به گزارش اکوایران، پارلمان اسرائیل روز دوشنبه قانونی را تصویب کرد که به واسطه آن، اختیارات دیوان عالی برای لغو تصمیم های اتخاذ شده توسط وزرای کابینه را محدود کرده و در حققیت اولین مرحله از تلاش گسترده تر و عمیقا بحث برانگیز جهت مهار سیطره قوه قضاییه را تکمیل می کند.به باور ناظران، این تصمیم یکی از پرتلاطم‌ترین لحظات تاریخ معاصر اسرائیل را رقم زده است. امروز رسانه ها اعلام کردند معترضان جاده‌های خارج از پارلمان را مسدود کردند و تلاش کردند تا تصمیمی که به ادعایشان توهین به اصل میانه روی است را به چالش بکشند.

خط و نشان معترضان برای « بی بی»

به نوشته اقتصادنیوز، آنگونه که رسانه ها نوشتند، رئیس پارلمان اسرائیل صراحتا اعلام کرد که لایحه مرتبط با محدود کردن برخی از اختیارهای دادگاه عالی، موسوم به «لغو برهان معقولیت» توسط کابینه افراط گرای نتانیاهو ارائه شده بود با 64 رای موافق فراکسیون اکثریت- بدون هیچگونه رای مخالفی از سوی نمایندگان این فراکسیون-  تصویب شد. پیشتر یائیر لاپید، رهبر مخالفان کابینه نتانیاهو گفته بود که مذاکرات میان اپوزسیون و اعضای کابینه «بی بی» جهت دستیابی به راه حل در باب این لایحه جنجال برانگیز شکست خورده است.همزمان یکی از گروه های ناظر سیاسی فعال در اسرائیل گفته زمینه را برای تجدید نظر در باب قانونی که اختیارهای ساختار قضائیه( دادگاه عالی) را محدود خواهد کرد، هموار می کند.گروهی دیگر از رهبران مخالف نیز همزمان اعلام کردند که این قانون به شکلی عملی در صدد است تا قوه قضائیه را به حاشیه رانده و فعالیتش را خنثی کند.

photo_2023-07-24_19-26-54

اسرائیل در آستانه عصری تازه قرار دارد؟

 آنگونه که نیویورک تایمز، الجزیره و سایر رسانه ها نوشتند، به دنبال تصویب نهایی طرح اصلاحات قضایی، هستدروت (اتحادیه کارگری اسرائیل) اعلام کرد که گزینه اعتصابات سراسری کارگران را بررسی می‌کند.ارنون دیوید در این باره گفت که به زودی اولین گام را برای رقم زدن یک تعطیلی عمومی برخواهد داشت. او به بازه زمانی مشخصی اشاره نکرد و صرفا گفت که در صورت لزوم اعتصاب خواهد شد. رهبران گروه های معترض هم صراحتا برای کابینه «بی بی» خط و نشان کشیده و اعلام کردند که تا آخرین سنگر می جنگند. آنها با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که کابینه اسرائیل یکی از سیاه ترین دوره هایش را رقم زد.یائیر لاپید همزمان خلبان ها و نیروهای ذخیره نظامی را خطاب قرار داد و از آنها خواست تا زمان صدور حکم دیوان عالی صبور باشند، به گفته اش این پایان نبرد نیست و اسرائیل در آستانه عصر تازه ای قرار دارد.

photo_2023-07-24_19-28-37

پس لرزه های یک مصوبه

به بهانه اوج گیری تنش ها در سرزمن های اشغالی، اقتصاد نیوز با دو تحلیلگر برجسته مسائل خاورمیانه و بین الملل درباره سناریوهای محتمل پس از تصویب این قانون جنجال برانگیز گفتگو داشته است. صادق گل عنبری، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل در این باره به اقتصادنیوز گفت: شواهد نشان می دهد فعلا نتانیاهو با تصویب این بند جنجالی از طرح اصلاحات قضائی و در میانه بحران داخلی  دست بالا را دارد؛ با این همه به باور این تحلیلگر حوزه بین الملل، کنش پارلمان می‌تواند پیامدهایی چون تضعیف دستگاه قضائی، تعمیق شکاف داخلی و تضعیف نهادگرایی به عنوان مهم‌ترین میراث صهیونیسم و تقویت رویکرد شخصی‌سازی قدرت را به دنبال داشته باشد. با این همه گل عنبری خاطر نشان کرد که خلاف باور گروهی از ناظران و تحلیلگران، بعید است تنش‌های کنونی میان غرب و راستگرایان اسرائیلی تغییری در موضع و سیاست آمریکا و اروپا در حمایت از تل آویو ایجاد کند چرا که عواملی به مراتب مهم‌تر و منافعی کلان‌تر در پشت این حمایت ها قرار دارند.

