به گزارش اکوایران، در حاشیه جلسه هیات دولت، وزیر اقتصاد درباره مذاکرات سازنده ایران و کره جنوبی برای آزادی اموال بلوکه شده توضیح داد و شهردار تهران از ورود اتوبوس و تاکسی‌های برقی به کشور خبر داد.

برخورد کنید اما تعطیل نکنید

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: با سکوهای متخلف باید برخورد شود. خود صنف هم نامه زده که با برخورد موافقم؛ اما نباید شرکت را بست. باید با سکوهایی که به مردم خدمت می‌رسانند به گونه دیگری برخورد کرد.

البته سکوها ملزم به اجرای قانون هستند اما برخورد باید بازدارنده باشد که تخلف‌ها دیگر تکرار نشود. امیداریم این فضا بگذرد و شاهد رشد و بالندگی سکوها باشیم.

(با اشاره به استفاده مردم از فیلترشکن‌ها): نظر ما این است که کسی برای انجام کارهایش نیازی به فیلترشکن نداشته باشد. روزانه پیگیر هستیم تا مسیر دسترسی مردم به خدمت تسهیل شود. مشکلی برای صدور سیمکارت به اتباع بیگانه وجود ندارد.

شعب بانکی ایران در سوریه افتتاح شد

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی: مذاکرات بسیار خوب و سازنده‌ای برای آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی انجام شده است و به محض پایان مذاکرات از طریق رئیس کل بانک مرکزی اطلاع‌رسانی می‌شود.

کنسرسیومی متشکل از سه شرکت بیمه ایرانی غیردولتی با شرکت بیمه سوری با سهم ۶۰ درصد ایران و ۴۰ درصد سوریه بیمه تجاری و تکافلی راه‌اندازی کرده‌اند. شعب دو بانک غیر دولتی ایران هم در سوریه افتتاح شده است، این یکی از اهداف سفر رئیس‌جمهور به دمشق بود که انجام شد و امید است بتوانیم از این طریق شرکت‌های ایرانی فعال در بازار سوریه از پیمانکاران ایرانی حمایت کنیم. این بانک‌ها قرار است با پشتیبانی مالی و بیمه‌ای شرکت‌های ایرانی فعال در سوریه، برای پیمانکاران و صدور خدمات فنی مهندسی فعال شوند. از این پس می‌توانیم از طریق این بیمه و بانک مشترک از تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی پشتیبانی کنیم.

فاز ۱۱ پارس جنوبی آماده بهره‌برداری است

جواد اوجی، وزیر نفت: یک خبر خیلی خوب در رابطه با آغاز عملیات بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی دارم. ان شاءالله در هفته های آتی با حضور رئیس جمهور آماده بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی هستیم. 

در خصوص میدان گازی آرش بنده هفته گذشته صحبت کردم. ما میادین مشترکی در خلیج فارس با کشورهای همسایه داریم. الحمدالله در همه نیز با تفاهم بهره برداری داریم. در رابطه با میدان آرش نیز به کشور همسایه کویت اعلام کردیم که آماده هستیم مانند سایر میادین مشترک کار را شروع کنیم، حتی به صورت یکپارچه و مشترک نیز حاضر هستیم کار را پیش ببریم. این را حق خود می دانیم. اگر کشور همسایه نیز دوست ندارد در این زمینه همکاری کند ما تکلیف خود را می دانیم و ذره ای نیز از حق خود کوتاه نخواهیم آمد.

(در پاسخ به آخرین اقدامات انجام شده برای ادغام کارت های سوخت با کارت های بانکی): کارت سوخت بانکی  را به صورت پایلوت در یکی از جایگاه ها انجام دادیم اما نیاز به یک زیرساخت گسترده ای در کشور دارد. فقط مجموعه وزارت نفت در این حوزه مسئولیت ندارد، بلکه شبکه بانکی و وزارت اقتصاد نیز باید پای کار بیایند. این امر در قیمت بنزین هیچ تاثیری ندارد، بلکه کار را برای هموطنان ما تسهیل می کند. 

پاسخ وزیر کشور به تغییر معاون سیاسی‌اش

احمد وحیدی، وزیر کشور: (درباره لزوم رعایت هنجارهای اجتماعی): همه باید این هنجارها را رعایت کنند و کسی برای تئوریزه کردن برهنگی و تقویت کسانی که ترویج برهنگی می‌کنند، تلاش نکند. ما به هیچ وجه این موارد را قبول نمی‌کنیم و دستگاه‌های مسئول حتما برخورد می کنند.

