به گزارش اکوایران، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه پخش شد، گفت که کشورش توانسته تحریم‌های آمریکا را دور بزند و مدعی شد که دولتش سال‌ها مذاکرات محرمانه‌ای با آمریکا داشته، اما این مذاکرات «به هیچ نتیجه‌ای منجر نشده است». 

طبق آنچه در گزارش میدل ایست آی آمده، اسد در مصاحبه ای با اسکای‌نیوز عربی در دمشق همچنین انتظارات مبنی بر اینکه گرم شدن اخیر روابط با کشورهای عربی باعث آسودگی اقتصادی فوری برای کشور ویران‌شده از جنگ خواهد شد را کم اهمیت جلوه داد.

اسد، که از سال ۲۰۱۱ با اعتراضات گسترده و سپس جنگ داخلی مواجه بوده،  به لطف حمایت روسیه و ایران توانست جریان جنگ را تغییر دهد، اما جامعه، زیرساخت‌ها و اقتصاد سوریه در این روند تخریب شده است. این کشور با کمبود فلج‌کننده سوخت و تحریم‌های شدید دست و پنجه نرم می‌کند - حدود 90 درصد جمعیت زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

در سال 2020، ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه سوریه تحت عنوان «قانون سزار» اعمال کرد که به نام یک عکاس نظامی سوری است که ده‌ها هزار عکس وحشتناک را به خارج از کشور قاچاق کرد که مدارکی از جنایات جنگی را مستند می‌کرد.

شبکه گسترده تحریم‌ها حامیان دولت اسد را در عرصه‌های سیاسی، تجاری و بانکی هدف قرار داده است و هدف آن تحت فشار قرار دادن دولت اسد برای مذاکره و همچنین ممانعت از کمک کشورهای خارجی و شرکت‌های خارجی در بازسازی شهرهای ویران شده و اقتصاد سوریه است.

اسد گفت: «قانون سزار بدون شک مانعی است، اما ما به روش‌های متعددی موفق شدیم این قانون را دور بزنیم.» وی افزود: بزرگترین مانع، تصویر جنگ در سوریه است که مانع از هرگونه سرمایه‌گذاری در بازار و اقتصاد سوریه می شود.

مذاکرات آمریکا و سوریه

در ماه مه، گروهی از قانونگذاران ایالات متحده لایحه دیگری به نام قانون «ضد عادی‌سازی اسد» برای ادامه انزوای دمشق ارائه کردند.

حتی با وجود تحریم‌ها، ایالات متحده علناً گفته است که با سوریه در مورد وضعیت آستین تایس، روزنامه‌نگار آمریکایی که یک دهه پیش هنگام گزارش‌دهی در سوریه ناپدید شد، تعامل داشته است. بایدن سال گذشته گفت که ایالات متحده مطمئن است که دولت اسد تایس را نگه داشته است، اتهامی که دمشق آن را رد کرده است. اسد روز چهارشنبه نگفته که ماهیت مذاکرات با آمریکا چیست.وزارت امور خارجه به درخواست میدل ایست آی برای اظهار نظر درباره ادعای اسد درباره این دیدارها پاسخی نداد.

تلاش‌های واشنگتن برای منزوی کردن دمشق اخیراً با کشورهای منطقه - از جمله شرکای مانند اردن و عربستان سعودی - که برای ورود مجدد اسد به منطقه عرب با هدف رسیدگی به بحران پناهجویان سوری و کنترل نفوذ ایران در این کشور فشار می‌آورند، هماهنگ نیست.

تماس اعراب با اسد امسال پس از زلزله مرگبار 6 فوریه که سوریه و ترکیه را درنوردید، شتاب بیشتری گرفت و چون رقبای منطقه‌ای عربستان سعودی و ایران توافق کردند در ماه بعد در یک توافق غافلگیرکننده با میانجیگری چین، روابط دوجانبه را بازگردانند.

مصاحبه اسد اولین مصاحبه از زمان پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب در ماه مه بود. اسد در اولین نشست خود برای این گروه در همان ماه در عربستان سعودی شرکت کرد.

اگرچه برخی از کشورهای عربی برای ازسرگیری روابط با دمشق فشار آورده‌اند، اما در داخل منطقه اختلاف نظر وجود دارد. امارات متحده عربی، اردن و عربستان سعودی حمایت بیشتری کرده‌اند، در حالی که سایرین، از جمله قطر، مخالف عادی‌سازی کامل بدون راه حل سیاسی برای درگیری سوریه هستند.

تحلیل‌گران می‌گویند اسد امیدوار است که کشورهای حاشیه خلیج فارس از بازسازی کشورش حمایت کنند، اما روز چهارشنبه او محتاط ظاهر شد و در پاسخ به سوالی درباره عادی‌سازی سرمایه گذاری منطقه‌ای گفت: «نمی توانم انتظار داشته باشم، می توانم امیدوار باشم».اسد افزود: «غیرواقعی است که انتظار داشته باشیم این روابط که به حالت عادی نزدیک‌تر به نظر می‌رسد، در عرض چند ماه به نتایج اقتصادی منجر شود.»

اسد ارتباط با تجارت کاپتاگون را رد می‌کند

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که همسایگان سوریه مانند اردن امیدوارند به آن رسیدگی کنند، تولید و صادرات کاپتاگون، یک ماده مخدر اعتیادآور آمفتامین است که در بحبوحه جنگ داخلی خونین این کشور در سوریه رونق گرفت.

کاپتاگون اکنون با ارزش‌ترین محصول صادراتی سوریه و منبع اصلی درآمد است.

دولت‌های غربی و تحلیل‌گران می‌گویند که دولت اسد به شدت درگیر این تجارت است.

بر اساس تحقیقات رسانه‌های خبری از جمله نیویورک تایمز، برادر رئیس‌جمهور سوریه که ریاست لشکر چهارم بدنام ارتش عربی سوریه را بر عهده دارد، گمان می‌رود که به همراه اعضای خانواده اسد یک شبکه تجاری گسترده کاپتاگون را کنترل می‌کند.

اسد روز چهارشنبه گفت که متهم کردن دولتش به هرگونه دخالت در تجارت مواد مخدر »غیر منطقی» است.

اسد گفت: «وقتی جنگ وجود دارد و دولت تضعیف می‌شود، تجارت مواد مخدر رونق می‌گیرد و «این طبیعی است». وی افزود: «کشورهایی که در ایجاد هرج و مرج در سوریه نقش داشته‌اند، مسئولیت این امر را بر عهده دارند نه دولت سوریه».

اسد همچنین به عادی‌سازی روابط بین کشورش و ترکیه اشاره کرد. درخواست‌ها برای برقراری مجدد روابط با دمشق در طول انتخابات ترکیه بیشتر شد و با میانجی‌گری روسیه مجموعه‌ای از نشست‌های سطح بالا بین مقامات سوری و ترکیه، با هدف نزدیک کردن آنکارا و دمشق، انجام شد.

اما ترکیه بر بخش بزرگی از شمال سوریه کنترل دارد و از شورشیان مخالف دولت اسد حمایت می‌کند.

اسد گفت: «هدف ما خروج [ترکیه] از خاک سوریه است، در حالی که هدف اردوغان مشروعیت بخشیدن به حضور اشغال‌گران ترکیه در سوریه است. بنابراین، این دیدار با شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست.»

رهبر سوریه گفت: «چرا باید با اردوغان ملاقات کنم؟ برای صرف نوشیدنی و رفع خستگی؟ غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد.»