photo_2023-07-24_19-29-32

بی بی عقب نشینی می کند؟

گل عنبری در پاسخ به سوال اقتصاد نیوز درباب میزان تاثیرگذاری اعتراض ها و اعتصاب های احتمالی در سرزمین های اشغالی گفت: حقیقت آن است که مخالفان در ساختارهای قدرت از نهادهای امنیتی، نظامی و قضائی گرفته تا سندیکاهای کارگری و دانشگاهی و رسانه‌ها حضوری قدرتمند دارند. به باو.ر این تحلیلگر همین حضور قوی نیروهای چپ و سکولار در ساختارهای حاکم موجب شده تا فارغ از افراطی شدن جامعه اسرائیل، صدای مخالفان بلندتر باشد.  با این حال به باور این تحلیلگر ارشد مسائل  در صورتی که نافرمانی فلج کننده‌ای روی دهد، بعید نیست که نتانیاهو ناچار شود تا هم صدا با کابینه ائتلافی اش امتیازاتی به مخالفان بدهند؛ گل عنبری در پاسخ به سوال اقتصاد نیوز در باب این که آیا این احتمال وجود دارد که نتانیاهو عقب نشسته و مصوبه را پس بگیرد گفت، بعید است چنین گزاره ای محق شود با این همه این احتمال وجود دارد که «بی بی» برای اصلاح آن وارد مذاکره شود و امتیازی دهد. به بیانی بهترنخست وزیری اسرائیل از این مصوبه به عنوان اهرم فشاری برای دادن حداقل امتیازات استفاده خواهد کرد.

photo_2023-07-24_19-30-51

اسرائیل در یک قدمی فروپاشی

محمد بیات، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه از منظری دیگر تحولات را بررسی کرد و در این باره به اقتصادنیوز گفت آنچه رخ داده، یهودیت و دموکراسی؛ عناصری که رهبران اسرائیل مدعی آن هستند که این رژیم بر این محورها بنیان گذاشته شده است، را هدف حمله‌ای جدی قرار داد.به باور این تحلیلگر ارشد خاورمیانه، با تصویب لایحه موسوم به «لغو برهان معقولیت» توازن قوای حاکم بر ساختار سیاسی این رژیم برهم میخورد، بدین معنا که قوه قضائیه که تا پیش از این نقشی برجسته داشت به حاشیه رانده شد و در برابر اختیارات کابینه( قوه مجربه) افزایش یافته است. بیات در پاسخ به اقتصادنیوز در باب پس لرزه های تصویب چنین طرحی گفت: طبیعتا اپوزسیون به خیابان ها آمده و شاهد اردوکشی خیابانی خواهیم بود؛ رخدادی که در کنار اعتصاب های سراسری می تواند نتانیاهو را با چالشی جدی روبرو خواهد کرد. از منظر بیات، در شرایط کنونی ده ها هزار نفر از نیروهای ذخیره ارتش از جمله خلبان های ذخیره، دست از کار کشیده اند، تداوم چنین وضعیتی هم بحران مشروعیت را برای کابینه اسرائیل به همراه خواهد داشت و هم موجب می شود تا این بازیگر در میدان عملیاتی ضعیف عمل کند.

photo_2023-07-24_19-33-22

هدف رادیکال ها از تصویب لایحه جنجال برانگیز

 بیات در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به این مقوله که اسرائیل در آستانه فروپاشی قرار دارد گفت که رادیکال ها ممکن است جهت مدیریت بحران به دنبال تنش آفرینی فرامرزی باشند و بدین بهانه وضعیت جنگی اعلام کنند.به گفته این تحلیلگر، محتمل ترین سناریو حمله اسرائیل به مواضع حزب الله لبنان است. بیات در پاسخ به سوال اقتصاد نیوز در باب این که با توجه به این گزاره که کنش پارلمان می تواند مهاجرت معکوس را رقم زده و زمینه ساز تنش میان اسرائیل و اردن شود، خاطر نشان کرد، یکی از اهداف اصلی پروژه رادیکال ها از تصویب چنین طرحی، الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی جهت توسعه فرایند شهرک سازی ها و حضور گسترده تر در کرانه باختری است، طبیعتا چنین خواسته ای واکنش تند اردن را به دنبال خواهد داشت و زمینه ساز تنش های بیشتر می شود.