به گزارش اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

 

بازدید رقیب انتخاباتی ترامپ از اوکراین

کریس کریستی، رقیب دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان روز جمعه با ولدیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دیدار و بر حمایت قوی آمریکا در نبرد علیه روسیه تاکید کرد.

کریستی که یکی از متحدان پیشین دونالد ترامپ بوده، می‌خواهد رقیب وی در حزب برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ باشد.

بازدید کریستی از واشنگتن تنها یک روز پس از سفر ترامپ به واشنگتن برای شرکت در دادگاه خود انجام گرفته است.

کریستی اعلام کرد که دلیل سفر وی به اوکراین این بوده که به آمریکایی‌ها نشان دهد که جنگ به چه صورت است و هزینه آن چیست. وی تاکید کرد که خواهان تداوم حمایت آمریکا از اوکراین است.

برنامه‌ریزی سران غرب آفریقا برای اقدام نظامی در نیجر

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از رهبران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا عنوان کرد که سران دفاعی غرب آفریقا برای دخالت نظامی احتمالی برای بازگردان نیجر به وضعیت پیشین خود - از جمله در خصوص چگونگی و زمان اعزام نیروها - برنامه‌ریزی کرده‌اند.

عبدالفتاو موسی، سرپرست رهبران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در امور سیاسی، صلح و امنیت، عنوان کرد که بلوک منطقه «به کودتاچیان اطلاع نخواهد داد که کی و از کجا به آن‌ها ضربه خواهند زد».

وی تاکید کرد که این تصمیم را سران کشورها اتخاذ خواهند کرد.

این مقام آفریقایی عنوان کرد: در خصوص تمامی المان‌هایی که درصورت هرگونه دخالت مورد استفاده قرار خواهند گرفت - از جمله منابع موردنیاز و چگونگی و زمان اعزام نیروها - برنامه‌ریزی انجام گرفته است.

وی در انتها گفت: ما می‌خواهیم که دیپلماسی به نتیجه برسد و این پیام به طور واضح به آن‌ها برسد که ما داریم تمامی فرصت‌ها برای بازگشتن از کاری که انجام داده‌اند را، در اختیارشان می‌گذاریم.

شکایت نخست‌وزیر ایتالیا از خواننده‌ای که او را فاشیست خواند

جورجا ملونی، نخست‌‌وزیر ایتالیا از برایان مولکو، خواننده گروه پلاسیبو به اتهام افترا شکایت کرده است. آقای مولکو چندی پیش در یکی از کنسرت‌های خود خانم ملونی را نژاد‌پرست و فاشیست خوانده بود.

برایان مولکو این اظهارات را در جریان کنسرت گروه پلاسیبو در ماه ژوئیه و در جریان فستیوال «سونیم پارک» در تورین ایتالیا بیان کرده بود. 

در ویدیوهایی که از سخنان او منتشر شده، وی در مقابل جمعیت ۵هزار نفری هوادارنش، جورجا ملونی را «بی‌مایه، فاشیست و نژاد‌‌پرست» می‌خواند.

دادستان‌ها یک‌ هفته پس از این رویداد، تحقیقاتی را علیه آقای مولکو به اتهام «توهین به نهاد‌های دولتی» آغاز کردند. 

بنابر گزارش انجمن‌های روزنامه‌نگاری، ایتالیا یکی از بالاترین نرخ‌های شکایت علیه رسانه‌ها را در اروپا دارد. در حال حاضر روبرتو ساویانو، نویسنده رمان مشهور «گومورا» نیز به دلیل اظهاراتی که در مورد خانم ملونی و موضعش در قبال مهاجرت بیان کرده، با محاکمه روبرو است. 

بازداشت مرد سوری به ظن ارتکاب جنایت علیه بشریت

بنابر اعلام دادستان، این مرد که «احمد.ح» نام‌ دارد، در روزهای آغازین جنگ داخلی سوریه فرماندهی یک گروه شبه‌نظامی هوادار بشار اسد را برعهده داشته است.

بر اساس اظهارات دادستان‌، مظنون از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ میلادی رهبری یک گروه شبه‌نظامی وفادار به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را در منطقه تضامن در حومه دمشق، پایتخت سوریه بر عهده داشته است.

به گفته دادستان‌، این شبه‌نظامیان در همکاری با یک شاخه اطلاعاتی نظامی، دست‌کم ۴۷ نفر را در منطقه اعدام کرده‌اند.

آنها همچنین با استقرار ایست‌‌های بازرسی‌، مردم را «بصورت خودسرانه» بازداشت می‌کردند و این بازداشت‌ها معمولا به اخاذی از خانواده‌ها یا کار اجباری و شکنجه ختم می‌شد. 

