به گزارش اکوایران، کارشناسان جنگی که اخیراً از خط مقدم بازگشته‌اند در مصاحبه‌ای با بیزنس اینسایدر گفتند که اوکراین در مواجهه با دفاع سخت روسیه، واقعاً نیاز داشت که ضدحملهٔ آغازین خود را «تا حد ممکن بی‌نقص» اجرا کند تا به یک پیشرفت عمده و چشم‌گیر دست یابد، اما همه چیز طبق برنامه پیش نرفت. 

طبق آنچه در گزارش بیزنس اینسایدر آمده، راب لی، کارشناس ارشد مؤسسه تحقیقات سیاست خارجی که به تازگی از یک سفر تحقیقاتی به اوکراین بازگشته است، می‌گوید: «مرحله اول این عملیات موفقیت‌آمیز نبود.»

او گفت که این «به این معنی نیست که ضدحمله شکست خورده است». اوکراین نقشه‌ها و برنامه‌هایی دارد که هنوز عملی نشده است، اما مرحله اولیه به دلایل مختلف موفقیت‌آمیز نبود.

به طور خاص، اوکراین روی یک استراتژی دوگانه شرط‌بندی کرده است: ایجاد تیپ‌های رزمی جدید برای ضدحمله آینده و در عین حال استفاده از باتجربه‌ترین خلبانان و باکیفیت‌ترین جنگنده‌ها برای حفظ خط در برابر حمله زمستانی روسیه.

نیروهای باتجربه اوکراین حمله روسیه را خنثی کردند، اما آنها این کار را بدون فرصت کافی برای استراحت و بازسازی انجام دادند. لی گفت که این باعث شد که تیپ‌های جدید آموزش بر روی تسلیحات غربی «نقش تعیین‌کننده» در ضدحمله ایفا کنند، اما «عملکرد آن‌ها تاکنون مطابق انتظارات نبوده است».

خطوط دفاعی سرسخت روسیه

اوکراین 9 تیپ مجهز به تسلیحات ناتو برای ضدحمله داشت. این واحدها به سرعت در کنار هم قرار گرفتند و مجبور به یادگیری سیستم‌های جدید، اتخاذ تاکتیک‌های جدید و ایجاد انسجام واحد در مدت زمان بسیار کوتاهی شدند، در حالی که روس‌ها به یک موقعیت عمدتاً دفاعی تغییر مکان دادند و هفته‌ها و ماه‌ها را صرف تقویت آن کردند. خطوط روسیه توسط میدان‌های مین، موانع ضد تانک و سنگرها و همچنین توپخانه، پدافند و موشک‌های هدایت شونده ضد تانک محافظت می‌شوند.

1

یک سرباز ارتش اقدامات لازم را در هنگام حمله به واحدهای تانک مکانیزه انجام می دهد.

هنگامی که تیپ های جدید اوکراینی شروع به اعزام نیرو و تجهیزات به نبرد در آغاز ضد حمله کردند، این کار را با رویکرد کم‌تر منسجمی انجام دادند که مشخصه آن ارتباط نادرست، نقص در شناسایی و هدف گیری و هماهنگی ضعیف بود که آنطور که انتظار می‌رفت نتیجه ای نداشت.

لی گفت که در روزهای اولیه ضدحمله اوکراین، برخی از واحدهای تهاجمی در حال پیشروی، به ویژه در شب، دچار بی‌حسی می‌شدند، در جهت اشتباه حرکت می‌کردند و گاهی اوقات به میدان‌های مینی می‌رفتند که هنوز پاکسازی نشده بودند.

در یک مورد، پیشروی به تأخیر افتاد و به جای شب، در سپیده‌دم اتفاق افتاد که کارایی تجهیزات دید در شب در وسایل نقلیه جدید را محدود کرد، تجهیزاتی که روس‌ها در بیشتر موارد ندارند. و همچنین رگبار توپخانه همراه چند ساعت قبل از پیشروی رخ داد.

لی گفت، خطای اخیر به این معنی است که «همه این تیم‌های روسی [موشک های هدایت شونده ضد تانک] و نیروهای پیاده نظام زمانی که پیشروی اصلی رخ داد سرکوب نشدند.» توپخانه اغلب برای ایجاد هرج و مرج در میان مدافعان و وادار کردن آنها به پناه گرفتن درست همزمان با پیشروی نیروهای زرهی و پیاده نظام استفاده می‌شود.

لی خاطرنشان کرد در حالی که مین‌ها در کند شدن حملات نقش ایفا کردند، پیشرفت‌های اولیه عمدتاً توسط توپخانه‌های روسی و هلیکوپترهای تهاجمی مجهز به موشک‌های ضد تانک شکست خورد.

عملیات تسلیحات ترکیبی؛ کلید پیروزی

لی، با اشاره به اینکه تیپ‌های با تجربه‌تر که در طول عملیات شکستن دفاع روسیه در خط حمله بودند، گفت: «آن‌ها اغلب طرح B نداشتند یا نمی‌توانستند طرح B را بدون مشکل اجرا کنند، پس از اینکه با برخی از این مشکلات قابل پیش‌بینی مواجه شدند». حمله زمستانی احتمالاً پیشرفته‌تر بود.

0

تمرینی که برای حفظ مهارت‌های حرفه‌ای پرسنل نظامی در جریان حمله یگان‌های تانک مکانیزه در یکی از پایگاه‌های آموزشی اوکراین برگزار می‌شود.

مایکل کوفمن، کارشناس برجسته روسیه در مرکز تحلیل‌های دریایی گفت در حالی که اوکراین در طول جنگ روسیه در دفاع، به ویژه دفاع در عمق، خوب عمل کرده است، «ارتش به خوبی سازماندهی نشده است و در گسترش عملیات تهاجمی آنقدر تجربه ندارد.»

فرانتس استفان گادی، کارشناس جنگ مدرن در مرکز امنیت جدید آمریکا که او نیز به تازگی از اوکراین بازگشته است، در مجموعه‌ای از پست‌های رسانه‌های اجتماعی که یافته‌های خود را در آن خلاصه می‌کند، استدلال کرد که یکی از بزرگترین مشکلات اوکراین در تلاش برای اجرای ضدحمله خود ناتوانی در انجام عملیات تسلیحات ترکیبی موثر در مقیاس بزرگ است.

او گفت که اوکراین از میدان‌های مین و کمبود تجهیزات شکایت کرده است.

عملیات تسلیحات ترکیبی اساساً در مورد ترکیب قابلیت‌های رزمی برای تبدیل یک جعبه چکش به یک پتک است. به عنوان مثال، این نوع عملیات شامل حملات پیاده نظامی است که توسط نیروی آتش و توپخانه محافظت‌شده سیار و در صورت امکان، هوانوردی پشتیبانی می‌شود.

جنگ تسلیحاتی ترکیبی چیزی نیست که اکثر کشورها به طور موثر انجام دهند و اوکراین هم تجهیزات و هم تجربه کافی در این نوع جنگ را ندارد. بنابراین، در حالی که اوکراین به طور پیوسته در حال پیشرفت است، همانطور که وزیر دفاع اذعان کرد، از برنامه عقب مانده است.

فقدان تجهیزات و تجربه لازم، همراه با اشتباهاتی که لی توضیح داد، باعث شد اوکراین فرصت خود را برای زدن یک ضربه سنگین، شکستن خطوط روسیه و زدن یک ضربه قدرتمند در دور اول از دست بدهد، اما نبرد همچنان ادامه دارد.