به گزارش اکوایران، معاون اول ریاست‌جمهوری سابق ایالات متحده آمادگی خود را برای شهادت علیه دونالد ترامپ رد نکرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق و یکی از کاندیداهای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات مقدماتی روز یک‌شنبه این مسئله را رد نکرد که اگر رئیس سابقش، دونالد ترامپ، به اتهام سازماندهی یک توطئه جنایتکارانه برای لغوشکست خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ محاکمه شود، شاهد دادستانی باشد.

پنس روز یکشنبه در پاسخ به این سوال که آیا در صورت محاکمه شدن ترامپ در این، به عنوان شاهدی علیه ترامپ حاضر خواهد بود، گفت که «هیچ برنامه‌ای» برای شهادت ندارد؛ اما آن را رد هم نکرد.

پنس که در رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان در سال 2024 با ترامپ رقابت می‌کند، گفت: «اما مردم می‌توانند مطمئن باشند که ما از قانون تبعیت می‌کنیم، به فراخوان قانون پاسخ خواهیم داد، و فقط حقیقت را خواهیم گفت».

پنس در 1 آگوست زمانی که یک کیفرخواست 45 صفحه‌ای وزارت دادگستری، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به تلاش غیرقانونی برای ادامه حضور به قدرت پس از شکست در انتخابات 2020  متهم کرد، به یک شخصیت اصلی در آخرین اتهامات جنایی ترامپ تبدیل شد. ترامپ در 3 آگوست نسبت به همه اتهامات خود اظهار بی‌گناهی کرد.

در زمان صدور تائید پیروزی بایدن در کنگره در 6 ژانویه 2021، پنس در نقش تشریفاتی خود به عنوان رئیس مجلس سنای ایالات متحده، بر روند کار نظارت داشت. او برای لغو نتایج انتخابات تحت فشار شدید ترامپ قرار گرفت ولی درخواست او را نپذیرفت. برخی از حامیان ترامپ که در ساختمان کنگره آمریکا دست به شورش زدند، شعار می‌دادند «مایک پنس را دار بزنید!»

شهادت احتمالی پنس و اقرارات او می‌تواند به بخش‌های کلیدی پرونده قضایی علیه ترامپ در دادگاه تبدیل شود. ترامپ برای اولین بار در مبارزات انتخاباتی مقدماتی روز شنبه به پنس حمله کرد. او انکار کرد که او را «بیش از حد صادق» خوانده و در برابر او را «متوهم» توصیف کرد.

پنس تا کنون در مبارزات انتخاباتی  موفق ظاهر نشده و حتی با این خطر مواجه است که به دلیل شمار اندک حامیان، در اولین مناظره جمهوری‌خواهان قادر به شرکت نباشد. او در نظرسنجی‌های با حمایت پایین تک‌رقمی مواجه است، در حالی که ترامپ به نامزد پیشتاز تبدیل شده و هر بار که متهم می شود، در نظرسنجی‌ها بالاتر می‌رود.

ترامپ در سال جاری میلادی سه بار متهم شده است. او در دو پرونده جنایی دیگر نیز خود را بی گناه دانسته است. او با اتهامات فدرال در میامی به اتهام حفظ اسناد طبقه‌بندی شده پس از ترک پست و ممانعت از اجرای عدالت، و اتهامات ایالت نیویورک در منهتن به اتهام جعل سوابق تجاری برای مخفی کردن پرداخت پول‌های پنهان برای یک ماجرای رسواآمیز متهم شده است.

ترامپ ممکن است این هفته با چهارمین کیفرخواست در ایالت جورجیا روبرو شود که مربوط به تلاش‌هایش برای لغو شکستش در این ایالت طی انتخابات 2020 است.