به گزارش اکوایران، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، از هم‌تای اسرائیلی خود خواسته که «به خشونت شهرک‌نشینان افراطی علیه غیرنظامیان فلسطینی رسیدگی کند»، اما همچنان گفت که حمایت واشنگتن از اسرائیل تزلزل‌ناپذیر است.

عدم خلل در روابط نظامی

طبق آنچه در گزارش المانیتور آمده، مقامات آمریکایی بار دیگر تاکید کردند که مخالفت دولت بایدن با اقدامات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر برای تضعیف قوه قضاییه اسرائیل، مانع از تعمیق و تحکیم روابط نظامی نخواهد شد.

شصت‌وچهار قانون‌گذار در کنست اسرائیل روز دوشنبه به طرح محدود کردن قدرت دیوانعالی اسرائیل رای مثبت دادند و با درخواست‌های مکرر ایالات متحده مبنی بر عدم ادامه کار مخالفت کردند.

مقامات پس از رای‌گیری گفتند که علیرغم این تصمیم، حمایت واشنگتن از اسرائیل به عنوان یک قدرت نظامی منطقه‌ای و وزنه تعادلی در برابر ایران زیر سوال نمی‌رود.

«ودانت پاتل»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: «هیچ‌گونه قطع یا توقف کمک‌های نظامی صورت نخواهد گرفت. این به این دلیل است که تعهد ما به اسرائیل و امنی آن تعهدی آهنین است».

لوید آستین، وزیر دفاع، روز سه شنبه با هم‌تای اسرائیلی خود «یوآو گالانت» گفت‌وگو کرد تا بر وفاداری واشنگتن تاکید کند و در عین حال بر حمایت ایالات متحده از آن‌چه اجماع گسترده دموکراتیک از طریق گفت‌وگوی سیاسی  و نیاز به کاهش تنش با فلسطینیان در کرانه باختری نامید، تاکید کرد.

در ادامه بیانیه پنتاگون آمده است: «آستین به صراحت اعلام کرد که تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل ثابت و تزلزل ناپذیر است». وزیر دفاع از این هم فراتر رفت و گفت که وزارتخانه وی همچنان بر ابتکاراتی متمرکز است که همکاری نظامی را با اسرائیل تعمیق می‌بخشد.

بر اساس این گزارش، آستین و گالانت همچنین «درباره دامنه تهدیدات مورد حمایت ایران برای امنیت و ثبات منطقه گفت‌وگو کردند و توافق کردند که به همکاری برای مقابله با این تهدیدها ادامه دهند».

وی همچنین از همتای اسرائیلی خود خواست «به خشونت شهرک‌نشینان افراطی علیه غیرنظامیان فلسطینی رسیدگی کند و به تلاش‌های وزارت دفاع اسرائیل برای بهبود فرصت‌های اقتصادی برای فلسطینیان در کرانه باختری ادامه دهد.»

تاکتیک انتخاباتی بایدن

علیرغم تعهد بایدن برای دفاع از دموکراسی جهانی، به نظر می‌رسد دولت او مایل است که فرصتی برای انتقاد از دموکرات‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2024 به جمهوری‌خواهان ندهد.

به عنوان نامزد، بایدن و معاون رئیس جمهور کامالا هریس قول دادند که کمک‌های نظامی ایالات متحده به عنوان ابزاری برای اهرم فشار در طول اختلافات سیاسی با اسرائیل، ممنوع خواهد ماند، در حالی که کابینه نتانیاهو هنوز در حال بررسی طرح‌های الحاق کرانه باختری است.

بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات نوامبر گذشته، ائتلاف ناسیونالیست افراطی به رهبری نتانیاهو قانونی را اصلاح کرد تا راه را برای سیطره در کرانه باختری هموار کند. منتقدان و گروه های عمده حقوق بشر این اقدام را به‌عنوان گامی به سوی الحاق دوفاکتو محکوم کردند.

در پشت درهای بسته، مقامات دفاعی ایالات متحده به طور فزاینده‌ای نسبت به اقدامات برای تصویب گسترش شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین ناامید شده‌اند.

مقامات پنتاگون به پتانسیل اقدامات کابینه اسرائیل برای ایجاد انتفاضه سوم فلسطینی و همچنین غیرممکن بودن عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عرب در صورت پیشبرد ائتلاف نتانیاهو اشاره کرده‌اند.

پنتاگون در زمان بایدن به درخواست‌های اصلی کابینه نتانیاهو، از جمله عملیات جنگی مشترک که حملات استراتژیک برای هدف قرار دادن سایت‌های هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند، پاسخ داده است. 

سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه گفت: «ما هنوز اسرائیل را به عنوان یک شریک در منطقه می‌بینیم، بنابراین هیچ چیزی از نظر حضور ما یا نحوه انجام عملیات یا رزمایش با اسرائیل تغییر نکرده است».