به گزارش اکوایران، به گفته تحلیلگران، مقامات اوکراینی و وبلاگ‌نویسان روسی، پس از ماه‌ها حرکت سانتی‌متری در میدان‌های مین، روستاها و دشت‌های باز در نبردهایی طاقت‌فرسا، نیروهای اوکراینی در حال کسب پیشرفت‌های بزرگ‌تری در امتداد دو خط اصلی حمله هستند.

بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز، تحلیلگران نظامی می‌گویند اگرچه اوکراین در هیچ یک از محورهای حمله بیش از 8 تا 10 کیلومتر پیشروی نکرده است، اما دستاوردهای آن از این جهت مهم است که مسکو را وادار می‌کند تا نیروهای خود را از سایر بخش‌های خط مقدم منحرف کند. موسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، این پیشرفت‌ها را از نظر تاکتیکی قابل توجه خواند و گفت که اعزام‌های مجدد مسکو «به احتمال زیاد خطوط دفاعی روسیه را در مجموع تضعیف خواهد کرد» و «‌فرصت‌هایی را ایجاد می‌کند که هرگونه پیشرفت اوکراین، به طور بالقوه شدیداً تعیین کننده باشد.»

ارتش اوکراین در تابستان امسال در میان امیدهای بالا برای تکرار عملیات خیره کننده سال گذشته خود در خارکیف، ضد حمله را آغاز کرد. اما این امیدها در مواجهه تلفات سنگین ناامید شدند و باعث شد فرماندهان اوکراین استراتژی خود را از حملات رو در رو به جنگ فرسایشی تغییر دهند و با حفظ منابع و تضعیف منابع روس‌ها، به دستاوردهای پایدار و اندک رضایت دهند.

و حتی در حالی که سربازان اوکراینی در سنگرها و میدان می‌جنگند، کمپین قطع خطوط تدارکاتی روسیه ادامه دارد و موشک‌ها و پهپادهای اوکراینی مکان‌هایی دور از خط مقدم را هدف قرار می‌دهند.

انفجارها دوباره در روز شنبه تکرار شد، زمانی که ارتش روسیه اعلام کرد دو موشک اوکراینی را سرنگون کرده است که پل تنگه کرچ را هدف قرار داده بودند، یک مسیر حیاتی بین روسیه و شبه جزیره کریمه اشغالی که کیف قول داده است به آن حمله خواهد کرد تا زمانی که دیگر قابل استفاده نباشد.

12ukraine-ledall-03-kvjm-superJu

در جنگ زمینی، اوکراینی‌ها در امتداد دو خط حمله اصلی به سمت جنوب پیشروی می‌کنند: از طریق روستای شرقی استارومایورسکه به سمت شهر بندری اشغالی بردیانسک در دریای آزوف. و دورتر در غرب، به سمت شهر ملیتوپول تحت اشغال روسیه، یک مرکز حمل و نقل حیاتی در نزدیکی ساحل.

نیروهای اوکراینی از آغاز ضدحمله در اوایل ژوئن، حدود 8 تا 10 کیلومتر در امتداد هر دو خط پیشروی کرده‌اند. هدف کیف کسب دسترسی به دریای آزوف و قطع دسترسی مسکو بهپل زمینی بین روسیه و کریمه است که بخشی‌ حیاتی از مسیرهای تدارکاتی ارتش روسیه به سمت غرب است.

تحلیلگران نظامی هشدار می‌دهند که نیروهای اوکراینی همچنان در برابر نیروهای روسی که در پشت خطوط دفاعی مستحکم قرار گرفته‌اند، با یک تقلای طولانی، کند و خونین روبرو هستند. آن‌ها به عوامل متعددی اشاره می‌کنند، مانند ذخایر مهمات و همچنین روحیه سربازان، که تعیین‌کننده نحوه پیشرفت جنگ در ماه‌های آینده است. اما آنها می‌گویند که با توجه به اطلاعات نادرست و آمار واقعی محدود که توسط هر دو ارتش منتشر می‌شود، تجزیه و تحلیل این عناصر دشوار است.

تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که حتی اگر نیروهای اوکراین موفق به شکستن اولین خط دفاعی روسیه شوند، مسکو ماه‌ها فرصت داشته تا قوی‌ترین مواضع دفاعی را از زمان جنگ جهانی دوم آماده کند – مجموعه‌ای از سنگرها، تله‌های تانک، میدان‌های مین وسیع، لانه‌های مسلسل. ، هلیکوپترهای تهاجمی و سایر پشتیبانی‌های هوایی. اوکراین، حتی با سلاح‌های غربی، برای غلبه بر این موانع، به ویژه میادین مین، با دشواری مواجه است.

با این حال، آژانس اطلاعات نظامی بریتانیا روز شنبه گفت که نیروهای روسیه با «فرسایش شدید و نبردهای سنگین در خط مقدم» مواجه هستند.

