به گزارش اکوایران، بورکینافاسو و مالی، همسایگان نیجر که درگیر کودتا است، هشدار داده‌اند که هرگونه مداخله نظامی علیه نیامی «اعلان جنگ» علیه کشورهای همسایه تلقی خواهد شد.

به نوشته رویترز، این دو کشور که هر دو توسط دولت‌های تحت حمایت ارتش اداره می‌شوند، در بیانیه‌های مشترکی که روز دوشنبه در شبکه‌های تلویزیونی ملیشان قرائت شد، این هشدار را صادر کردند. چند روز پیش از این بیانیه، رهبران غرب آفریقا تهدید کردند که برای بازگرداندن محمد بازوم، رئیس‌جمهور مخلوع نیجر به زور متوسط خواهند شد.

این دو کشور گفتند: «دولت‌های انتقالی بورکینافاسو و مالی همبستگی برادرانه خود با مردم نیجر را ابراز می‌کنند؛ مردمی که با مسئولیت کامل تصمیم گرفته‌اند که سرنوشت خود را در دست بگیرند». آنها هشدار دادند: «هر گونه مداخله نظامی علیه نیجر به منزله اعلان جنگ علیه بورکینافاسو و مالی خواهد بود». آن‌ها افزودند که چنین اقدامی می‌تواند منجر به «پیامدهای فاجعه‌باری» شود که «می‌تواند کل منطقه را بی‌ثبات کند».

این دو همسایه همچنین گفتند که تحریم‌های غیرقانونی، غیرمشروع و غیرانسانی علیه مردم و مقامات نیجر را رد می‌کنند.

کودتای ۲۶ ژوئن در نیجر موجی باعث شوک سراسر منطقه آفریقای غربی شد و متحدان غربی سابق و نهادهای منطقه‌ای این کشور را در برابر دیگر رهبران نظامی منطقه قرار داد. رهبران کودتای نیجر که ژنرال عبدالرحمان تیانی، رئیس سابق گارد ریاست‌جمهوری را به عنوان رئیس دولت معرفی کرده‌اند، گفتند که به دلیل سوءمدیریت و نارضایتی وی از نحوه مدیریت تهدیدات امنیتی گروه‌های مرتبط با القاعده و داعش، بازوم را سرنگون کردند.

این تصاحب قدرت که نشان‌دهنده هفتمین تسلط نظامی در کمتر از سه سال گذشته در غرب و مرکز آفریقا است، با محکومیت فوری اتحادیه آفریقا، ایالات متحده، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و دیگر قدرت‌ها مواجه شد. بلوک منطقه‌ای «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» تحریم‌هایی از جمله توقف تمامی تراکنش‌های مالی و مسدودشدن دارایی‌های ملی را علیه نیجر اعمال کرده است. این سازمان همچنین گفت که می‌تواند به نیروهایش اجازه دهد تا بازوم را بازگرداند. به اعتقاد ناظران، رئیس‌جمهور مخلوع در خانه‌اش در نیامی نگهداری می‌شود.

علاوه بر بورکینافاسو و مالی، مامدی دومبویا، رئیس‌جمهور گینه که دولت او نیز نتیجه کودتا است، «مخالفت با تحریم‌های مذکور، از جمله مداخله نظامی» را ابراز کرده است. روز دوشنبه، دفتر دومبویا در پستی در رسانه‌های اجتماعی گفت که تحریم‌ها «راه‌حلی برای مشکل کنونی نبوده، اما منجر به یک فاجعه انسانی می‌شوند که پیامدهای آن می‌تواند فراتر از مرزهای نیجر گسترش یابد». دفتر دومبویا همچنین گفت که «تصمیم گرفته است که این تحریم‌ها را که غیرقانونی و غیرانسانی می‌داند، اعمال نکند» و از بلوک آفریقای غربی خواست در موضع خود تجدیدنظر کند.

ابراز حمایت بورکینافاسو، مالی و گینه در حالی صورت گرفت که ارتش نیجر تلاش کرد تا با دستگیری مقامات ارشد دولت سرنگون‌شده، کودتای خود را تحکیم کند. به گفته حزب PNDS بازوم، وزیر معادن، وزیر نفت و رئیس حزب حاکم از جمله کسانی بودند که روز دوشنبه بازداشت شدند. این حزب گفت که رهبران کودتا پیش از این، وزیر کشور، وزیر حمل‌ونقل و وزیر دفاع را بازداشت کرده بودند.

در همین حال، یک مقام آمریکایی در روز دوشنبه گفت که کودتا به طور کامل موفقیت‌آمیز نبوده است و هنوز فرصتی برای بازگرداندن بازوم که اولین رئیس‌جمهور دموکراتیک نیجر است، وجود دارد.

فرانسه، حاکم استعماری سابق نیجر و آلمان این اظهارات را تکرار کردند.

اولین عکس‌های بازوم از زمان کودتا عصر یکشنبه منتشر شد. او لبخندزنان روی کاناپه‌ای در کنار مهامت دبی، رئیس‌جمهور چاد نشسته بود که برای میانجیگری بین دولت و ارتش سفر کرده بود. دبی هنوز به طور علنی در مورد گفتگوهایش در نیامی اظهار نظر نکرده است.

اوایل روز دوشنبه، رهبران کودتا در نیجر ادعا کردند که دولت بازوم مجوز حمله فرانسه به کاخ ریاست‌جمهوری را صادر کرده است، ادعایی که پاریس آن را رد کرده است. احساسات ضدفرانسوی به تشدید اعتراضات حامی کودتا در خارج از سفارت پاریس در نیامی کمک کرده است، جایی که صدای تظاهرکنندگان شنیده می‌شد که شعارهای «زنده‌باد روسیه» و «مرگ بر فرانسه» سر می‌دادند.

ناظران بین‌المللی نگرانند که بی‌ثباتی در نیجر فرصتی برای سازمان‌هایی مانند گروه واگنر ایجاد کند. یوگنی پریگوژین، رهبر واگنر از کودتای آخر هفته ابراز رضایت کرد و گفت که مدتی بود که مقدمات این اتفاق در حال آماده‌شدن بود. او در یک پیام صوتی در تلگرام افزود: «استعمارگران سابق در تلاشند تا مردم کشورهای آفریقایی را تحت کنترل خود نگه دارند».

با این حال، اظهارات او با اظهارات کرملین که وضعیت نیجر را «موجب نگرانی جدی» خوانده بود، مغایرت کامل داشت.