به گزارش اکوایران، اسرائیل روز یکشنبه ایجاد یک پایگاه دیپلماتیک در بیت‌المقدس برای سفیر جدید عربستان سعودی برای فلسطینیان را رد کرد. انتصاب سفیر برای فلسطینی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن در تلاش است بین اسرائیل و ریاض روابط رسمی ایجاد کند.

به نوشته رویترز، نایف السدیری، سفیر عربستان سعودی در اردن روز شنبه وضعیت سفیر غیرمقیم فلسطینی‌ها را به اعتبارنامه خود افزود. سفارت عربستان در امان، در یک پست در شبکه‌های اجتماعی گفت: وظایف «سرکنسول در بیت المقدس» اکنون بر عهده السدیری است.

به نظر می‌رسد که این تحول با هدف طولانی مدت فلسطینی‌ها برای تأسیس کشوری در سرزمین‌های اشغال شده توسط اسرائیل در جنگ 1967 با پایتختی بیت‌المقدس شرقی، مطابقت دارد.

اسرائیل ادعا می‌کند بیت المقدس پایتخت این رژیم است، وضعیتی که توسط ایالات متحده در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال 2017 به رسمیت شناخته شد، اما دیگر قدرت‌های جهانی آن را به رسمیت نشناختند. مقامات اسرائیلی از فعالیت دیپلماتیک فلسطینیان در این شهر ممانعت می‌کنند.

عربستان سعودی یکی از مدافعان آرمان فلسطین بوده و از برقراری روابط رسمی با اسرائیل پرهیز کرده است، اما ایالات متحده به دنبال تشویق توافقی تاریخی در خاورمیانه است که شامل عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان می‌شود.

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل به رادیو اسرائیل گفت: «و (السدیری) می‌تواند فرستاده‌ای باشد که با نمایندگان تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار خواهد کرد.»

کوهن افزود: «ما اجازه گشایش هیچ نوع نمایندگی دیپلماتیک را در بیت المقدس نخواهیم داد. آیا قرار است یک مقام رسمی در بیت‌المقدس بنشیند؟ ما اجازه آن را نخواهیم داد.»

کابینه راست‌گرای اسراییل هرگونه چشم‌اندازی از امتیاز دادن به فلسطینی‌ها، به عنوان بخشی از توافق عادی‌سازی با عربستان سعودی را نادیده گرفته‌ است.

ریاض قبلاً به رسمیت شناختن اسرائیل را مشروط به رسیدگی به هدف فلسطینی‌ها برای تشکیل دولت کرده بود. از جمله چالش‌های پیش روی این هدف، شکاف بین دولت فلسطینی مورد حمایت بین‌المللی و رقیبش، حماس است.

بسام الآقا، سفیر فلسطین در ریاض، انتصاب السدیری را به عنوان تاییدیه عربستان بر کشور فلسطین و «رد آنچه توسط رئیس جمهور سابق آمریکا ترامپ اعلام شده بود» خواند.

الآقا به رادیو صدای فلسطین گفت: «این به معنای تداوم مواضع عربستان سعودی است.»

در حالی که کوهن گفت که انتصاب السدیری با اسرائیل هماهنگ نشده است، به ارتباط احتمالی این تصمیم با چشم انداز عادی‌سازی اشاره کرد.

کوهن گفت: «آنچه پشت این تحول است این است که در پس زمینه پیشرفت مذاکرات آمریکا با عربستان و اسرائیل، سعودی‌ها می‌خواهند این پیام را به فلسطینی‌ها برسانند که آنها را فراموش نکرده‌اند».