در یک مورد، ادعا می‌شود که مظنون با مشت به صورت یکی از بازداشت‌شدگان زده و سپس به افرادش دستور داده است تا ساعت‌ها او را با لوله‌های پلاستیکی شکنجه کنند.

بازداشت یک شهروند بلاروس مظنون به جاسوسی برای روسیه در لهستان

دولت لهستان روز جمعه اعلام کرد یک شهروند بلاروسی مظنون به جاسوسی برای مسکو را بازداشت کرده است. 

وزارت خارجه لهستان از مینسک خواست تا «فورا این حادثه را روشن کند و به هرگونه تحریک در امتداد مرز بین بلاروس و لهستان پایان دهد.

دولت در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مرد تا حدودی به ماجرا اعتراف کرده است. 

وزیر کشور لهستان در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «میخائیل.ای بلاروسی در شناسایی تاسیسات و بنادر نظامی حضور داشته است. او همچنین فعالیت‌های تبلیغاتی برای روسیه انجام می‌داد.»

وی گفت که این مرد شانزدهمین فرد بازداشت شده در ارتباط با «یک شبکه جاسوسی» است.

بلینکن: روسیه به سیستم جهانی غذا حمله کرده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه مقابل شورای امنیت سازمان ملل، روسیه را به «باج گیری» در مورد توافق غلات دریای سیاه که در ماه ژوئیه از آن خارج شد متهم کرد.

وی همچنین تصریح کرد که تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته جرقه‌ای را برای «حمله» به سیستم جهانی غذا ایجاد کرده است.

وی گفت: «هر عضو این شورا، هر عضو سازمان ملل باید به مسکو بگوید دیگر کافی است. کافی است. استفاده کردن از توافق غلات دریای سیاه برای باج خواهی کافی است. با آسیب‌پذیرترین افراد روی کره زمین گروکشی کردن کافی است. این جنگ ناموجه و غیرقابل قبول علیه اوکراین کافی است.»

ایالات متحده آمریکا ریاست ماهانه شورای امنیت سازمان ملل را روز سه‌شنبه بر عهده گرفت و مبارزه با ناامنی غذایی را که به ویژه با درگیری‌ها مرتبط است، در اولویت قرار داد.

این نشست به ریاست آقای بلینکن در مقر سازمان ملل در نیویورک با این موضوع انجام شد.

امارات ۳۰ درصد از سهام دومین میدان بزرگ گازی دریای خزر را می‌خرد

شرکت ملی نفت ابوظبی روز جمعه ۱۳ مرداد اعلام کرد که ۳۰ درصد از سهم میدان گازی آبشرون در آب‌های جمهوری آذربایجان را خریداری می‌کند.

شرکت توتال فرانسه فاز اول این میدان بزرگ گازی را ماه گذشته میلادی راه‌اندازی کرد و سهمی ۵۰ درصدی در این پروژه دارد.

شرکت توتال نیز روز جمعه اعلام کرد که همراه با شرکت ملی نفت جمهوری آذربایجان، سوکار، هر کدام ۱۵ درصد از سهم خود در پروژه میدان آبشرون را به شرکت اماراتی واگذار خواهند کرد.

این میدان در فاز اول که ماه گذشته راه‌اندازی شد، سالانه دو میلیارد متر مکعب و در فاز دوم پنج میلیارد متر مکعب تولید گاز خواهد داشت و یکی از منابع جدید صادرات گاز به اروپا به حساب می‌آید.

زیردریایی هسته‌ای آمریکا به استرالیا رسید

یک زیردریایی هسته‌ای آمریکا روز جمعه در راستای تقویت مناسبات نظامی با استرالیا در سواحل غرب این کشور پهلو گرفت.

بندر استیرلینگ قرار است بر اساس یک برنامه هشت میلیارد دلاری گسترش پیدا کند تا طبق توافقنامه موسوم به «آکوس» از سال ۲۰۲۷ به پایگاهی برای زیردریایی‌های هسته‌ای آمریکا و انگلیس تبدیل شود.

کویت: «ادعا‌های ایران» چیزی را درباره میدان آرش تغییر نمی‌دهد

وزیر نفت کویت گفت: «ادعاهای ایران» در مورد میدان گازی الدره/ آرش، این واقعیت را که کویت و عربستان مشترکاً مالک این میدان هستند را تغییر نمی‌دهد.

به گزارش الشرق، البراک در این باره توضیح داد: وزارت نفت کویت تمام اطلاعات لازم برای هرگونه مذاکره یا اقدامی را در اختیار وزارت امور خارجه این کشور قرار می دهد.

براساس گزارش میدل ایست نیوز، البراک در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مجلس ملی کویت در خصوص این پرونده گفت: میدان گازی الدره/ آرش در سال 1967 کشف شد و به طور کامل در منطقه دریایی تقسیم شده بین کویت و عربستان سعودی واقع شده است.

