به گزارش اکوایران، اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، در نشست مشترک کنگره سخنرانی کرد و علاوه بر پرداختن به مساله یهودستیزی در میان تنش‌ها بین اسرائیل و برخی از اعضای کنگره، روابط مستحکم و خدشه‌ناپذیر میان آمریکا و اسرائیل را برجسته کرد.

طبق آنچه در گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز آمده، هرتزوگ هنگام ورود به مجلس با تشویق شدیدی روبه‌رو شد - یک نمایش نادر دوحزبی با وجود انتقاد برخی دموکرات‌ها از اسرائیل. هرتزوگ سخنرانی خود را با یادآوری خاطرات سال 1987 آغاز کرد، زمانی که پدرش، رئیس‌جمهور وقت این رژیم، در میان نمایندگان کنگره سخنرانی کرد.

هرتزوگ در جریان سخنرانی خود گفت بزرگترین چالشی که اسرائیل و ایالات متحده با آن روبرو هستند، برنامه هسته‌ای ایران است. وی ادعا کرد: «تلاش ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای در راستای اقدامات صلح‌آمیز نیست. ایران در حال ساخت ظرفیت‌های هسته‌ای است که تهدیدی برای ثبات خاورمیانه و فراتر از آن است.»

او در این سخنرانی ادعا کرد: «اجازه دادن به ایران برای تبدیل شدن به یک کشور هسته‌ای غیرقابل قبول است. جهان نمی‌تواند نسبت به درخواست ایران برای محو اسرائیل از روی نقشه بی‌تفاوت بماند.»

او در این سخنرانی اظهار کرد نسبت به روابط قوی ایالات متحده و اسرائیل خوش‌بین است و در این باره گفت: «زمان آن رسیده است که مرحله بعدی دوستیِ در حال تکامل و مشارکتِ روبه‌رشد خود را با هم طراحی کنیم.» او گفت: «وقتی ایالات متحده قوی است، اسرائیل قوی‌تر است. و وقتی اسرائیل قوی است، ایالات متحده امن‌تر است.»

رئیس‌جمهور اسرائیل همچنین به اظهارات اخیر برخی از دموکرات‌ها از جمله جایپال، اوکاسیو کورتز و دیگران اشاره کرد که از نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به دلیل رویکردش در قبال شهرک‌سازی‌های کرانه باختری انتقاد کرده‌اند. او گفت: «من از انتقاد دوستان غافل نیستم، از جمله انتقادهایی که نمایندگان محترم مجلس بیان می‌کنند. من به انتقادات به ویژه از جانب دوستان احترام می گذارم، اگرچه همیشه مجبور نیستیم آن را بپذیریم.» وی ادعا کرد: «اما انتقاد از اسرائیل نباید تبدیل به دستاویزی برای نفی موجودیت اسرائیل شود. زیر سوال بردن حق تعیین سرنوشت مردم یهود، دیپلماسی مشروع نیست، بلکه یهودستیزی است.»

چند تن از دموکرات‌های مجلس در این مجلس غایب بودند، از جمله پرامیلا جایپال، نماینده مجلس نمایندگان که اسرائیل رژیمی «نژادپرست» خوانده بود -هر چند بعداً از این اظهار خود عقب نشینی کرد.  نمایندگان الکساندریا اوکاسیو کورتز، رشیده طلیب، جمال بومن، ایلهان عمر و کوری بوش، که همگی از جمله 9 تن چهره‌های دموکرات مجلس بودند که روز سه شنبه به قطعنامه موافق اسرائیل رای منفی دادند، از شرکت در سخنرانی هرتزوگ صرف نظر کردند. نمایندگان رائول گریجالوا و نیدیا ولازکز که از این قطعنامه حمایت کردند نیز در آن شرکت نکردند.

هرتزوگ همچنین به اعتراضات نسبت به اصلاحات قضایی در اسرائیل اشاره کرد. او افزود که این یک «بحث فشرده» است. هرتزوگ سخنرانی خود را با گفتن «آم اسرائیل چای» که به معنای «زنده‌باد ملت یهود» است، پایان داد.او که در صحن مجلس مورد تشویق شدید قرار گرفت، گفت: «خداوند به اسرائیل و ایالات متحده آمریکا برکت دهد».