ، اتومبیل‌هایی که قادر به عبور از پل نیستند را جابه‌جا می‌کنند» و افزود: تعمیرات پل مدتی طول خواهد کشید.

کرملین چه می‌گوید؟

دولت روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که دو هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی مسئول حمله به پل بوده‌اند، اما مدرکی برای این ادعا ارائه نکرده است. کرملین هم‌چنین تحقیقات رسمی درباره آن‌چه کمیته تحقیقات روسیه «اقدام تروریستی انجام شده توسط سرویس‌های ویژه اوکراین» می‌خواند، آغاز کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که پوتین در مورد این حمله مطلع شده است. در همین حال، مارات خوسنولین، معاون نخست وزیر روسیه روز دوشنبه برای ارزیابی وضعیت به کریمه سفر خواهد کرد.

اوکراین چه می گوید؟

یک منبع در سرویس امنیتی اوکراین به سی‌ان‌ان گفته که حمله به این پل، عملیات مشترک نیروهای دریایی اوکراین بوده است. این مبنع به دلیل عدم داشتن مجوز در صحبت کردن درمورد این پرونده، به شرط ناشناس ماندنش با سی‌ان‌ان مصاحبه کرده است.

پیشتر در روز دوشنبه، یکی از نمایندگان اطلاعات دفاعی اوکراین، آندری یوسف به یک رسانه اوکراینی گفت که تخریب بخشی از پل کریمه می‌تواند مشکلات لجستیکی برای نیروهای روسی ایجاد کند. یوسف افزود: هرگونه مشکل لجستیکی، مزایای بالقوه ای برای نیروهای دفاعی اوکراین ایجاد می کند.