عده‌ای محدود و معدود تلاش می کنند این برهنگی را در کشور ترویج کنند که نه با قانون و نه اصول اخلاقی و انسانی و نه با هنجارهای اجتماعی نمی‌سازد و با عاملینش برخورد می شود. کسانی هم که دیگران را به این موارد تشویق می‌کنند، به عنوان ترویج ‌کنندگان ایستادگی در برابر قانون شناخته شده و با آنها برخورد می‌شود.

(درباره وضعیت امنیتی کشور): دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی با قدرت حاضر هستند و جریان‌های تروریستی مقابله کرده و آنها را دستگیر می‌کنند. تروریست‌ها برنامه ریزی زیادی برای دهه اول محرم داشتند تا تعدی داشته باشند ولی جلوی آنها گرفته شد. در کشور ما امنیت خیلی خوبی داریم.

(درباره اقدامات دولت برای تامین آب شرب مردم سیستان و بلوچستان): اقداماتی از جمله حفر چاه ژرف یا شیرین کردن آب و انتقال دادن آب در حال انجام است. مشکل آب هیرمند هم که حل نشده ولی دولت با همه ظرفیت در حال حل کردن این مشکل است. مشکل کم آبی به صورت جدی در این استان وجود دارد و من دو یا سه ماه قبل به این استان رفتم تاکنون هفت یا هشت بار به این منطقه رفته‌ام. وزیر نیرو چند دفعه رفته است وتصمیم‌گیری هایی شده و کارهای مختلف در دست اجراست وکارهای مهمی انجام شده که اگر انجام نمی‌شد، مشکلات بیشتری داشتیم البته برخی اقدامات هم زمان ‌بر است.

بخشی از مشکل مربوط به حق آبه ایران از هیرمند است ولی طرح‌های مخالفی هم در داخل کشور انجام شده یا در حال انجام است. هیات حاکمه افغانستان باید تکلیف خود را درباره حق آبه ایران انجام دهند. این مشکل از ماه‌خای قبل در دست اجراست. تانکرهای آب در حال آبرسانی هستند اما مشکل کمبود آب وجود دارد.

(در پاسخ به این پرسش که آیا تعطیلی‌ها به علت گرما ادامه خواهد یافت): ان‌شالله که گرما ادامه پیدا نکند و نیاز به ادامه تعطیلی نباشد.

(درباره احتمال جابجایی معاون سیاسی خود به درخواست برخی نمایندگان مجلس): دولت به دنبال حداکثر تفاهم با مجلس است و در جهت هماهنگی با قوا حرکت می کنیم.

مکان‌یابی پنج ساحل دریایی برای احداث نیروگاه هسته‌ای

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی: سهم برق هسته ای از برق کشور ۲۰ هزار مگاوات تعیین شده است، این سهم هم منطقی است، هم مطالعه شده و هم پشتوانه اطلاعاتی اش وجود دارد.

 برای عملیاتی کردن سهم برق هسته ای باید مکان یابی می کردیم؛ اولا به دلیل بزرگی این نوع نیروگاهها باید حتما نزدیک سواحل احداث شود تا آب مورد نیاز برای خنک کردن راکتور در دسترس باشد و ثانیا به لحاظ اقلیمی و زیرساختی باید در مکانی باشد که به شبکه برق کشور متصل شود.

( با اعلام خبر مکان‌یابی پنج ساحل دریایی برای احداث نیروگاه هسته‌ای): در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و ...  شرکت‌های مورد نیاز  احداث نیروگاه برق هسته‌ای تاسیس و مطالعاتش آغاز  و مذاکراتش انجام و زمینهای مورد نیازش خریداری شده است. نیروگاههای کارون در استان خوزستان در همان محلی که قبل از انقلاب عملیات اجرایی انجام شده بود، با استفاده حداکثر از ساخت داخل مجددا در همان محل مورد استفاده قرار گرفته است.

سازمان زنان و خانواده تشکیل شود

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری: (با اعلام نظر مخالف دولت درباره تشکیل وزارتخانه خانواده): با تشکیل چنین وزارتخانه‌ای موافق نیستم از جهت اینکه محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود.

خانواده باید در همه وزارتخانه ها نمود داشته باشد و قوانین، عملکردها، رویکردها و دستورالعمل‌ها باید با نگاه خانواده محوری وجود داشته باشد و اگر بخواهد که محدود در یک وزارتخانه و به یک بودجه محدود باشد قطعاً نمی‌تواند کارساز باشد.

پیشنهاد ما این است که مانند سازمان محیط‌زیست، سازمان زنان و خانواده را داشته باشیم تا بتواند بر همه وزارت خانه‌ها به گونه‌ای نظارت و با آنها همکاری داشته باشد.

به زودی شاهد واردات اتوبوس و تاکسی برقی خواهیم بود

علیرضا زاکانی، شهردار تهران: (درباره واردات خودروهای مربوط به حمل و نقل عمومی و تاکسی ها): ارتباط وثیق و قوی بین شهرداری تهران و آقای علی‌آبادی وزیر صمت وجود دارد و ما هر هفته در دفتر ایشان جلسه ثابت داریم.

