به گزارش اکوایران، چهار مقام اسرائیلی و آمریکایی به آکسیوس گفتند که در چارچوب توافقی که دولت بایدن در تلاش است با عربستان سعودی و اسرائیل به دست آورد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌خواهد به توافقی امنیتی با ایالات متحده دست یابد که بر بازدارندگی علیه ایران تمرکز دارد.

یک توافق رسمی که احتمالاً باید توسط کنگره تأیید شود، تضمین‌های امنیتی قوی‌تری را به اسرائیل می‌دهد. سه مقام اسرائیلی و آمریکایی به آکسیوس گفتند که نتانیاهو در آخرین تماس تلفنی ماه ژوئن خود با رئیس‌جمهور آمریکا ایده توافق امنیتی آمریکا و اسرائیل را مطرح کرد.

این مقامات گفتند که نتانیاهو به بایدن گفت که می‌خواهد ران درمر، وزیر امور استراتژیک و معتمد خود را برای ارائه جزئیات به واشنگتن بفرستد. یک مقام اسرائیلی ارشد به آکسیوس گفت که درمر پیش‌برنده این ایده بوده و مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن نتانیاهو در هفت ماه پیش، شروع به اجرای آن کرد.

پارامترهای دقیق توافق پیشنهادی نتانیاهو مشخص نیست، اما مقامات اسرائیلی می‌گویند که قرار است بر تضمین‌های امنیتی ایالات متحده در مورد تهدید نظامی احتمالی ایران متمرکز باشد. دفتر نتانیاهو اعلام کرد که در مورد مکالمات دیپلماتیک خصوصی اظهار نظر نخواهد کرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به سؤالات به خصوص در مورد ایده نتانیاهو پاسخی نداد، اما گفت که دولت آمریکا به «حمایت خود از عادی‌سازی کامل عربستان با اسرائیل» و «گفتگو با شرکای منطقه‌ای خود در خاورمیانه در مورد چگونگی پیشرفت بیشتر ادامه می‌دهد». این سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «باید عادی‌سازی و جزئیات هر توافق توسط دو طرف ماجرا تصمیم‌گیری شود».

مقامات اسرائیلی گفته‌اند که نتانیاهو می‌خواهد که توافق امنیتی آمریکا و اسرائیل جزئی از توافق عام‌تری باشد که ایالات متحده در تلاش است با عربستان سعودی به دست آورد که شامل توافق عادی‌سازی عربستان و اسرائیل نیز می‌شود.

به عنوان بخشی از مذاکرات پیرامون این توافق بزرگ‌تر، دولت بایدن و مقامات سعودی در حال بحث بر سر اعطای تضمین‌های امنیتی ایالات متحده به پادشاهی سعودی هستند.

سعودی‌ها خواهان توافقی هستند که شامل چیزی مانند تعهد ماده ۵ ناتو باشد که در آن ایالات متحده با هرگونه حمله علیه عربستان سعودی مانند حمله به ایالات متحده برخورد می‌کند. یک مقام آمریکایی گفت که دولت بایدن این درخواست را نپذیرفت، اما موافقت کرد درباره آنچه که برخی از مقامات آمریکایی آن را تعهد «ماده 4.5» می‌خوانند (تضمینی امنیتی که کمتر از انتظارات عربستان است اما همچنان قابل توجه است)، بحث کند.

مقامات اسرائیلی گفتند که نتانیاهو و درمر خواهان چیزی مشابه هستند و فکر می‌کنند که در یک توافق جامع بین آمریکا، عربستان و اسرائیل، دستیابی به این توافق امنیتی آسان‌تر خواهد بود.

در سال ۲۰۱۹، نتانیاهو و درمر که در آن زمان سفیر اسرائیل در واشنگتن بود، تلاش کردند تا توافقی مشابه از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا دریافت کنند. بسیاری از مقامات ارشد نهاد امنیتی اسرائیل با این ایده مخالف بودند و گفتند که چنین توافقی آزادی عملیاتی ارتش اسرائیل را محدود می‌کند.

چند روز قبل از انتخابات سپتامبر ۲۰۱۹ اسرائیل، ترامپ در شبکه‌های اجتماعی گفت که با نتانیاهو درباره امکان پیشبرد یک معاهده دفاعی متقابل بحث کرده است. در آن زمان، به نظر می‌رسید این تلاش ترامپ برای کمک به نتانیاهو پیش از انتخابات اسرائیل باشد. نتانیاهو در انتخابات پیروز نشد و این ایده تا همین اواخر مرده بود.

در حالی که چنین توافقی روابط امنیتی قوی ایالات متحده و اسرائیل را بیش از پیش ارتقا می‌دهد، همچنین می‌تواند به آمریکا اهرم‌های بیشتری بر عملیات‌های نظامی اسرائیل بدهد.

در نوامبر ۲۰۱۹، درمر در کنفرانسی در واشنگتن گفت که یک معاهده دفاعی با ایالات متحده به اسرائیل «یک لایه بازدارندگی اضافی در برابر شدیدترین تهدیدهایی که اسرائیل با آن مواجه است» ایجاد می‌کند. او در آن زمان گفت که به دنبال یک «معاهده محدود» است که به نیازهای دفاعی هر دو طرف کمک کرده، اما دستان اسرائیل را هم نبندد.

قبلاً مقامات ایالات متحده گفته بودند که دولت در تلاش است تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، طرح عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل را به سرانجام برساند.