به گزارش اکوایران، در کنفرانس تلفنی جمعه، هالوی، رئیس ارتش اسرائیل و بار، فرمانده نیروی هوایی، درخواست‌های بنیامین نتانیاهو مبنی بر عقب‌نشینی از اظهاراتشان در مورد آسیب دیدن آمادگی ارتش اسرائیل که به دلیل شکاف‌های ناشی از اصلاحات قضایی ایجاد شده را، رد کردند.

طبق آنچه در گزارش تایمز اسرائیل آمده،  نخست وزیر بنیامین نتانیاهو هفته گذشته بر سر رهبران ارشد نظامی خود به دلیل افشای نگرانی‌ها در مورد آسیب دیدن سیستم دفاعی رژیم توسط نیروهای ذخیره که وظایف داوطلبانه خود را برای اعتراض به کابینه تعلیق می‌کنند، فریاد زده است.

بر اساس گزارش‌های بدون منبعی که کانال‌های 12 و 13 منتشر کردند، نتانیاهو بر سر این دو نفر فریاد زد: «به نظر می‌رسد ارتش کشور را اداره می‌کند».گفته می‌شود که او فریاد زد: «شما با اظهارات عمومی‌تان به اعتبار بازدارندگی ما آسیب می‌زنید». 

در این گزارش‌ها آمده است که هالوی و بار هر دو از درخواست‌ها برای عقب نشینی از اظهار نظر در مورد آمادگی ارتش امتناع کردند و به نقل از هالوی به نتانیاهو گفت که «وظیفه ماست که در زمانی که آمادگی ارتش در خطر است، هشدار بدهیم.»

دفتر نخست‌وزیر فریاد زدن نتانیاهو در جریان مذاکرات را رد کرد و به کانال 13 گفت که «حتی وقتی نخست‌وزیر عصبانی است، فریاد نمی‌زند».

F1YuzW2WcAAwsz9-640x400

رئیس ستاد ارتش اسرائیل، هرزی هالوی (چپ) و رئیس نیروی هوایی، تومر بار (در وسط) با دو افسر در پایگاه هوایی تل نوف

اظهارات بار در روز جمعه درباره نگرانی‌های فزاینده‌ای در میان رهبران نظامی در مورد از دست دادن نیروهای ذخیره‌ای که در اعتراض به اصلاحات قضایی برنامه‌ریزی شده کابینه فعالیت داوطلبانه خود را متوقف کرده‌اند، تأکید کرد.

از آنجایی که شورش نیروهای ذخیره به برخی از زبده‌ترین واحدها و لشکرهای نیروهای مسلح سرایت کرده است، رهبران نظامی تلاش کرده‌اند تا در مورد این موضوع علنی بمانند و سخنگوی ارتش اسرائیل هفته گذشته اعتراف کرد که «در برخی مناطق آسیب محدودی وجود دارد.»

در نشست روز یکشنبه با ژنرال‌ها، که شامل یوآو گالانت، وزیر دفاع و تزاچی هانگبی، مشاور امنیت داخلی نیز بود، گفته می‌شود که سران ارتش به نتانیاهو هشدار داده‌اند که ارتش واقعاً تا دو هفته دیگر تأثیر آسیب را احساس خواهد کرد. 

براس به نتانیاهو گفت که آمادگی ارتش اسرائیل در صورت بروز بحران قانون اساسی، بدتر می‌شود.

به گزارش کان، نتانیاهو پاسخ داد که در تلاش برای دستیابی به مصالحه در مورد این قانون بحث‌برانگیز است و پس از آن با یاریو لوین، وزیر دادگستری و آریه دری، رئیس حزب شاس در این مورد دیدار کرد.

لوین، یکی از حامیان اصلی این بازنگری، در تلاش است تا تغییراتی را در ترکیب هیئتی که قضات را انتخاب می‌کند، اعمال کند تا به کابینه حق انتخاب بیشتری بدهد؛ بخشی از یک طرح بزرگ‌تر با هدف کم کردن اختیارات قوه قضاییه.

