به گزارش اکوایران، تشدید اختلاف بر سر میدان گازی آرش در خلیج فارس، می‌تواند اولین چالش مهم در برابر توافق تهران و ریاض  با میانجی‌گری چین را ایجاد کند.

طبق آنچه در گزارش آسوشیتدپرس آمده، عربستان سعودی و کویت به طور مشترک مدعی میدان گازی آرش (الدوره) هستند. ایران می‌گوید حقوق مسلمی در این زمینه دارد و از این میدان به عنوان آرش یاد می‌کند. دو طرف در ماه مارس در ایران مذاکره کردند اما نتوانستند بر سر تعیین مرز به توافق برسند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با تکرار سخنان روز گذشته وزیر نفت ایران، گفت: ایران هیچ‌گونه تضییع حقوق خود را تحمل نخواهد کرد.

کنعانی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: ما آمادگی خود را برای گفت‌وگو با طرف کویتی ابراز کرده‌ایم. اما اگر علاقه‌ای به بهره‌برداری متقابل از این میدان مشترک وجود نداشته باشد، جمهوری اسلامی ایران طبیعتا اکتشاف و بهره‌برداری از منابع را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

وزیر نفت کویت هفته گذشته به اسکای‌نیوز عربی گفت که کشورش حفاری و تولید را بدون انتظار برای توافق آغاز خواهد کرد. عربستان سعودی از کویت حمایت کرده و گفته است که این دو کشور مالکیت انحصاری میدان را دارند و از ایران خواسته است به مذاکرات بازگردد.

عربستان سعودی و ایران که از طرف‌های مخالف در درگیری‌ها در سراسر خاورمیانه حمایت می‌کنند و یکدیگر را به بی‌ثبات کردن منطقه متهم می کنند، در ماه آوریل پس از توقف هفت‌ساله به طور رسمی روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند. آنها از آن زمان سفارتخانه‌ها را بازگشایی کرده‌اند و از مقامات ارشد در بازدیدها استقبال کرده‌اند. اما آنها در جنگ داخلی یمن که با وجود آتش بس 15 ماهه ادامه دارد، به حمایت از طرف‌های مخالف ادامه می‌دهند. عربستان سعودی همچنین در حال مذاکره با ایالات متحده بر سر عادی‌سازی بالقوه روابط با اسرائیل است که رهبران ایران گفته‌اند باید از روی نقشه حذف شود.

کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «هر گامی در جهت عادی‌سازی روابط با این رژیم متجاوز، تنها به ایجاد آزادی عمل بیشتر برای ارتکاب جنایات بیشتر علیه ملت فلسطین کمک خواهد کرد».

مشخص نیست که آیا مناقشه بر سر میدان گازی که به دهه 1960 بازمی‌گردد، فراتر از شعارها تشدید خواهد شد یا خیر. اما تنش‌ها در حال حاضر در خلیج فارس بالا است، جایی که ایالات متحده در پاسخ به آنچه که توقیف غیرقانونی نفتکش‌ها و آزار کشتی‌های تجاری توسط ایران می‌گوید، در حال افزایش نیروهای نظامی است.

عربستان سعودی و کویت سال گذشته برای توسعه مشترک میدان گازی توافق کردند. کویت در آن زمان اعلام کرد که هدف آنها تولید 1 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی و 84000 بشکه گاز مایع در روز است. ایران این توافق را غیرقانونی خواند و گفت که باید در چنین طرح‌هایی گنجانده شود.