به گزارش اکوایران، یک مقام اروپایی روز سه‌شنبه گفته که انتظار می‌رود هیچ مشکلی برای متقاعد کردن کشورهای اتحادیه اروپا برای حفظ تحریم‌های موشکی بالستیک ایران که در ماه اکتبر منقضی می‌شود، وجود نداشته باشد.

این مقام به خبرگزاری رویترز گفته که پنجره فرصتی تا پایان سال 2023 را برای تلاش برای مذاکره بر سر توافق هسته‌ای و کاهش تنش با ایران مشاهده می‌کند.

این مقام که نخواسته شناسایی شود  به خبرنگاران در واشنگتن گفت: «ممکن است فرصت کوچکی برای از سرگیری مذاکرات با آنها در مورد بازگشت به برجام یا حداقل توافقی برای کاهش تنش ... قبل از پایان سال داشته باشیم».

در ماه ژوئن، منابع آگاه به رویترز گفتند که سه دلیل برای ادامه تحریم‌ها وجود دارد: «استفاده [ادعایی] روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین. احتمال [ادعایی] انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه؛ و محروم کردن ایران از مزایای توافق هسته‌ای با توجه به این‌که تهران، این توافق را نقض کرده است -البته تنها پس از آن که ایالات متحده ابتدا مبادرت به این کار ورزید».

 

حفظ تحریم‌ها نشان‌دهنده تلاش‌های غرب برای جلوگیری از تولید سلاح‌های هسته‌ای ایران و ابزاری برای تحویل آن‌ها با وجود فروپاشی توافق سال ۲۰۱۵ است که در آن زمان ایالات متحده انجام داد. رئیس جمهور دونالد ترامپ در سال 2018 رها شد.

 

هسته اصلی آن پیمان، که ایران با بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایالات متحده منعقد کرد، برنامه هسته‌ای تهران را محدود کرد تا در ازای رهایی از تحریم‌های اقتصادی، دستیابی به مواد شکافت‌پذیر برای بمب را برایش دشوارتر کند.