F230724YS97-640x400

وزیر دادگستری یاریو لوین (نفر دوم از چپ، در کنار نخست وزیر بنیامین نتانیاهو و وزیر دفاع یوآو گالانت در سمت راست او و وزیر زیرساخت داخلی اسرائیل کاتز، در طول رای گیری در مورد لایحه محدودیت قضایی در پلنوم کنست، 24 ژوئیه 2023

پس از اینکه کابینه ائتلافی نتانیاهو، اولین پیش‌نویس مربوط به اصلاحات اساسی در قوه قضاییه را به کنست برد، حدود 10,000 نفر از نیروهای ذخیره ارتش که اغلب به صورت داوطلبانه برای انجام وظیفه حاضر می‌شوند، گفتند که دیگر این کار را  انجام نخواهند داد. نیروهای ذخیره، که بسیاری از آنها به تهدیدات خود عمل کردند، هشدار داده‌اند که نمی‌توانند در یک اسرائیل غیردموکراتیک خدمت کنند. آن‌ها می‌گویند در صورت تحقق برنامه‌های کابینه، اسرائیل تبدیل به یک رژیم غیردموکراتیک خواهد شد.

بر اساس اخبار کانال 12، نتانیاهو روز یکشنبه به ژنرال‌ها گفت که کاهش سرعت مذاکرات سازش با مخالفان فایده چندانی ندارد.

او گفته است: «وقتی آخرین بار پرچم را برافراشتید، ما سه ماه توقف کردیم، اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد، زیرا بازیگرانی وجود دارند که هدفشان سقوط کابینه است. نتانیاهو با اشاره به قوانین اصلی در بازنگری قضایی برنامه‌ریزی‌شده که به ائتلاف کنترل تقریباً کامل انتصاب قضات اسرائیل را می‌دهد، افزود: «احتمال کمی برای سازش در مورد کمیته انتخاب قضات وجود دارد». نخست وزیر هفته گذشته تکرار کرد که احتمالاً در نشست زمستانی کنست تصویب خواهد شد.»

دفتر نتانیاهو گفت که در جلسه روز یکشنبه، او دستور داد که آمادگی ارتش اسرائیل در مواقع عادی و اضطراری، برای هر چالشی حفظ شود.

از دفتر گالانت یا ارتش اسرائیل خبری از جلسه بازخوانی نشد.

F230316FFF08-640x400

سربازان و فعالان ذخیره اسرائیلی در 16 مارس 2023 در بنی‌براک در اعتراض به اصلاحات قضایی برنامه‌ریزی‌شده کابینه اسرائیل اعتراض کردند

گزارش اخیر به آنچه که برخی تحلیل‌گران معتقدند بحران فزاینده اعتماد بین رهبری نظامی و سیاسی است می‌افزاید. در پی نشست یکشنبه، یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون، نتانیاهو را به تلاش برای انتقال مسئولیت آسیب به امنیت رژیم به ارتش متهم کرد.

او در X، که قبلاً توییتر نامیده می‌شد، نوشت: «آسیب به آمادگی ارتش اسرائیل نتیجه مستقیم یک چیز است - کودتای مخرب رژیم که توسط کابینه نتانیاهو رهبری می شود.»

یک گروه به نمایندگی از گروه‌های معترض به اصلاحات قضایی در بیانیه‌ای که از کانال 13 پخش شد، گفت: «نخست‌وزیری که بر سر رئیس ستاد ارتش اسرائیل فریاد می‌زند تا اطلاعاتی درباره وضعیت ارتش منعکس نکند، نخست‌وزیر معقول و مناسبی نیست.»

F230812AM14-640x400

تظاهرات اسرائیلی ها در 12 اوت 2023 در تقاطع گوما، شمال اسرائیل، علیه اصلاحات قضایی کابینه اسرائیل

اخبار کانال 12 گفت که افراد حاضر در جلسه یکشنبه آن را ناامیدکننده توصیف کردند، به طوری که نخست‌وزیر از ارائه داده‌هایی که نشان می‌دهد به آمادگی ارتش آسیب وارد می‌کند ذره‌ای متاثر نشد.

در اوایل روز، شین بت، موساد و ارتش اسرائیل گزارشی از این کانال مبنی بر اینکه رهبران آنها در حال بررسی جزئیات خسارت در ماه آینده به صورت علنی هستند را تکذیب کردند.

پس از انتشار گزارش‌ها درباره اظهارات این تماس و نشست، یک منبع نزدیک به نتانیاهو به این کانال گفت: «با توجه به درز اطلاعات مربوط به مسائل دفاعی، اقداماتی برای توقف این روند خطرناک انجام خواهد شد».