به گزارش اکوایران، دو منبع آمریکایی به آکسیوس گفتند، دیوید بارنیا، رئیس موساد، نزدیک به دو هفته پیش، مخفیانه از واشنگتن برای گفت‌وگو با مقامات ارشد کاخ سفید و سیا درباره تلاش‌های دولت بایدن برای دستیابی به توافقی با عربستان سعودی که شامل عادی‌سازی بین این پادشاهی و اسرائیل می‌شود، بازدید کرد.

 طبق آنچه در گزارش آکسیوس آمده، مسئله عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان تنها بخش کوچکی از تلاش‌های دولت بایدن است. اسرائیل می‌خواهد نظر خود را در مورد توافق‌های احتمالی دوجانبه ایالات متحده و عربستان سعودی که دو کشور در مورد آن بحث می‌کنند و احتمالاً امنیت اسرائیل را تحت تأثیر قرار می‌دهد، از جمله حمایت احتمالی ایالات متحده از برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان سعودی با غنی‌سازی اورانیوم و فروش احتمالی تسلیحات آمریکا به ریاض، ارائه دهد.

مقامات آمریکایی قبلاً به آکسیوس گفته بودند که کاخ سفید می‌خواهد تلاش کند تا فشار دیپلماتیک خود را به عربستان سعودی و اسرائیل تا پایان سال یا ابتدای سال آینده افزایش دهد، قبل از اینکه کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری دستور کار پرزیدنت بایدن را به پایان برساند. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید هفته گذشته به عربستان سعودی سفر کرد و با محمد بن سلمان ولیعهد و دیگر مقامات ارشد سعودی دیدار کرد.

کاخ سفید پس از این دیدار گفت که سالیوان و ام بی اس در مورد موضوعات دوجانبه و منطقه ای «از جمله ابتکارات برای پیشبرد چشم‌انداز مشترک برای منطقه‌ای صلح آمیز، امن، مرفه و باثبات تر خاورمیانه که با جهان مرتبط است» گفتگو کردند.

منابع آمریکایی گفتند بارنیا پیش از سفر مشاور بایدن به عربستان سعودی، با سالیوان در کاخ سفید دیدار کرد.

بارنیا همچنین با برت مک‌گورک، مشاور کاخ سفید در زمینه امور خاورمیانه، و آموس هوچستاین، مشاور ارشد بایدن در امور انرژی و زیرساخت‌ها دیدار کرد. مک گورک و هوچستاین که در 18 ماه گذشته بر روی بهبود روابط ایالات متحده و عربستان سعودی کار می‌کردند، در سفر اخیر او به پادشاهی به سالیوان پیوستند.

به گفته این منابع، ابتکار در زمینه عربستان سعودی موضوع اصلی مورد بحث در دیدارهای بارنیا با مقامات کاخ سفید بود. 

یک منبع آمریکایی گفت که بارنیا و بیل برنز، مدیر سیا، همچنین درباره ایران نیز بحث کردند.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید از اظهار نظر خاص در مورد دیدار سالیوان و بارنیا خودداری کرد.

سخنگوی مذکور گفت: «ما همچنان از عادی‌سازی اسرائیل با عربستان سعودی حمایت می‌کنیم و بدیهی است که به گفتگو با شرکای منطقه‌ای خود در مورد چگونگی پیشرفت بیشتر ادامه می‌دهیم.» این یکی از تلاش‌هایی است که در جهت پیشبرد اهداف سیاست خارجی ایالات متحده دنبال می‌کنیم. برای منطقه‌ای صلح آمیز، امن، مرفه و باثبات‌تر در خاورمیانه.»

سیا از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرد.

چند روز پس از این نشست، ائتلاف حاکم اسرائیل قانونی را تصویب کرد که توانایی دیوان عالی برای بررسی تصمیمات کابینه را تضعیف کرد.

بایدن در روزهای منتهی به رای‌گیری، از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواسته بود که به جای تصویب سهل‌انگارانه و عجولانه، اجماع گسترده‌ای بر سر اصلاحات قضایی پیدا کند.