 این جلسات ناظر به برقی سازی تهران با اولویت قطعی حمل و نقل عمومی است که شامل تاکسی، موتور، اتوبوس و کل مجموعه حمل و نقل عمومی می شود.

( درباره میزان واردات تاکسی در مرحله اول): اجازه بدهید عدد ندهم؛ با وزیر صمت به توافق رسیدیم اما تعداد را از وزیر بپرسید.

(در پاسخ به اینکه به زودی شاهد واردات اتوبوس و تاکسی برقی خواهیم بود؟): ان شاءالله.

انتقاد سرپرست وزارت ورزش از برنامه هفتم

کیومرث هاشمی، سرپرست وزارت ورزش: یکی از مهمترین کارهای ما براساس قانون اهداف وزارت ورزش مشخص کردن سیاست‌های توسعه تربیت بدنی و ورزش براساس طرح آمایش سرزمینی است.

 ما سیاست واحدی در زمینه دستگاه‌هایی که فعالیت‌های ورزشی دارند - مثل آموزش و پرورش و وزارت علوم و نیروهای مسلح - نداشته‌ایم اما تصمیم داریم در شورای عالی ورزش به تعیین سیاست‌های توسعه ورزش براساس آمایش سرزمینی اقدام و به هماهنگ‌سازی میان همین دستگاه‌های دارای فعالیت ورزشی دست پیدا کنیم.

 یکی از مشکلات ما این است که متاسفانه در پیش‌نویس لایحه برنامه هفتم توسعه برای امر ورزش و جوانان حکمی در نظر گرفته نشده و مشغول همکاری با مجلس هستیم تا احکام خوبی در این بخش داشته باشیم.

مردم در مصرف برق صرفه‌جویی کنند

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: در جلسه امروز هیئت وزیران گزارش وزیر بهداشت از وضعیت سلامت عمومی مردم باتوجه به گرمای هوا ارائه شد. سالمندان، کودکان و گروه‌هایی که بیماری زمینه‌ای دارند سعی کنند این چند روز از منزل خارج نشوند به ویژه در ساعات گرما. در مصرف برق و انرژی نیز هم‌میهنان صرفه‌جویی داشته باشند تا روزهای اوج مصرف را پشت سر بگذاریم.

( با اشاره به حضور سرپرست وزارت ورزش در جلسه هیئت دولت): نگاه دولت بهره‌گیری از نیروهای داخلی خود جامعه ورزشی کشور و داشتن یک نگاه تخصصی به حوزه این وزارتخانه است. بعضی ادوار نگاه‌ها در انتخاب وزیر، سیاسی بود اما رویه دولت در این زمینه انتخاب وزیر از جامعه ورزشی و به دور از نگاه‌های سیاسی به این حوزه و متناسب با رویکرد تخصصی به ورزش است.

( با اشاره به مصوبات هیئت دولت در جلسه امروز): با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش برای موضوع مربوط به توسعه عدالت آموزشی موافقت شد. طبق این پیشنهاد قرار است حمایت موثرتری از کسانی که در سه یا چهار دهک پایین جامعه و جزو استعدادهای درخشان هستند به عمل آید و تمامی هزینه‌های مترتب بر تحصیل آنان از محل ردیف‌های بودجه‌ای تأمین کند و در اختیار سازمان و مدارس استعدادهای درخشان قرار دهد.

 همچنین آیین‌نامه اجرایی دیگری به پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان به تصویب هیئت وزیران رسید که مبنی بر پوشش ۱۰۰ درصدی خدمات طب ایرانی در شبکه بهداشتی کشور است. در این زمینه اگر نیاز به اصلاح ساختاری هم باشد انجام می‌شود تا مردم از خدمات طب ایرانی نیز بهره‌برداری کنند.

بارندگی خوبی در افغانستان شد

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: به هیات حاکمه افغانستان چند بار درخواست برگزاری نشست دادیم که متاسفانه قبول نکردند. علاوه بر این وزیر نیرو از طرف دولت ماموریت یافت پیگیری‌های لازم را داشته باشد. ما نیز اقدامات خودمان را انجام می دهیم.

( با اشاره به دبی ورودی هریرود): طی دو روز  گذشته بارندگی خوبی در افغانستان شد و این آب وارد هریرود شد که امیدوارم این آقایان اجازه دهند این آب از بند کمال خان عبور کند تا به سمت دیگری نرود. روان آب‌ها مناسب است و به مسوولان استانی چند بار گفته‌ام تا مذاکراتی با این آقایان داشته باشند تا حقابه ایران از هریرود دریافت شود.