عملیات‌های تهاجمی روسیه

همزمان، نیروهای روسیه عملیات تهاجمی خود را در شمال شرقی اوکراین در اطراف شهر کوپیانسک انجام می‌دهند. تحلیلگران نظامی می‌گویند که با وادار کردن اوکراین به دفاع از آنجا، روسیه به احتمال زیاد در تلاش است تا نیروهای اوکراینی را از مناطق دیگری که در آنها در حال حمله هستند بیرون بکشد.

سرهی چرواتی، سخنگوی نیروهای اوکراینی روز شنبه گفت که نیروهای روسی همچنان در حال حمله به اطراف کوپیانسک هستند و در شبانه روز گذشته، «328 بار با انواع و اقسام توپخانه‌ها» به مواضع اوکراین حمله کرده‌اند.

اوکراین امیدوار است که فشار در امتداد جبهه، همراه با حملات عمیق به پست‌های فرماندهی، انبارهای مهمات و خطوط تدارکاتی، در نهایت بر دفاع روسیه غلبه کند. با این حال، تحلیلگران نظامی می‌گویند، هدف از این تدافعات این است که انعطاف پذیر باشند و نیروهای روسی را قادر سازند تا ضربات اوکراینی را جذب کرده و در صورت امکان ضدحمله کنند.

تحلیل اطلاعات نظامی بریتانیا خاطرنشان کرد که با اعزام مجدد نیروهای روسیه برای مقابله با پیشروی‌های اوکراین، احتمالاً دفاع این کشور در جنوب منطقه خرسون در امتداد رودخانه دنیپرو تضعیف خواهد شد.

تحلیلگران غربی گفتند که نیروهای اوکراینی که قلمرو غرب رودخانه دنیپرو را در اختیار دارند، اخیراً به شهر کوزاچی لاهری در کرانه شرقی تحت کنترل روسیه حمله کرده‌اند. اما هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا نیروها می‌توانند حضوری پایدار در آنجا داشته باشند یا خیر. ارتش اوکراین این عملیات را تایید نکرده است.

در یکی از دو خط اصلی تهاجم، خطی که هدف آن بندر ساحلی بردیانسک است، اوکراین دستاوردهای خود را تثبیت کرده است، و به نظر می‌رسد که به سمت پایگاه روسیه در اوروژاین پیش می‌رود.

اوکراین هزاران سرباز، از جمله برخی از باتجربه‌ترین و سرسخت‌ترین تفنگداران دریایی خود و خودروهای زرهی خود را به حرکت به سمت جنوب دره رودخانه موکری یالی اختصاص داده است.

اگر آنها بتوانند از میان یا اطراف اوروژاین عبور کنند، در 45 کیلومتری دو شهر بندری اصلی بردیانسک و ماریوپل در دریای آزوف قرار خواهندگرفت. و با هر کیلومتر پیشروی، نیروهای اوکراینی فشار بیشتری بر خطوط تدارکات روسیه وارد می‌کنند.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، روز جمعه گفت که نیروهای کشورش «موفقیت‌های جزئی» در جهت اوروژاین و جنوب و جنوب شرق استارومایورسکه به دست آورده‌اند.

11ukraine-ledeall-02-pjbl-superJ

گردان وستوک روسیه، یک گروه نظامی که در این منطقه می‌جنگد، روز جمعه گزارش داد که «توپخانه‌های هر دو طرف منطقه اوروژاین را چنان شخم زدند که ما برخی از مواضع را رها کردیم، اما دشمن نیز جرات ادعای مالکیت آنها را نداشت».

درگیری‌های بیشتری در صبح روز شنبه توسط وبلاگ نویسان ارتش روسیه گزارش شد و شهر همچنان به شدت درگیر است.

در امتداد خط حمله در جهت ملیتوپل، نیروهای اوکراینی از نبردهای سخت اما پیشرفت مداوم در اطراف روستای روباتین خبر دادند.

موسسه مطالعات جنگ در مورد آن نبرد گفت: «توانایی نیروهای اوکراینی برای پیشروی به حومه روبوتین - که نیروهای روسی تلاش، زمان و منابع قابل توجهی را برای دفاع از آن اختصاص داده اند - حتی اگر دستاوردهای آن‌ها تا کنون محدود بوده باشد، همچنان قابل توجه است.»

والری شرشن، نماینده نیروهای اوکراینی که در این منطقه می‌جنگند، هفته گذشته گفت که روسیه در حال فراخوانی نیروهای کمکی از خطوط دوم دفاعی خود از جمله تفنگداران دریایی، چتربازان و نیروهای ویژه برای توقف پیشروی اوکراین است.

در حالی که اوکراین در حال پیشرفت است، او گفت که پیشروی به دلیل وجود میدان‌های مین متراکم و تعداد زیاد موانع کند شده است.

او گفت که هواپیماهای روسی به طور مداوم برفراز خطوط اوکراین در حال پرواز هستند و در هفته گذشته، روزانه بیش از ده‌ها بار به آنها حمله کرده‌اند.