به گزارش اکوایران، چند تن از اعضای کنگره روز پنجشنبه به دولت بایدن نامه نوشتند و خواستار سیاست قوی‌تر آمریکا در قبال لبنان شدند، در حالی که یکی از آنها استدلال کرد که نفوذ ایران در این کشور بحران زده در حال افزایش است.

در نامه‌ای که به دست المانیتور رسیده است سناتور جمهوری‌خواه، جیم ریش به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نوشته است: «ما باید نقش قاطعانه تری در شکل دادن به مسیر لبنان داشته باشیم، وگرنه با خطر از دست دادن لبنان به عنوان یک کشور وابسته به ایران مواجه هستیم».

نامه ریش روز جمعه در آستانه سومین سالگرد انفجار هولناک بندر بیروت ارسال شد. نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره، دارل عیسی، دارین لاهود و ماکس میلر  نیز روز پنجشنبه نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نوشتند و نگرانی‌های خود را در مورد سیاست دولت در قبال لبنان ابراز کردند.

ریش که رهبر جمهوری خواهان کمیته روابط خارجی سنا است، سیاست فعلی ایالات متحده در برابر لبنان را به «دستگاه تنفس مصنوعی» تشبیه کرد و گفت که «در ارائه نتایج ناکام بوده است» چرا که دولت لبنان هنوز اصلاحات را اجرایی نکرده است. ریش از دولت خواست که هم از سیاستمداران کار‌آمد لبنانی حمایت کند و هم با متحدان ایران در این کشور با شدت بیشتری مقابله کند.

این سناتور به طور خاص از شکست لبنان در انتخاب رئیس جمهور انتقاد کرد و حزب الله را به انباشت سلاح متهم کرد. وی نبیه بری، رئیس مجلس نمایندگان را «بسط آشکار حزب‌الله» خواند و این سیاستمدار را به سنگ‌اندازی در انتخاب رئیس‌جمهور جدید متهم کرد.

ریش افزود که «هیچ پاسخگویی» در مورد انفجار بندر بیروت و همچنین قتل یک صلح‌بان ایرلندی سازمان ملل در جنوب لبنان در دسامبر 2022 وجود ندارد.

اد گابریل، رئیس کارگروه ویژه آمریکا در لبنان و سفیر سابق ایالات متحده، نامه ریش را تحسین کرد. گابریل به المانیتور گفت: «رهبران سیاسی لبنان همچنان منافع خود را بر منافع لبنان مقدم می‌دارند.» او افزود: «ایالات متحده باید تمام اقدامات موجود را علیه کسانی که مانع پیشرفت برای خدمت به مردم لبنان می‌شوند، در نظر بگیرد.»

تحریم بری؟

در سمت مجلس نمایندگان، عیسی، لاهود و میلر نیز از شکست لبنان در انتخاب رئیس جمهور ابراز تاسف کردند و خواستار «تحریم‌های هدفمند، از جمله مسدود کردن هر گونه دارایی دلاری، برای کسانی شدند که نشان داده‌اند در تلاش برای ممانعت از روند انتخابات ریاست جمهوری هستند، از جمله رئیس مجلس لبنان، نبیه بری».

لبنان از اواخر سال 2019 در یک بحران سیاسی و اقتصادی فرو رفته است. این وضعیت زمانی تشدید شد که در اوت 2020 بیش از 2000 تن کود در بندر بیروت منفجر شد که منجر به کشته شدن بیش از 200 نفر، هزاران مجروح و خسارت قابل توجهی به شهر شد. تا به امروز هیچ کس در رابطه با این تراژدی محکوم نشده است.

ایالات متحده و همچنین فرانسه و صندوق بین المللی پول، در غیاب اصلاحات حکومتی و مبارزه با فساد، تمایلی به ارائه کمک بیشتر به لبنان نداشته‌اند. کمک مالی 3 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول که سال گذشته تائید شد، به دلیل اجرایی نشدن اصلاحات هنوز ارائه نشده است.

در جبهه سیاسی، پارلمان لبنان از زمان پایان دوره ریاست جمهوری میشل عون در اکتبر سال گذشته، 12 بار در انتخاب رئیس جمهور شکست خورده است. بری یکی از اعضای جنبش امل است و از نامزد مورد تایید حزب الله، سلیمان فرنجیه حمایت می‌کند. بر اساس نامه ریش، پارلمان اروپا در ماه گذشته قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن خواستار تحریم مقامات مسئول ممانعت از انتخاب رئیس جمهور جدید شد و به طور خاص از بری نام برد.

در همین حال، تنش میان حزب‌الله و اسرائیل در مرزها در حال افزایش است. علاوه بر چندین حادثه دیگر، اسرائیل در ماه گذشته در پاسخ به شلیک موشک، مناطقی از لبنان را توپ‌باران کرد. اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل روز چهارشنبه از مرز لبنان بازدید کرد و به حزب الله هشدار داد که اسرائیل را تحریک نکند.

نه خیلی سریع

حنین قدار، یکی از اعضای موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، گفت که تحریم‌های ایالات متحده معمولاً حزب الله و افراد کمتر شناخته شده را هدف قرار می‌دهند. او گفت که درخواست‌ها برای مجازات خود بری چیز جدیدی است.

قدار به المانیتور گفت: «تعقیب افراد کوچک‌تر راهی برای تهدید بری به تبعیت است. به نظر می‌رسد امروز اوضاع واقعاً از کنترل خارج شده و بری همکاری نمی‌کند.»

به گفته قدار هنوز انتظار نمی‌رود که آمریکا و اتحادیه اروپا در عمل بری را تحریم کنند. او گفت: «من هنوز فکر می‌کنم که این یک تهدید است تا یک تلاش جدی، اما این پیامی برای بری است که می‌گوید «اگر به دنبال کردن دستور کار حزب‌الله ادامه دهی، تحریم خواهی شد».