 بحث اساسی مان با حاکمان افغانستان عمل کردن به معاهده ای است که سالها قبل بین دو دولت ایران و افغانستان بسته شد.

( با اعلام خبر انجام بازرسی ها از حقابه ایران در طرف افغانستان): سطح آب پشت سد در طرف افغانستان خوب است و طرف افغان باید طبق معاهده ای که می گوید قبول دارد بطور سالانه ۸۵۰ میلیون لیتر آب به ایران رها کند، اما نهایتا تا کنون ۱۵ میلیون لیتر آب رها شده است.

جزئیات شکایت ایران از کره جنوبی

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهوری: (درباره ارسال لایحه «ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی ایران و دولت کره جنوبی درباره استرداد مطالبات ایران به داوری» از سوی رئیس جمهوری به مجلس): در این باره مذاکرات لازم توسط دستگاه‌های ذی‌ربط با طرف کره‌ای انجام شده و نظرات وکلای بین‌المللی را هم اخذ کرده‌ایم. حتی از وکلای کره‌ای نیز نظریه حقوقی گرفته‌ایم.

 با توجه به موافقتنامه سرمایه‌گذاری که بین ما و کره وجود دارد، وجوهی که در کره مسدود شده مشمول این موافقتنامه است.

تقاضای موضوع داوری به مجلس شورای اسلامی ارجاع شده است و امیدواریم مجلس هرچه زودتر این موضوع را تصویب کند، درباره وجوه ایران در کره و بحرین منتظر نظر مجلس هستیم تا اجازه ارجاع به داوری را بدهد و دعوا را آغاز کنیم.

مطالبات ایران از کره  جنوبی 7 میلیارد دلار است، پروسه وصول این مطالبات را از وقتی وارد دولت شدیم، آغاز کردیم و اخطارهای لازم را به طرف کره‌ای داده بودیم اما برخی دستگاه‌ها منتظر حل مسأله از طریق مذاکره بودند که ظاهراً مذاکره به نتیجه کافی نرسیدند.

الان نیز توصیه ما این است که مذاکره ادامه پیدا کند اما وظیفه معاونت حقوقی انجام اقدامات حقوقی است که در این راستا از سال قبل کارهای مقدماتی را آماده کردیم؛ این موضوع در کمیسیون مربوطه در دولت و در نهایت در هئیت دولت تصویب شد و اگر مجلس اجازه ارجاع به داوری را بدهد، آغاز دعوا را در دستور کار قرار خواهیم داد.

مبلغ یارانه افزایش پیدا می‌کند؟

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: بر اساس گزارش مستند و مستدل مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری چه به صورت کلی چه بیکاری فارغ‌التحصیلان و بانوان کاهشی بوده و تقریبا نرخ بیکاری در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته یک درصد کاهش داشته و تقریبا به ۸/۲ درصد رسیده است؛ البته نرخ بیکاری در همه کشورها وجود دارد که یک بخش آن مربوط به عدم اشتغال و یک بخش آن مربوط به عدم تمایل به کار است ما به هر حال تلاش می‌کنیم نرخ بیکاری را به شدت کاهش دهیم.

(درباره برنامه دولت برای رفع فقر مطلق): برای رفع فقر مطلق بر اساس دستور رئیس‌جمهور جلسات متعددی برگزار شده و ما بررسی می‌کنیم چه تعداد فقیر مطلق داریم؛ البته بخشی از فقر مطلق با افزایش یارانه که در دستور کار دولت هست و اعلام می‌شود، کاهش می یابد.

دولت برای این دانش‌آموزان دست به جیب می‌شود

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش: امروز در دولت تصویب شد که دولت هزینه ثبت نام دانش آموزان ممتاز دهک‌های یک تا چهار را که در مدارس سمپاد پذیرفته می‌شوند را پرداخت می‌کند.

با توجه به اینکه اعتبارات پیش بینی نشده بود، تحت عنوان هدیه ویژه رییس جمهور به این دانش آموزان پرداخت خواهد شد؛ این مصوبه شامل دانش آموزانی که در حال حاضر مشغول تحصیل در سمپاد هستند نیز می شود.

(درباره آخرین اخبار رتبه بندی معلمان به ویژه معلمان): رتبه بندی بازنشستگان در آموزش و پرورش اعمال شده است؛ مساله ما پرداخت کسور مربوط به این موضوع از طریق سازمان برنامه و بودجه به سازمان بازنشستگی برای صدور احکام بازنشستگی است که به طور پیوسته پیگیر هستیم.

(درباره اینکه آیا واریزی اخیر معلمان براساس رتبه بندی صورت گرفته است): آن چه ما در آموزش و پروش انجام می دهیم، کاملا براساس رتبه بندی است اما سازمان بازنشستگی هنوز احکام رتبه بندی را اعمال نکرده است.