وی افزود: این میدان، به طور مشترک مشترک برای کویت و عربستان است و آنها به تنهایی و به واسطه مالکیت مشترک و انحصاری خود بر این حقوق در آن منطقه، حق کامل بهره برداری از منابع طبیعی موجود در آن را دارند.

ادعای عراق: ترکیه ۷۰ درصد و ایران کل حقابه ما را قطع کرده‌‌اند

کنگره ملی مدیریت آب عراق می‌گوید ترکیه در سال جاری تنها ۳۰ درصد حقابه این کشور را آزاد کرده و از طرف ایران هیچ آبی به خاک عراق رها نشده است.

عون ذیاب، وزیر منابع آبی عراق، روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد در نشست این کنگره اعلام کرد ۷۰ درصد منابع آبی کشور به خاطر عدم رهاسازی حقابه‌ها توسط ترکیه و ایران با تهدید مواجه است.

دولت عراق سال‌هاست که جمهوری اسلامی را متهم می‌کند با منحرف کردن بستر رودخانه‌ها و بستن آب ورودی رودها به عراق، این کشور را دچار تنش آبی کرده است.

مهدی رشید الحمدانی، وزیر سابق منابع آبی عراق، اردیبهشت پارسال ایران را تهدید به شکایت در مجامع بین‌المللی کرد و آقای ذیاب نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد به نظر می‌رسد تنها راه حل این مشکل شکایت به دادگاه‌های بین‌المللی و سازمان ملل باشد.

درخواست عربستان سعودی از شهروندانش برای ترک فوری لبنان

سفارت عربستان سعودی در لبنان شامگاه جمعه با انتشار بیانیه‌ای در حساب کاربری توییترش از شهروندانش خواست تا هرچه سریع‌تر خاک لبنان را ترک کنند و از نزدیک‌شدن به مناطقی که صحنه درگیری‌های مسلحانه است، خودداری کنند.

عربستان سعودی در این بیانیه بدون ‌آنکه نام هیچ منطقه خاصی از لبنان را ذکر کند، بر «اهمیت پایبندی شهروندان به مقررات منع سفر به لبنان» تاکید کرده است.

بریتانیا نیز روز سه‌شنبه،  توصیه‌های مسافرتی خود به لبنان را به‌روزرسانی کرد و از شهروندان این کشور خواست تا از هرگونه سفر غیرضروری، به‌ویژه به بخش‌هایی از جنوب لبنان در نزدیکی اردوگاه فلسطینی عین‌الحلوه خودداری کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی در این اردوگاه، نوشت بیش از ۱۳ نفر که اغلب شبه‌نظامی بودند، در درگیری‌های اواخر ژوئیه در عین‌الحلوه میان سازمان فتح و چند گروه فلسطینی دیگر کشته شدند.

اعلام بی‌گناهی ترامپ درباره اتهامات اضافه‌شده در پرونده «اسناد محرمانه»

 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در واکنش به کیفرخواست جایگزین در پرونده «اسناد محرمانه» که اتهاماتی به متن آن اضافه شده است، بار دیگر بی‌گناهی خود را به دادگاه اعلام کرد. این پرونده مربوط به اسناد محرمانه‌ای است که پس از آن‌که ترامپ کاخ سفید را ترک کرد، در محل اقامت او در فلوریدا کشف شد.

دونالد ترامپ روز گذشته نیز برای رسیدگی به پرونده «تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰» در دادگاهی در واشنگتن حاضر شد و در آن‌جا هم خود را بی‌گناه دانست.

حمله شهپادها به کشتی روسی

یک کشتی روسی حامل سوخت توسط شهپادهای اوکراینی مورد اصابت قرار گرفته و از کار افتاده است که گمان می‌رود اولین حمله به یک نفتکش تجاری از زمان خروج مسکو از قرارداد حفاظت از کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه باشد. این کشتی در تنگه کرچ بین روسیه و شبه جزیره اشغالی کریمه مورد اصابت قرار گرفت.

چندین وبلاگ نویس نظامی روسیه گفتند نفتکش سیگ در نزدیکی پل کریمه توسط یک شهپاد نیروی دریایی اوکراین مورد حمله قرار گرفت. تانکر سیگ آسیب محدودی دیده اما موتورش از کار افتاده است و طبق گزارش‌ها سوخت موجود در آن نشت نکرده است. خبرگزاری دولتی تاس روسیه به نقل از مقامات دریایی این کشور اعلام کرد این نفتکش پرچم روسیه را داشت که در دریای سیاه هدف قرار گرفت.

اوکراین تا کنون علنی اظهارنظری در باره این حمله نکرده است، با این حمله روز جمعه نیز، یک کشتی نیروی دریایی روسیه در حمله شهپاد اوکراینی در نزدیکی بندر نووروسیسک در دریای سیاه روسیه دچار نقص جدی شد.